Grupa Emirates ogłasza wyniki za pierwsze półrocze 2017-18
- Grupa Emirates: Wzrost przychodów o 6% do 49,4 mld AED (13,5 mld USD) i zysków do 77% do 23 mld AED (631 mln USD). Grupa zawdzięcza wyniki optymalizacji oferowania i rozwiązaniom zwiększającym wydajność, osłabieniu dolara i stabilnemu rozwojowi działalności.
- Linie Emirates: Wzrost przychodów o 6% do 44,5 mld AED (12,1 mld USD) i zysków o 111% do 1,7 mld AED (452 mln USD). 29,9 mln przewiezionych pasażerów – wzrost o 4% przy całkowitym zwiększeniu oferowania o 2%.
- dnata: Wzrost przychodów o 7% do 6,3 mld AED (1,7 mld USD) i zysków o 20% do 659 mln AED (180 mln USD). 330 317 obsłużonych samolotów (wzrost o 11%), 1,5 mln ton przewiezionego cargo (wzrost o 25%)
Czwartek, 9 listopada 2017 r. - DUBAJ, ZEA - Grupa Emirates ogłosiła dzisiaj wyniki za pierwsze półrocze 2017-18. Grupa odnotowała stały wzrost przychodów i ponowny przyrost zysków w porównaniu z tym samym okresem w roku poprzednim pomimo utrzymującej się presji na obniżanie marż, wyższych cen ropy i innych wyzwań stojących przed przewoźnikiem i całą branżą.
Przychody Grupy Emirates w pierwszych sześciu miesiącach roku finansowego 2017-2018 wyniosły 49,4 mld AED (13,5 mld USD), o 6% więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku, kiedy wyniosły 46,5 mld AED (12,7 mld USD).
Po słabszym okresie w analogicznym okresie poprzedniego roku finansowego poprawie uległa rentowność Grupy, która w tym półroczu odnotowała zysk netto w wysokości 2,3 mld AED (631 mln USD), tj. większy o 77%. Do tego wyniku przyczyniła się optymalizacja oferowania i rozwiązania zwiększające wydajność firmy, stabilny rozwój działalności i korzystniejszy kurs walut w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym.
Stan środków finansowych Grupy na dzień 30 września 2017 r. wynosił 18,9 mld AED (5,2 mld USD) w porównaniu z 19,1 mld AED (5,2 mld USD) w dniu 31 marca 2017 r.
– Rezultat z pierwszego półrocza 2017-2018 zawdzięczamy w dużym stopniu naszym utalentowanym pracownikom, którzy dokładali wszelkich starań, aby poprawić wyniki naszej grupy i sprostać pojawiającym się wyzwaniom bez uszczerbku dla jakości naszych usług – powiedział Jego Wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates. – Zaostrzająca się konkurencja zmusza nas do obniżania marż, ceny ropy wzrosły, a w wielu regionach świata trwa stagnacja gospodarcza i kryzys polityczny. Mimo to przychody i zyski Grupy zwiększyły się. Świadczy to o trwałości naszego modelu biznesowego i sprawności naszego zespołu.
– Osłabienie dotychczas mocnego dolara amerykańskiego względem innych ważnych walut świata przyczyniło się do poprawy naszej rentowności. Korzyści przynoszą także różne rozwiązania wprowadzane w firmie w celu zwiększenia naszego potencjału i wydajności w oparciu o nowe technologie i metody pracy. Nadal będziemy starannie kontrolować koszty, jednocześnie inwestując w rozwój naszej grupy oraz najwyższej jakości produkty i usługi dla naszych klientów – dodał.
W ostatnim półroczu liczba pracowników Grupy zmniejszyła się o 3% w porównaniu z 31 marca 2017 r. ze 105 746 do 102 669 osób. Był to rezultat naturalnego procesu odchodzenia pracowników w połączeniu z wolniejszym tempem rekrutacji w miarę przyjmowania nowych technologii, optymalizacji procesów biznesowych i realokacji zasobów przez poszczególne działy Emirates.
Linie Emirates
Linie Emirates nieustannie inwestują w najnowocześniejsze samoloty szerokokadłubowe w celu zwiększenia całkowitej wydajności i obsługi klienta. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy roku finansowego 2017-2018 linie Emirates pozyskały 10 szerokokadłubowych samolotów – cztery Airbusy A380 i sześć Boeingów 777. Do końca roku finansowego flotę zasili kolejnych dziewięć maszyn. Oprócz tego przewoźnik wycofał z eksploatacji pięć starszych samolotów, a do 31 marca 2018 r. ze służby odejdą kolejne cztery.
W pierwszym półroczu linie otworzyły dwa nowe połączenia pasażerskie – do Zagrzebia w Chorwacji i Phnom Penh w Kambodży. 30 września globalna sieć połączeń Emirates obejmowała 156 miejscowości w 84 krajach. Flota przewoźnika obejmowała 264 samoloty, w tym samoloty towarowe.
Linie Emirates oferują pasażerom z całego świata coraz lepsze połączenia z zaledwie jedną przesiadką w Dubaju.
W lipcu przewoźnik poinformował o nawiązaniu współpracy z liniami flydubai, dzięki której obie linie zaoferują pasażerom nowe trasy w ramach uzupełniających się siatek połączeń i zoptymalizują operacje na lotnisku Dubai International. Ponadto linie Emirates zapowiedziały przedłużenie dotychczasowej współpracy z liniami Qantas o kolejnych pięć lat i dostosowanie wspólnej oferty połączeń, tak aby zapewnić podróżującym jeszcze większy wybór lotów do Australii i Nowej Zelandii.
Całkowite oferowanie w pierwszych sześciu miesiącach bieżącego roku finansowego wzrosło nieznacznie o 2% do 30,8 mld ATKM. Zdolność przewozowa mierzona wg liczby dostępnych miejsc przypadających na kilometr (ang. Available Seat Kilometres, ASKM) wzrosła o 3%, natomiast przepływ pasażerów mierzony wg przychodu z pasażerokilometra (ang. Revenue Passenger Kilometres, RPKM) zwiększył się o 5%. Średni współczynnik wypełnienia miejsc (ang. Passenger Seat Factor) wyniósł 77,2%, w porównaniu z 75,3% w roku ubiegłym.
W dniach od 1 kwietnia do 30 września 2017 r. linie Emirates przewiozły 29,2 mln pasażerów, o 4% więcej w porównaniu z analogicznym okresem w zeszłym roku. Wielkość przewiezionego ładunku wzrosła o 5% do 1,3 mln tony, a zysk z przewozu towarów zwiększył się o 8%. Dobre wyniki odzwierciedlają niedawne inwestycje linii Emirates SkyCargo w produkty i usługi stworzone z myślą o najważniejszych sektorach i świadczą o stopniowej poprawie sytuacji na światowym rynku lotniczego cargo.
W pierwszej połowie roku finansowego 2017-18 zysk netto linii Emirates wyniósł 1,7 mld AED (452 mln USD), o 111% więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. Przychody Emirates, w tym inne przychody operacyjne, w wysokości 44,5 mld AED (12,1 mld USD) wzrosły o 6% w porównaniu z 41,9 mld AED (11,4 mld USD) w analogicznym okresie poprzedniego roku. Do tego wyniku przyczyniło się większe wykorzystanie miejsc, ścisła kontrola oferowania na poszczególnych trasach i umocnienie walut na kluczowych rynkach Emirates względem dolara amerykańskiego.
Koszty operacyjne Emirates wzrosły o 4% przy zwiększeniu całkowitego oferowania o 2%. Ceny paliwa wzrosły średnio o 14% w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim, głównie ze względu na wzrost cen ropy (o 11% w porównaniu z tym samym okresem w roku ubiegłym) i zwiększenie dostaw paliwa o 3% w związku z rozwojem operacji lotniczych floty Emirates. Paliwo wciąż stanowi największą część kosztów ponoszonych przez linie – 26% kosztów operacyjnych, w porównaniu z 24% w pierwszym półroczu poprzedniego roku.
dnata
Spółka dnata stopniowo rozwija swoje oddziały, które obecnie znajdują się w 84 krajach. W pierwszej połowie roku 2017-2018 działalność międzynarodowa dnata stanowiła ponad 67% całkowitych przychodów spółki.
Przychody dnata, w tym inne przychody operacyjne, w wysokości 6,3 mld AED (1,7 mld USD) zwiększyły się o 7% w porównaniu z odnotowanym w zeszłym roku przychodem na poziomie 5,9 mld AED (1,6 mld USD). Wynik ten spółka zawdzięcza dynamicznemu rozwojowi organicznemu, szczególnie w dziale International Airport Operations, gdzie do rezultatów z pierwszego półrocza 2017-2018 przyczyniło się wcześniejsze pozyskanie nowych przedsiębiorstw obsługi naziemnej i cargo.
Całkowity zysk dnata wzrósł o 20% do 659 mln AED (180 mln USD). Było to możliwe dzięki konsekwentnie rosnącej efektywności operacyjnej oraz optymalizacji procesów i kosztów we wszystkich działach spółki. Pomogły także dobre wyniki działów obsługi lotniskowej – International Airport Operations i UAE Airport Operations – które zdobyły nowych klientów i rozszerzyły współpracę z dotychczasowymi.
Obsługa lotniskowa w dalszym ciągu generowała największą część przychodu dnata – 3,4 mld AED (922 mln USD), co stanowi wzrost o 9% w porównaniu z analogicznym okresem w roku ubiegłym. Liczba samolotów obsłużonych przez dnata wzrosła o 11% do 330 317. Ponadto spółka przeładowała 1,5 mln ton cargo, o 25% więcej niż w roku poprzednim.
Jest to rezultat pozyskania nowych zamówień i rozszerzenia działalności na nowe lotniska, na przykład w Rio de Janeiro czy Amsterdamie (obsługa naziemna), a także ogólnego wzrostu ilości przewożonego towaru na całym świecie. W pierwszych sześciu miesiącach roku 2017-2018 spółka dnata w dalszym ciągu zwiększała wpływy na arenie międzynarodowej, przejmując AirLogistix USA i tym samym wchodząc na amerykański rynek cargo. Ponadto spółka wprowadziła swoje poczekalnie Marhaba Lounge na nowe rynki w Australii i Pakistanie. Oprócz tego otwarto nowe centrum obsługi technicznej w Singapurze i terminal cargo w Adelaide.
Dział turystyczny przyniósł dnata przychody w wysokości 1,5 mld AED (420 mln USD), czyli o 3% więcej niż w analogicznym okresie w roku ubiegłym. Rzeczywista sprzedaż netto działu pozostała na podobnym poziomie 5,5 mld AED (1,5 mld USD).
Wynik należy uznać za dobry w obliczu zaostrzającej się konkurencji i trudnej sytuacji międzynarodowej. Wśród inwestycji technologicznych spółki warto wymienić współpracę z firmą telekomunikacyjną Avaya przy łączeniu centrów obsługi na całym świecie czy nowy, autorski system rezerwacji dla Emirates Holidays. Bliskowschodni oddział spółki pozyskał ważnych nowych klientów, a niedawno uruchomiona porównywarka ofert turystycznych Yalago zaczęła współpracować z podmiotami zewnętrznymi. Spółka zaczęła oferować rejsy wycieczkowe w Australii i odnotowała bardzo dobre wyniki w tym dynamicznie rozwijającym się segmencie usług. Dział turystyczny dnata konsekwentnie tworzy silny zespół zarządzający, wprowadzając kluczowe zmiany kadrowe w celu nadania spółce właściwego kierunku rozwoju i wykorzystania korzyści ze współdziałania poszczególnych marek turystycznych z rozbudowanego portfolio spółki.
Przychody z usług cateringu pokładowego dnata wyniosły 1,1 mld AED (298 mln USD), 4% więcej w porównaniu z rokiem ubiegłym. W pierwszej połowie roku finansowego liczba dostarczonych posiłków spadła o 7% do 31,8 mln. Lepsze wyniki działu w Australii, Singapurze, Rumunii i Czechach zostały osłabione przez utratę kluczowych kontraktów w Wielkiej Brytanii i Włoszech – przede wszystkim z liniami Alitalia i Monarch Airlines, które zawiesiły działalność.
W pierwszym półroczu dział cateringowy dnata w dalszym ciągu pozyskiwał zamówienia od nowych klientów i rozszerzał współpracę z dotychczasowymi zleceniodawcami. Otworzył także nowoczesną kuchnię w Melbourne i zainwestował w rozwój możliwości w zakresie innych dodatkowych usług pokładowych takich jak handel detaliczny na pokładzie.
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
Elżbieta Górecka-Wysocka
Senior Account Manager
MSL
O Emirates
Od momentu założenia w 1985 r. linie Emirates otrzymały ponad 500 międzynarodowych nagród za niezrównanej jakości obsługę pasażera.
Linie mają siedzibę w Dubaju, jednym z niewielu miast na świecie, które realizuje politykę otwartych przestworzy, i obok 150 innych linii lotniczych prowadzą działalność na zasadach swobodnej i uczciwej konkurencji.
Flota linii składa się z 266 szerokokadłubowych maszyn, w tym 14 samolotów towarowych, i należy do najmłodszych w przestworzach. Przewoźnik planuje powiększyć ją ponad dwukrotnie do roku 2020. Obecnie linie Emirates oczekują na dostawę 206 samolotów o wartości ponad 83 mld dolarów amerykańskich według cen katalogowych.
Linie Emirates obsługują loty w 156 kierunkach w 84 krajach Europy, Ameryki Północnej i Południowej, Bliskiego Wschodu, Afryki, Azji Południowej, Dalekiego Wschodu i Australazji.
Zapraszamy na stronę Emirates www.emirates.com.