Od skrzydła szczytu do kokpitu – 800 pracowników w 80 dni
Lista przynależnych kategorii publikacji
Sekrety produkcji 50. Airbusa A380 Emirates krok po kroku
Hamburg, Niemcy, 22 sierpnia 2014 r. – 800 pracowników, 80 dni – takie zasoby wykorzystane zostały do zgromadzenia, zmontowania, przetestowania i pomalowania części, a następnie dostarczenia ich liniom lotniczym Emirates pod postacią gotowego 50. Airbusa A380 – ponadczasowej, dwupoziomowej maszyny. Od momentu dołączenia do floty przewoźnika w 2008 roku, A380 stanowi symbol zaawansowania technologii przemysłu samolotowego i zarazem gwarancję komfortowych podróży.
Film dokumentujący postęp prac nad dostarczonym w ubiegłym miesiącu 50. A380 linii Emirates dostępny jest tutaj.
Emirates dysponują największą flotą samolotów A380 na rynku. Liczy ona 50 tego typu maszyn – najbardziej zaawansowanych wytworów współczesnej inżynierii – obsługujących połączenia do 29 miast na całym świecie. Wszystkie egzemplarze A380 w barwach Emirates konstruowane były w hamburskiej fabryce Airbusa.
Proces produkcji 50. A380 rozpoczął się w Hamburgu, gdzie w pierwszej kolejności taśmę produkcyjną opuścił kadłub samolotu. Następnie został on przetransportowany do Tuluzy w celu przeprowadzenia pierwszego etapu finalnego montażu. Skrzydła, wykonane w Wielkiej Brytanii, również przypłynęły do Francji z niemieckiej fabryki Airbusa. Wszystkie te części sprowadzono trzema specjalnymi statkami morskimi przeznaczonymi do przewozu wielkogabarytowych produktów z fabryk całej Europy. Do montażu kadłuba i skrzydeł użyto odpowiednio ponad 10 i 4 tysiące śrub.
Wraz z zakończeniem pierwszego etapu końcowego montażu w Tuluzie, samolot był już prawie gotowy, by udać się w swoją pierwszą podróż. Czekało go jeszcze tylko wyposażanie wnętrza i malowanie kadłuba.
Po ukończeniu montażu każda z pięciu części kadłuba samolotu została sprawdzona i przetestowana przez inżynierów. Następnie samolot został przetransportowany do Hamburga, gdzie został wyposażony i pomalowany. Do całkowitego pokrycia A380 farbą potrzeba było około 30 osób. Cały jego kadłub to aż 3150 metrów kwadratowych powierzchni, a więc tyle samo, co 7 boisk do koszykówki. Do wstępnego pomalowania zewnętrznej części samolotu wykorzystano ponad 500 kilogramów białej emulsji.
Wyposażenie kabiny w typowe dla Emirates urządzenia i elementy wystroju stanowiło jeden z ostatnich etapów montażu samolotu. Wykończenie pokładu A380 liczącego aż 550 metrów kwadratowych trwało 33 dni. Objęło ono zamontowanie wszystkich foteli, doposażenie miejsca do wydawania napojów i posiłków, wykończenie pokoju do odpoczynku dla załogi pokładowej, Shower Spa i prywatnych kabin dla pasażerów pierwszej klasy, a także przygotowanie salonu pokładowego, usytuowanego na końcu klasy biznes. Na tym etapie zainstalowany został również wielokrotnie nagradzany system pokładowej rozrywki ice.
W ubiegłym roku linie Emirates powiększyły swoją flotę o 13 dwupokładowych samolotów. W ciągu ostatnich 6 lat na pokładach A380 w barwach Emirates podróżowało ponad 28 mln pasażerów. Dzięki sukcesywnemu zwiększeniu liczby kursów A380 do kolejnych portów lotniczych, coraz więcej pasażerów przewoźnika może korzystać z komfortu, jaki oferują te maszyny. Jeszcze w tym roku Emirates uruchomią połączenia A380 do Frankfurtu (od 1 września), Dallas (od 1 października), San Francisco (od 1 grudnia) i Houston (od 3 grudnia).
A380 w barwach Emirates – fakty:
Łączna liczba miejsc pasażerskich (A380 w barwach Emirates występuje w dwóch konfiguracjach) |
489 / 517 |
Klasa pierwsza |
14 |
Klasa biznes |
76 |
Klasa ekonomiczna |
399 / 427 |
Liczba A380 we flocie Emirates |
50 |
Liczba A380 w portfelu zamówień przewoźnika |
90 |
Najkrótszy lot obsługiwany przez A380 w barwach Emirates (trasa, odległość, czas) |
Dubaj-Kuwejt, 851 kilometrów, 1 h 45 min. To również najkrótsze na świecie połączenie A380. |
Najdłuższy lot obsługiwany przez A380 w barwach Emirates (trasa, odległość, czas) |
Dubaj-Los Angeles, 13 414 kilometrów, 16 h 20 min. To również najdłuższe na świecie połączenie A380. |
Liczba programów oferowanych we wszystkich klasach w ramach systemu rozrywki pokładowej ice |
Ponad 1800 kanałów na żądanie. |
Liczba butelek wina na pokładzie A380 podczas standardowego lotu Emirates |
478 |
Liczba butelek szampana na pokładzie A380 podczas standardowego lotu Emirates |
31 |
Liczba bułek wydanych na pokładzie A380 podczas standardowego lotu Emirates |
650 dla wszystkich trzech klas |
Liczba rogalików wydanych na pokładzie A380 podczas standardowego lotu Emirates |
Powyżej 550 dla wszystkich trzech klas |
Liczba dań głównych serwowanych na pokładzie A380 podczas standardowego lotu Emirates |
Około 515 dla wszystkich klas |
Liczba deserów serwowanych na pokładzie A380 podczas standardowego lotu Emirates |
Około 450 dla wszystkich klas |
Liczba kanapek serwowanych w salonie pokładowym A380 podczas standardowego lotu Emirates |
Prawie 80 kanapek |
Ilość mydła w płynie wykorzystywanego podczas lotu A380 Emirates do Heathrow |
12 litrów mydła w płynie w 15 toaletach |
Ilość wody wykorzystywanej w prysznicach podczas standardowego lotu Emirates |
2267 litrów |
Przeciętna liczba członków załogi Emirates podczas lotu A380 (dotyczy najdłuższych lotów) |
4 pilotów, 26 członków personelu pokładowego |
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
Elżbieta Górecka-Wysocka
Senior Account Manager
MSL