Emirates
Informacje prasowe

Grupa Emirates odnotowuje zyski 26. rok z rzędu

Lista przynależnych kategorii publikacji

  • Grupa odnotowała 4,1 mld AED (1,1 mld USD) zysku; dokonała największej w historii inwestycji w branży na kwotę 22 mld AED (6 mld USD) 
  • Linie Emirates wygenerowały zysk rzędu 3,3 mld AED (887 mln USD); przychód wzrósł o 13% do 82,6 mld AED (22,5 mld USD)
    • Największy w historii linii wzrost zdolności przewozowych o 5,9 mld tono-kilometrów (ATKM – Available Tonne Kilometres)
  • dnata wygenerowała zysk rzędu 829 mln AED (226 mln USD); przychód został zwiększony o 14% do 7,6 mld AED (2,1 mld USD)
    • dnata inwestuje rekordową sumę 850 mln AED (232 mln USD)

DUBAJ, Zjednoczone Emiraty Arabskie, 9 maja 2014 r. – Grupa Emirates ogłosiła, że 26. rok z rzędu odnotowała zysk i rozwój w obrębie całej firmy, kończąc rok na silnej pozycji pomimo presji konkurencji i światowej sytuacji gospodarczej. Rok obrotowy, kończący się 31 marca 2014 r., był także bezprecedensowy jeśli chodzi o poziom inwestycji w całej Grupie, dalszą światową ekspansję marki i osiąganie nowych możliwości.

W opublikowanym sprawozdaniu rocznym za 2013-14 r. Grupa Emirates wykazała zysk rzędu 4,1 mld AED (1,1 mld USD), co stanowi wzrost aż o 32% w stosunku do zeszłego roku. Przychody Grupy osiągnęły 87,8 mld AED (23,9 mld USD), co stanowi wzrost o 13% w stosunku do wyników z zeszłego roku, a stan środków pieniężnych Grupy pozostał stabilny i wyniósł 19 mld AED (5,2 mld USD).

Osiągnięcie po raz 26. z rzędu zysku za rok obrotowy, w którym odnotowano rekordowy wzrost wydajności i znaczące inwestycje biznesowe w całej Grupie, świadczy o sile naszych marek - powiedział Jego Wysokość Szejk Ahmed bin Saeed AlMaktoum, Prezes i Dyrektor Generalny Grupy i Linii Emirates.

W roku 2013-14 Grupa dokonała inwestycji rzędu 22 mld AED (6 mld USD), co jest najwyższą kwotą w historii zainwestowaną w ciągu jednego roku obrotowego. Wiemy, że aby prowadzić zrównoważoną i dochodową działalność musimy stanowić coraz większą wartość dla naszych udziałowców, klientów, partnerów i pracowników. W tym celu potrzebujemy wydajnych nowych samolotów, produktów i usług wysokiej jakości oraz najnowocześniejszego wyposażenia. Każda zainwestowana kwota została starannie rozważona biorąc pod uwagę cele krótko- i długoterminowe - dotyczące zarówno zwiększania naszych możliwości, poprawy naszego produktu, jak i rozszerzania naszej działalności.

Grupa inwestowała również w pracowników, zwiększając liczbę zatrudnionych o 11%, do ponad 75 tys. - jest to grupa reprezentująca ponad 160 różnych narodowości w ponad 80 firmach i spółkach zależnych. Przychód w przeliczeniu na pracownika wzrósł o 4% do 1,9 mln AED (0,5 mln USD).

Wkraczamy w nowy rok obrotowy z pewnością oraz posiadając solidne podstawy do dalszej rentowności naszej działalności, mając bardzo dobre wyniki, zróżnicowane portfolio i wielu utalentowanych pracowników - powiedział Szejk Ahmed. Praca w dynamicznym i wysoce konkurencyjnym środowisku oznacza, że musimy ciągle czuwać i pracować jeszcze ciężej, aby spełnić, a nawet przewyższać oczekiwania naszych klientów. Nie mamy wątpliwości, że z pomocą naszej 75-tysięcznej wielokulturowej kadry będziemy w stanie wykorzystać nasz potencjał w nadchodzącym roku.

Podobnie jak w poprzednim roku obrotowym, Grupa ogłosiła dywidendę Investment Corporation of Dubai w wysokości 1 mld AED (280 mln USD).

Linie Emirates – wyniki

W roku 2013-14, Emirates zwiększyły zdolności przewozowe o 5,9 mld tono-kilometrów (ATKM), co jest największym wzrostem w historii linii w ciągu jednego roku. Biorąc pod uwagę pasażerów i ładunki Emirates, daje to łączną dopuszczalną zdolność przewozową sięgającą 46,8 mld ATKM na koniec roku obrotowego. Linie odnotowały również nowy rekord - ponad 1 mln godzin blokowych w zakresie produkcji floty.

W ciągu roku Emirates otrzymały 24 nowe samoloty, w tym 16 Airbusów A380, 6 Boeingów 777-300ER i dwa Boeingi 777F, co powiększyło flotę przewoźnika do 217 maszyn. Linia pozostaje największym na świecie operatorem Boeinga 777 i A380 - oba samoloty są dziś jednymi z najbardziej nowoczesnych i wydajnych szerokokadłubowych maszyn tego typu.

Wraz z dostawą nowych samolotów, Emirates uruchomiły połączenia do dziewięciu nowych miast, takich jak: Boston, Clark, Konakry, Haneda, Kabul, Kijów, Sijalkot, Sztokholm i Tajpej, a także nową usługę pomiędzy Mediolanem i Nowym Jorkiem.

Po raz pierwszy przychody Emirates przekroczyły 80 mld AED, osiągając nowy rekord 82,6 mld AED (22,5 mld USD). Mimo, że średnia cena paliwa do silników odrzutowych pozostała wysoka, była jednak nieco niższa w porównaniu do ubiegłego roku i pomogła polepszyć wynik finansowy firmy. Wydatki Emirates na paliwo wzrosły o 10% w ciągu ostatniego roku, osiągając poziom 30,7 mld AED (8,4 mld USD). Łączne koszty operacyjne wzrosły o 12%, w porównaniu do wzrostu przychodów z roku obrotowego 2012-13 wynoszącego 13%.

Emirates z powodzeniem wytrzymały presję konkurencji na wszystkich rynkach odnotowując zysk rzędu 3,3 mld AED (887 mln USD), co stanowi wzrost o 43% w stosunku do zeszłorocznych wyników, i marżę zysku w wysokości 3,9%. 

Przewożąc rekordowe 44,5 mln pasażerów, wzrost o 13% w porównaniu z rokiem ubiegłym, Emirates utrzymały współczynnik wypełnienia miejsc - Passenger Seat Factor - na poziomie 79,4%, co daje prawie taki sam wynik, jak ten z poprzedniego roku pomimo 15% wzrostu zdolności przewozowej według wskaźnika ASKM (Available Seat Kilometres).Podkreśla tosilne pragnienie konsumentów, aby latać supernowoczesnymi samolotami Emirates.

Emirates poprawiły także współczynnik wypełnienia miejsc premium pomimo utrzymującej się niepewności gospodarczej i silnej konkurencji na wielu rynkach. Współczynnik wypełnienia miejsc premium oraz miejsc ogółem dla flagowego samolotu linii -A380– okazał się najwyższy, co uwidacznia popularność produktów premium i A380 wśród pasażerów.

A380 należący do Emirates przewiózł już na swym pokładzie ponad 18 mln pasażerów do momentu, gdy linie obchodziły piątą rocznicę odebrania pierwszego A380 w sierpniu 2013 roku. W roku 2013-14 Emirates wprowadziły A380 do obsługi połączeń do Barcelony, Brisbane, Londynu (Gatwick), Los Angeles, na Mauritius i do Zurychu, co daje łącznie 27 miast obsługiwanych przez flagowy samolot przewoźnika. Lot Emirates do Los Angeles jest również najdłuższym lotem na świecie realizowanym przez A380 - jego całkowity czas trwania to 16 godzin i 20 minut.  

Podkreślając swą stabilną sytuację finansową i zaufanie inwestorów, Emirates uzbierały łącznie 12 mld AED (3,3 mld USD) za pomocą różnych struktur finansowania, głównie w celu zabezpieczenia ciągłej rozbudowy floty. Ponadto osiem samolotów dostarczonych w roku obrotowym zostało sfinansowanych za pomocą obligacji korporacyjnych wyemitowanych na początku 2013 roku, co przyniosło 6,4 mld AED (1,8 mld USD).

Istotne etapy finansowania osiągnięte w ciągu roku obejmują wydanie przez leasingodawcę drugiego certyfikatu Enhanced Equipment Trust Certificate, co pozwoliło sfinansowaćcztery A380. Innym ważnym krokiem było refinansowanie dwóch A380 za sprawą pierwszej obligacji o zmiennym oprocentowaniu na rynku kapitałowym popartej przez gwarancję ze strony COFACE (Francuska Agencja Kredytów Eksportowych). Emirates zamknęły rok finansowy na poziomie 12,7 mld AED (3,4 mld USD) przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej.   

Przychody uzyskane z sześciu regionów Emiratespozostają wyważone, żaden region nie przynosi więcej niż30% całkowitych przychodów. Azja Wschodnia i Australazja pozostają regionami przynoszącymi najwyższe przychody – 23,8 mldAED(6,5 mld USD), wzrost o 14% w porównaniu do roku 2012-13. Przychody z regionu Zatoki i Bliskiego Wschodu wzrosły o 17% do 8,3 mld AED (2,3 mld USD), a przychody z regionu Europy wzrosły o 16% do 23,4 mld AED (6,4 mld USD), co jest skutkiem wprowadzenia obsługi nowych miast, a także odzwierciedla zwiększoną popularność i możliwości tych regionów.

W pozostałej części świata Emirates odnotowały silne wzrosty przychodów - z regionu Afryki wzrost o 15% do 7,7 mld AED (2,1 mld USD), z obu Ameryk wzrost o 11% do 9,2 mld AED(2,5 mld USD) i z regionu zachodniej Azji i Oceanu Indyjskiego – 8,3 mld AED (2,3 mld USD), wzrost o 3%.

Koncentrując się na pasażerach, Emirates otworzyły nowy dedykowany salon na lotnisku w Rzymie i zmodernizowały salony w Paryżu (Charles De Gaulle), Londynie (Gatwick) i Bangkoku. Linie ogłosiły także plany otwarcia nowego, 300-osobowego Centrum Obsługi Klienta w Budapeszcie, w celu wsparcia przyszłego rozwoju oraz ułatwienia kontaktu w wielu językach. Ponadto przewoźnik nadal będzie inwestować w produkty pokładowe, w tym w system Wi-Fi oraz TV ''na żywo".

W pierwszym pełnym roku działalności Hali A na lotnisku w Dubaju - nowo oddanej na potrzeby rosnącej floty A380 linii Emirates - odnotowano znaczący przepływ pasażerów. 8,2 mln pasażerów Emirates, mających do dyspozycji supernowoczesne udogodnienia, przestronną poczekalnię, odleciało z Dubaju korzystając z 27000 połączeń.

Z niecierpliwością oczekując na rok 2014-15, do dnia dzisiejszego Emirates ogłosiły pięć nowych tras, w tym Abudża, Bruksela, Chicago, Kano i Oslo.

Zaprzeczając trendom w branży, rok finansowy 2013-14 był dobry również dla Emirates SkyCargo, które po raz pierwszy odnotowało przychody przekraczające 3 mld USD osiągając wartość 11,3 mld AED (3,1 mld USD), wzrost o 9% w stosunku do zeszłego roku.

Przynosząc 15% całości przychodu linii z transportu, Emirates SkyCargo nadal odgrywa ważną rolę w rozwijającej się działalności firmy.

Tonaż Emirates SkyCargo silnie wzrósł o 8%, osiągając imponujące 2,3 mln ton w obliczu wymagającegorynku transportu lotniczego, co podkreśla zdolność firmy do zwiększenia przychodów pomimo trudnych warunków w branży. W tym roku, zyski z obsługi towarów w przeliczeniu na tono-kilometry (FTKM) spadły o1%.

Na koniec roku obrotowego, flota frachtowców Emirates SkyCargo wzrosła do 12 samolotów - dziesięć na leasingu operacyjnym i dwa na leasingu z załogą.

Przychody z Dywizji Emirates ds. Zarządzania Wypoczynkiem i Kierunkami Wyjazdów (wliczając hotele) osiągnęły poziom 623 mln AED (170 mln USD), jest to imponujący wzrost o 35% w ciągu ostatniego roku. Do tego pozytywnego wzrostu przyczynił się pierwszy pełny rok funkcjonowania JW Marriott Marquis Hotel w Dubaju, który jest najwyższym hotelem na świecie. Druga wieża hotelu będzie w pełni gotowa na przyjęcie gości w tym roku.

dnata – wyniki

W ciągu 55 lat działalności, rok 2013-14 był najbardziej udanym rokiem dla dnata, w którym to spółka rozwijała się w oparciu o bardzo dobre wyniki z roku poprzedniego. dnata zwiększyła swe przychody do poziomu 7,6 mld AED (2,1 mld USD), co stanowi wzrost o 14%, a wszystko to dzięki wzrostowi organicznemu, jak i strategicznym międzynarodowym przejęciom. Po raz pierwszy w historii firmy, działalność międzynarodowa dnata stanowiła 50% jej przychodu. 

dnata pobiła także ubiegłoroczny rekord, osiągając zysk rzędu 829 mln AED (226 mln USD). 

W roku 2013-14, dnata zainwestowała rekordową sumę 850 mln AED (232 mln USD) w swą działalność, kładąc tym samym solidne fundamenty pod przyszły rozwój.

Jej główne inwestycje to: rozwój dnata City - 20-hektarowego logistycznego centrum cargo na londyńskim lotnisku Heathrow, stworzenie dodatkowej powierzchni magazynowej na siedmiu lotniskach w całej Wielkiej Brytanii i zwiększenie wydajności Freight Gate 3 na lotnisku w Dubaju.

Swój międzynarodowy wzrost dnata kontynuowała z kilkoma nowymi spółkami w swym portfolio, w tym nabytą spółką Broadlex, dostawcą usług sprzątania samolotów w Australii, oraz Gold Medal Travel Group, jednego z czołowych dystrybutorów produktów do długodystansowych podróży w Wielkiej Brytanii. dnata nabyła również Air Chefs we Włoszech, przejmując pozostałe 50% udziałów od Servair.

Przychody dnata ztytułu obsługi lotniskowej wzrosły znaczącoo 15%, do 2,8 mld AED (774 mln USD). Ten strumień przychodów pozostaje największym dla spółki. Na wyniki roczne złożył się przede wszystkim silny wzrost działalności w Wielkiej Brytanii i Dubaju - w tym na lotnisku Dubai World Central, gdzie w październiku rozpoczęły się komercyjne loty pasażerskie - a także wiele innych globalnych operacji dnata w tym nowe usługi od Broadlex. Dziś dnata obsługuje 250 linii lotniczych w 27 portach lotniczych w dziewięciu krajach i jest największym na świecie podmiotem ds. obsługi naziemnej A380.

Przychody dnata z sektora obsługi cargowzrosły o 8% do 1,2 mld AED (318 mln USD) z uwagi na zwiększenie skali działalnościw Wielkiej Brytanii i dodatkowe przewozy drogowe (RFS) pomiędzy dwoma lotniskami w Dubaju. Dubai World Central stanowi obecnie30% obsługi cargo dnata w Dubaju.

Działalność gastronomiczna dnata stanowiła1,8 mld AED (478 mln USD) jej całkowitych przychodów, wzrost o 25%. Firma dostarczyłaponad 41 mln posiłków w ciągu roku, co jest gwałtownym wzrostem o 44% spowodowanym skonsolidowanymi działaniami dnata we Włoszech, jak również rozwojem firmy w Wielkiej Brytanii i Australii.

Przychody z usług turystycznychdnata wzrosłyo 22%, osiągając wartość 662 mln AED (180 mln USD). Jest to związaneprzede wszystkim z rozwojem firmy w Wielkiej Brytanii za sprawą Travel Republic i nowo dołączonej Gold Medal Travel Group. Obroty związane z usługami turystycznymi, mierzone wg wartości sprzedaży netto, wzrosły o 10% do poziomu 5,9 mld AED (1,6 mld USD). 

W okresie 2013-14, koszty operacyjne dnata wzrosły o 15% do poziomu 6,7 mld AED (1,8 mld USD), co odzwierciedla kondycję firmy w ciągu pierwszych miesięcy po dołączeniu nowo nabytych spółek w zakresie działalności lotniskowej, gastronomicznej i turystycznej.

Podobnie jak w roku poprzednim, saldo środków pieniężnych dnata pozostaje mocne – 2,4 mld AED (663 mln USD), a przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w 2013-14 wyniosły 1,1 mld AED (307 mln USD).

Liczba pracowników dnata wzrosła do 23 tys.; jest to wzrost o 14% i uwzględnia on pracownikównowo nabytych spółek. Większość pracowników dnata, 60%, pracuje w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Pełny raport roczny 2013-14 Emirates Group - obejmujący dane dotyczące Emirates, dnata oraz ich spółek zależnych - dostępny jest na stronie:www.theemiratesgroup.com/annualreport

Dane podane w USD są przeliczane w sposób następujący: 1USD = 3.67AED i są oparte na pełnych liczbach w AED przed zaokrągleniem.

Kontakt dla mediów

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Elżbieta Górecka-Wysocka

Senior Account Manager

MSL

Zuzanna Cholewa

Account Director

MSL