Emirates
Informacje prasowe

Linie Emirates dokonują przełomu w druku przestrzennym części do samolotów

Wtorek, 21 listopada 2017 r. – DUBAJ, ZEA – Linie Emirates wykorzystują nowoczesną technologię druku przestrzennego w produkcji komponentów kabin samolotów. Przewoźnik dokonał przełomowego kroku, stosując nową i innowacyjną metodę selektywnego spiekania laserowego (Selective Laser Sintering, SLS) do wytworzenia obudowy monitorów. Innym niedawnym osiągnięciem był wydruk techniką 3D, certyfikacja i montaż kratek wentylacyjnych w kabinach samolotów, które obecnie przechodzą testy pokładowe.

We współpracy z firmą 3D Systems, amerykańskim producentem sprzętu i materiałów do druku 3D, i UUDS, francuską firmą świadczącą usługi projektowania i certyfikacji w lotnictwie, linie Emirates wydrukowały pierwszą partię obudów do monitorów z wykorzystaniem technologii SLS 3D Systems.

Metoda ta polega na użyciu lasera do połączenia sproszkowanego plastiku w kształt określony przez model 3D i różni się od techniki osadzania topionego materiału (Fusion Deposition Modelling, FDM) zwykle stosowanej w druku części samolotowych. Materiał wykorzystywany do druku obudowy monitorów Emirates to nowe tworzywo termoplastyczne opracowane przez 3D Systems – Duraform® ProX® FR1200 – charakteryzujące się znakomitą ognioodpornością i jakością powierzchni, która nadaje się do zastosowania w lotnictwie komercyjnym.

Jedną z największych zalet techniki SLS jest mniejsza waga wydrukowanych komponentów przy zachowaniu maksymalnej wytrzymałości. Obudowa monitora drukowana przestrzennie techniką SLS waży od 9 do 13% mniej niż komponenty produkowane w sposób tradycyjny lub metodą FDM. Dzięki temu możliwe będzie znaczne ograniczenie spalania i kosztów paliwa, gdy wyprodukowane w ten sposób części zostaną wprowadzone w całej flocie Emirates. 

Ponadto w przeciwieństwie do innych metod druku przestrzennego technika SLS pozwala drukować wiele komponentów jednocześnie, co przyspiesza czas ich produkcji i ogranicza zużycie surowców. 

Wydrukowane tą metodą obudowy monitorów Emirates zostały poddane szeregowi testów strukturalnych, wytrzymałościowych, właściwości przeciwpożarowych i chemicznych, a ponadto oczekują na przyznanie certyfikatu zdatności do lotu EASA dla części wnętrza kabiny samolotu. Po uzyskaniu certyfikatu EASA obudowy monitorów zostaną zamontowane w wybranych samolotach floty Emirates, gdzie w następnych miesiącach czekają je pokładowe badania wytrzymałościowe i eksploatacyjne. 

Z kolei we współpracy z UUDS linie Emirates opracowały drukowane przestrzennie kratki wentylacyjne do kabin samolotów, które otrzymały certyfikat EASA i pod koniec października tego roku zostały zainstalowane w samolotach, gdzie przechodzą testy pokładowe. 

Od dwóch lat zespół Emirates Engineering aktywnie bada wykorzystanie druku 3D w produkcji części do kabin samolotów, ponieważ jest to przełomowa technologia, która pozwoli zwiększyć wydajność i produktywność – powiedział Ahmed Safa, Senior Vice President Emirates, Engineering Support Services. – Do opracowania części kabin drukowanych przestrzennie zaangażowaliśmy kilku dostawców, jednak ostatecznie zdecydowaliśmy się na współpracę z firmami 3D Systems i UUDS. Wykorzystywana przez nas technologia pozwala wyprodukować lżejsze części kabin przy zachowaniu wytrzymałości i estetycznego wyglądu – dodał.

Druk przestrzenny przyniesie liniom Emirates także szereg innych korzyści, ułatwiając między innymi sprawne zarządzanie zapasami tysięcy komponentów do wnętrza kabin samolotów. Ponieważ przewoźnik będzie w stanie wydrukować potrzebne elementy w krótszym czasie, nie będzie musiał już przechowywać dużego zapasu części ani długo czekać na ich wymianę. 

Linie ocenią działanie i wytrzymałość drukowanych przestrzennie kratek wentylacyjnych i obudów monitorów przed wprowadzeniem ich na pokładzie pozostałych samolotów. Ponadto przewoźnik będzie w dalszym ciągu szukał możliwości użycia kolejnych elementów drukowanych tą metodą. 

Nowej technice poświęcono najnowszy film na kanale YouTube linii.

Załączniki

Emirates-Airbus-A380.jpg

Emirates-Airbus-A380.jpg

jpg 1,4 MB
pobierz

Kontakt dla mediów

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Elżbieta Górecka-Wysocka

Senior Account Manager

MSL

Zuzanna Cholewa

Account Director

MSL


O Emirates 

Od momentu założenia w 1985 r. linie Emirates otrzymały ponad 500 międzynarodowych nagród za niezrównanej jakości obsługę pasażera.

Linie mają siedzibę w Dubaju, jednym z niewielu miast na świecie, które realizuje politykę otwartych przestworzy, i obok 150 innych linii lotniczych prowadzą działalność na zasadach swobodnej i uczciwej konkurencji.

Flota linii składa się z 266 szerokokadłubowych maszyn, w tym 14 samolotów towarowych, i należy do najmłodszych w przestworzach. Przewoźnik planuje powiększyć ją ponad dwukrotnie do roku 2020. Obecnie linie Emirates oczekują na dostawę 206 samolotów o wartości ponad 83 mld dolarów amerykańskich według cen katalogowych.

Linie Emirates obsługują loty w 156 kierunkach w 84 krajach Europy, Ameryki Północnej i Południowej, Bliskiego Wschodu, Afryki, Azji Południowej, Dalekiego Wschodu i Australazji.

Zapraszamy na stronę Emirates www.emirates.com.