Grupa Emirates ogłasza wyniki za rok 2018-19
Grupa odnotowuje zysk 31. rok z rzędu – 2.3 mld AED (631 mln USD)
- Stały rozwój działalności przyniósł rekordowy przychód powyżej 109 mld AED (29.8 mld USD)
- Stabilny stan środków pieniężnych na poziomie 22.2 mld AED (6.0 mld USD)
- Grupa ustaliła dywidendę Investment Corporation of Dubai na poziomie 500 mln AED (136 mln USD).
Linie Emirates odnotowały zysk w wysokości 871 mln AED (237 mln USD) – o 69% niższy niż w ubiegłym roku
- Przychód wzrósł o 6% do 97.9 mld AED (26.7 mld USD), w czym pomogły stabilne wyniki w segmencie pasażerskim i cargo
- Oferowanie linii przekracza poziom 63 mld tonokilometrów (ATKM) dzięki powiększeniu floty o dwa nowe samoloty netto
dnata odnotowała zysk w wysokości 1.4 mld AED (394 mln USD), w tym zysk w wysokości 321 mln AED (88 mln USD) z jednorazowej sprzedaży akcji HRG
- Przychód wzrósł o 10% do 14.4 mld AED (3.9 mld USD), odzwierciedlając dalszy rozwój spółki – działalność międzynarodowa stanowi obecnie 70% jej przychodu
- Zwiększenie obecności grupy na rynku globalnym dzięki przejęciu spółek cateringowych Qantas w Australii i 121 Inflight Catering w Ameryce Północnej i Południowej oraz rozbudowie infrastruktury i możliwości usługowych działów Airport Operations, Catering i Travel Services
Czwartek, 9 maja 2019 r. – Warszawa, Polska - Grupa Emirates poinformowała dzisiaj, że 31. rok z rzędu odnotowała zysk i stabilny rozwój firmy.
W opublikowanym dziś sprawozdaniu rocznym za 2018-19 r., Grupa Emirates wykazała zysk w wysokości 2.3 mld AED (631 mln USD) za rok finansowy trwający do 31 marca 2019 r. – o 44% mniejszy niż w ubiegłym roku. Grupa osiągnęła przychód na poziomie 109.3 mld AED (29.8 mld USD) – o 7% większy w stosunku do zeszłego roku. Stan środków pieniężnych grupy wyniósł 22.2 mld AED (6.0 mld USD), tj. o 13% mniej niż w ubiegłym roku, przede wszystkim ze względu na znaczne inwestycje w rozwój działalności, w tym pozyskanie dużych spółek i wypłatę dywidendy w wysokości 2 mld AED (545 mln USD) za ostatni rok.
Na podstawie całkowitych zysków grupa ustaliła dywidendę Investment Corporation of Dubai za rok 2018-19 na poziomie 500 mln AED (136 mln USD).
Jego Wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates: – Rok 2018-19 był trudny, a wyniki grupy nie były takie jakie byśmy sobie życzyli. Wyższe ceny paliwa i umocniony kurs dolara amerykańskiego uszczupliły nasze dochody przy jednoczesnym nasileniu konkurencji na najważniejszych rynkach. Wygląda na to, że nastąpiło odwrócenie zeszłorocznej tendencji zwyżkowej, jeśli chodzi o zapotrzebowanie na lotnicze przewozy towarowe. Spadło również zapotrzebowanie na transport pasażerski, zwłaszcza w naszym regionie, co wpłynęło na wyniki zarówno spółki dnata, jak i Emirates.
– Każdy cykl gospodarczy jest inny i w dalszym ciągu dokładamy wszelkich starań, aby poradzić sobie z wyzwaniami i wykorzystywać nadarzające się szanse. Naszym celem zawsze było stworzenie rentownego, zrównoważonego i odpowiedzialnego przedsiębiorstwa w Dubaju i tym podyktowane są wszelkie nasze decyzje i inwestycje. W roku 2018-19 Emirates i dnata przyniosły zysk po raz 31. z rzędu, rozwinęły działalność i zrealizowały inwestycje w inicjatywy i infrastrukturę, które zapewnią nam sukces w przyszłości.
W roku 2018-19 grupa przeznaczyła łącznie 14.6 mld AED (3.9 mld USD) na nowe samoloty i wyposażenie, przejęcia spółek, nowoczesną infrastrukturę, najnowsze technologie i inicjatywy na rzecz pracowników, co stanowiło znaczący wzrost w porównaniu z wydatkami inwestycyjnymi w wysokości 9.0 mld AED (2.5 mld USD) w roku ubiegłym.
W lutym linie Emirates poinformowały o podpisaniu umowy z firmą Airbus na 40 samolotów A330-900 i 30 A350-900 o łącznej wartości 21.4 mld USD według cen katalogowych, których dostawa ma nastąpić odpowiednio w 2021 i 2024 r. Ponadto przewoźnik otrzyma kolejnych 14 A380 w okresie od 2019 do końca 2021 r., w związku z czym łączna liczba A380 zamówionych przez linie wyniesie 123 maszyny.
Wśród głównych inwestycji spółki dnata należy wymienić: przejęcie Q Catering i Snap Fresh w Australii oraz 121 Inflight Catering w USA, wykup właścicielski spółki Dubai Express, Freightworks LLC oraz wykup pakietu kontrolnego (51%) udziałów spółki Bolloré Logistics LLC (ZEA) , budowę nowych obiektów do przeładunku leków i innych towarów w Belgii, USA, Wielkiej Brytanii, Holandii, Australii, Singapurze i Pakistanie, przejęcie niemieckiego touroperatora Tropo oraz wykup udziału większościowego w spółce BD4travel oferującej rozwiązania informatyczne oparte na sztucznej inteligencji w turystyce.
Całkowita liczba pracowników zatrudnionych w przeszło 120 podmiotach należących do grupy wzrosła o 2% do 105 286 przedstawicieli ponad 160 różnych narodowości, na co wpływ miało przede wszystkim pozyskanie nowych spółek przez dnata i rozwój firmy na całym świecie.
Szejk Ahmed: – W roku 2018-19 zachowaliśmy ścisłą dyscyplinę kosztową przy jednoczesnym rozwoju działalności i zwiększaniu przychodów. Dzięki ograniczeniu rekrutacji na stanowiska nieoperacyjne oraz wdrożeniu nowych systemów technologicznych i reorganizacji pracy udało nam się zwiększyć wydajność i zahamować wzrost kosztów siły roboczej.
– Trudno przewidzieć nadchodzący rok, ale zarówno Emirates, jak i dnata są dobrze przygotowane na wszelkie przeszkody oraz konkurencję i pomyślny rozwój na międzynarodowym rynku. Musimy być coraz lepsi, żeby zachować przewagę konkurencyjną, dlatego inwestujemy w naszych pracowników, technologie i infrastrukturę. Jako przedsiębiorstwo odpowiedzialne społecznie inwestujemy także w inicjatywy na rzecz społeczności lokalnych i ochrony przyrody, a także rozwój talentów i innowacji, które pozwolą naszej branży rozwijać się w przyszłości – podsumował.
Wyniki Emirates
Całkowite oferowanie połączeń pasażerskich i cargo Emirates przekroczyło poziom 63 mld ATKM, wynosząc na koniec roku 2018-19 63.3 mld ATKM, co umocniło pozycję Emirates jako największych linii lotniczych na świecie. W ciągu roku przewoźnik nieznacznie zwiększył oferowanie o 3% w stosunku do roku 2017-18, koncentrując się na zwiększeniu zysku z przewozów.
W ciągu ostatniego roku Emirates otrzymały 13 nowych samolotów – siedem Airbusów A380 i sześć Boeingów 777-300ER, w tym ostatni zamówiony przez przewoźnika model 777-300ER. Następną dostawę Boeingów 777 zaplanowano na rok 2020, kiedy linie otrzymają swój pierwszy samolot 777X.
W roku 2018-19 linie Emirates wycofały 11 starszych maszyn, wobec czego stan floty przewoźnika na koniec marca wyniósł 270 samolotów. Wymiana floty, która objęła łącznie 24 samolotów, była jednym z największych tego rodzaju przedsięwzięć zrealizowanych w ciągu jednego roku. W jej wyniku średni wiek floty Emirates utrzymuje się na niskim poziomie 6,1 lat, co wpisuje się w strategię Emirates zakładającą utrzymanie młodej, nowoczesnej floty zgodnie z obietnicą marki „Fly Better”, opartą na założeniu, że nowoczesne samoloty to korzyść dla środowiska, operacji lotniczych i klientów.
W ciągu ostatniego roku linie Emirates otworzyły trzy nowe kierunki dla pasażerów: Londyn-Stansted (Wielka Brytania), Santiago (Chile) i Edynburg (Szkocja), a także wznowiły loty na lotnisko Sabiha Gökçen (Turcja). Ponadto przewoźnik zwiększył częstotliwość lotów na 14 dotychczasowych trasach i oferowanie na sześciu trasach, zapewniając pasażerom jeszcze większy wybór godzin lotu i połączeń przesiadkowych.
Oprócz rozszerzania własnej siatki połączeń linie Emirates wzbogaciły swoją ofertę lotów na całym świecie poprzez zawarcie nowych porozumień code-share z liniami Jetstar Pacific i China Southern Airlines. Ponadto pogłębiły strategiczną współpracę z South African Airways.
Rozwijała się także współpraca Emirates i flydubai, w ramach której pasażerowie Emirates mogą teraz polecieć do 67 kierunków obsługiwanych przez flydubai i skorzystać z większej dostępności połączeń, którą zapewni 11 lotów realizowanych przez flydubai z Terminala 3 Emirates w Dubaju. Dodatkowo Emirates Skywards został wspólnym programem lojalnościowym Emirates i flydubai.
Mimo zaciętej konkurencji na najważniejszych rynkach linie Emirates zdołały zwiększyć przychód o 6% do 97.9 mld AED (26.7 mld USD). Względne umocnienie dolara amerykańskiego względem walut na większości spośród kluczowych rynków, na których działa przewoźnik, uszczupliły przychody Emirates o 572 mln AED (156 mln USD). Stanowi to znaczącą różnicę w stosunku do zeszłorocznej sytuacji na rynku walutowym, która przyniosła wzrost przychodu Emirates o 661 mln AED (180 mln USD).
Całkowite koszty operacyjne wzrosły o 8% w porównaniu z rokiem finansowym 2017-18. Po ubiegłorocznym wzroście o 15% średnia cena paliwa lotniczego w ciągu ostatniego roku finansowego podniosła się o kolejne 22%. Ze względu na większe o 3% dostawy paliwa związane ze wzrostem oferowania wydatki na paliwo wzrosły aż o 25% w stosunku do roku ubiegłego do 30.8 mld AED (8.4 mld USD). Wydatki Emirates na paliwo są obecnie rekordowo wysokie, stanowiąc 32% kosztów operacyjnych przewoźnika w porównaniu z 28% w roku 2017-18. Paliwo wciąż stanowi największy składnik kosztów przewoźnika.
Mimo wysokich cen paliwa, dużej presji ze strony konkurencji i niekorzystnej sytuacji na rynku walutowym linie odnotowały zysk w wysokości 871 mln AED (237 mln USD), o 69% niższy w stosunku do zeszłorocznych wyników, oraz marżę zysku na poziomie 0.9%.
Ruch pasażerski utrzymał się na stabilnym poziomie, a linie Emirates przewiozły łącznie 58.6 mln pasażerów (wzrost o 0.2%). Przy zwiększeniu oferowania o 4% przewoźnik osiągnął współczynnik wypełnienia miejsc na poziomie 76.8%. Nieznaczny spadek współczynnika wypełnienia miejsc w porównaniu z poprzednim rokiem (77,5%) nastąpił w wyniku malejącego zapotrzebowania na podróże na rynkach regionalnych i silnej konkurencji w wielu krajach.
Wzrost taryf rynkowych i korzystny podział klas rezerwacyjnych przyczyniły się do zwiększenia zysku z przewozu pasażerów o ponad 3% do 26.2 fils (7.1 centów amerykańskich) na przychód z pasażerokilometra (RPKM), chociaż efekt ten został częściowo zniwelowany przez umocnienie dolara amerykańskiego względem większości innych walut.
W celu sfinansowania rozbudowy floty linie Emirates zebrały w ostatnim roku 14.2 mld AED (3.9 mld USD) poprzez połączenie pożyczek terminowych, leasingu finansowego i operacyjnego.
Wszystkie sześć samolotów 777-300ER zostało sfinansowanych w ramach leasingu operacyjnego z opcją wykupu JOLCO (Japanese Operating Lease with a Call Option) na kwotę ponad 1 mld USD, co świadczy o rosnącym znaczeniu japońskiego rynku instrumentów strukturyzowanych dla Emirates. Od 2014 r. przewoźnik zgromadził za pośrednictwem japońskiego rynku instrumentów strukturyzowanych przeszło 28 mld AED (7.6 mld USD).
Sprzedaż islamskich obligacji sukuk o wartości 600 mln USD w marcu 2018 r. pomogła sfinansować zakup dwóch samolotów A380, natomiast fundusze na pozostałych pięć Airbusów A380 zostały zebrane z wykorzystaniem leasingu operacyjnego, leasingu finansowego gwarantowanego przez agencję kredytów eksportowych i leasingu finansowego za pośrednictwem inwestora instytucjonalnego i banków z Korei, Niemiec, Wielkiej Brytanii i Bliskiego Wschodu.
Transakcje te świadczą o umiejętnej dywersyfikacji źródeł finansowania poprzez dostęp do globalnej płynności finansowania i stanowią potwierdzenie dobrych wyników finansowych oraz wiarygodności modelu biznesowego linii w oczach inwestorów.
Emirates zamknęły rok finansowy na dobrym poziomie 17.0 mld AED (4.6 mld USD) aktywów pieniężnych.
Przychody uzyskane z sześciu regionów Emirates pozostają zrównoważone – żaden region nie przynosi więcej niż 30% całkowitych przychodów. Regionem przynoszącym najwyższe przychody była Europa – 28.3 mld AED (7.7 mld USD), o 6% więcej w porównaniu z rokiem 2017-18. Zaraz za nią znajduje się region Azji Wschodniej i Australazji, gdzie przychody wzrosły o 5% do 26.6 mld AED (7.2 mld USD). Region Ameryki Północnej i Południowej odnotował wzrost przychodów o 8% do poziomu 14.5 mld AED (3.9 mld USD). Przychód w Afryce wzrósł o 9% do 10.2 mld AED (2.8 mld USD), natomiast w regionie Zatoki Perskiej i Bliskiego Wschodu spadł o 3% do poziomu 8.3 mld AED (2.3 mld USD). Przychód w regionie Azji Zachodniej i Oceanu Indyjskiego wzrósł o 6% do poziomu 8.1 mld AED (2.2 mld USD).
W trakcie roku linie Emirates wprowadziły szereg ulepszeń produktów i usług pokładowych, naziemnych i internetowych.
Wśród nich warto wymienić ukończenie wartego 150 mln USD programu wyposażenia całej floty Boeingów 777-200LR w nowe, szersze fotele w klasie biznes i całkowicie zmodernizowaną kabinę klasy ekonomicznej, wprowadzenie Emirates Vintage Collection, czyli oferty wybornych win przechowywanych przez 15 lat, a także nowe luksusowe produkty w klasie pierwszej i biznes zaprojektowane we współpracy m.in. z markami Bowers & Wilkins, Bulgari czy BYREDO.
Jeśli chodzi o usługi na lotniskach, linie Emirates wprowadziły nową usługę Home Check-in, w ramach której pasażerowie przechodzą odprawę we własnym domu, hotelu czy biurze, a ich bagaże są przewożone na lotnisko przed odlotem. Oprócz tego przewoźnik otworzył nową poczekalnię na lotnisku w Kairze i odnowił istniejące już poczekalnie Emirates w Nowym Jorku i Rzymie, a także rozpoczął pilotażowy projekt pierwszej na świecie „ścieżki biometrycznej” na lotnisku w Dubaju, która dzięki wykorzystaniu najnowszych systemów biometrycznych ułatwi pasażerom Emirates odprawę, kontrolę paszportową i wejście na pokład.
Jeśli chodzi o innowacje w Internecie, linie Emirates jako pierwsze zamieściły trójwymiarowe modele wnętrz samolotów oparte na technologii VR na swojej stronie internetowej, umożliwiając pasażerom wcześniejsze zapoznanie się z ofertą pokładową i wybór miejsc. Ponadto przewoźnik dodał nową funkcję w swojej aplikacji mobilnej, która pozwala użytkownikom przeglądanie tysięcy filmów, utworów i programów w ofercie Emirates, tworzenie spersonalizowanych playlist przed lotem, a po wejściu do samolotu zsynchronizowanie ich z systemem rozrywki pokładowej.
Linie Emirates SkyCargo także w tym roku zanotowały bardzo dobre wyniki mimo silnej konkurencji na rynku i słabnącego popytu, przynosząc 14% całkowitego przychodu linii z transportu.
Pomimo nieustannej presji na obniżanie marż i zahamowania popytu na przewozy towarowe, linie lotnicze cargo Emirates odnotowały przychód w wysokości 13.1 mld AED (3.6 mld USD), co stanowi wzrost o 5% w porównaniu z rokiem poprzednim. Natomiast pojemność samolotów przewoźnika wzrosła nieznacznie o 1% do poziomu 2.7 mln ton.
Zysk z przewozu towarów w przeliczeniu na tonokilometr (FTKM) drugi rok z rzędu wzrósł o kolejne 3%, co świadczy o zdolności Emirates SkyCargo do utrzymania i zdobywania klientów dzięki jakości usług mimo rosnących cen paliwa i słabnącego zapotrzebowania w wielu krajach.
Flota towarowa Emirates SkyCargo liczyła łącznie 12 Boeingów 777F. Oprócz usług cargo w nowo otwartych rejsach pasażerskich, linie Emirates SkyCargo otworzyły nowe połączenie towarowe do Bogoty (Kolumbia) oraz wznowiły połączenie towarowe do Erbilu (Irak).
Emirates SkyCargo wciąż opracowują innowacyjne, zindywidualizowane produkty skierowane do najważniejszych sektorów przemysłu. W kwietniu wprowadziły nową usługę szybkiego przewozu części samolotowych na całym świecie – Emirates AOG. Z kolei w sierpniu zainaugurowały usługi Emirates Pets i Emirates Pets Plus, oferując bezpieczny transport zwierząt domowych w wygodnych warunkach, obejmujący badania weterynaryjne, dopełnienie formalności związanych z przewozem, odbiór i dostarczenie pupila bezpośrednio do odbiorcy oraz rezerwację lotu powrotnego.
Hotele Emirates odnotowały przychód w wysokości 669 mln AED (182 mln USD), o 10% niższy niż w poprzednim roku, do czego przyczynił się dalszy wzrost konkurencji w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, który wpłynął na średnie ceny noclegów i obłożenie hoteli.
Wyniki dnata
W roku 2018-19 spółka dnata odnotowała rekordowy zysk na poziomie 1.4 mld AED (394 mln USD). Powyższa kwota uwzględnia zysk z jednorazowej transakcji zbycia 22% udziałów w spółce specjalizującej się w zarządzaniu podróżami Hogg Robinson Group (HRG) podczas przejęcia HRG przez Amex Travel Business Group. Bez wspomnianej transakcji zysk dnata zmniejszyłby się o 15% w porównaniu z analogicznym okresem w roku poprzednim.
Całkowity przychód dnata wzrósł o 10% do 14.4 mld AED (3.9 mld USD). Wynik ten wskazuje na nieustanny rozwój wszystkich czterech działów spółki – zarówno organiczny dzięki utrzymaniu dotychczasowych klientów i pozyskiwaniu nowych, jak i poprzez przejęcie nowych spółek. Działalność międzynarodowa dnata stanowi teraz 70% przychodu spółki.
Tworząc podstawy przyszłego wzrostu, dnata zainwestowała w ostatnim roku blisko 1.1 mld AED (314 mln USD) w przejęcia, nową infrastrukturę i wyposażenie, nowoczesne technologie i rozwój swoich pracowników.
W roku 2018-19 koszty operacyjne dnata wzrosły o 11% do 13.1 mld AED (3.6 mld USD), co odzwierciedla organiczny rozwój poszczególnych działów spółki w połączeniu z wpływem integracji nowo nabytych spółek, głównie w działach Catering i International Airport Operations.
Stan środków pieniężnych dnata zwiększył się o 4% do 5.1 mld AED (1.4 mld USD). Przepływy pieniężne z działalności dnata w roku 2018-19 osiągnęły poziom 1.4 mld AED (386 mln USD), co świadczy o powiększeniu stanu środków pieniężnych i zapewnia spółce silne zaplecze inwestycyjne.
Przychody dnata UAE Airport Operations, w tym obsługi samolotów i cargo, wzrosły o 2% do 3.2 mld AED (878 mln USD).
Liczba samolotów obsłużonych przez dnata na terytorium ZEA utrzymała się na poziomie 211 000. Świadczy to o wpływie trudnej sytuacji w lotnictwie regionu na linie lotnicze korzystające z usług dnata. Całkowita masa ładunku obsłużonego przez dnata Cargo zmniejszyła się nieznacznie o 1% do 727 000 ton w wyniku niższego popytu na rynku przewozów lotniczych cargo.
W roku 2018-19 dnata wzmocniła swoją pozycję w branży spedytorskiej dzięki wykupieniu pozostałych udziałów spółki Dubai Express and Freightworks LLC, zostając jej wyłącznym właścicielem, oraz pakietu kontrolnego 51% udziałów spółki Bolloré Logistics LLC (ZEA) działającej w 106 krajach.
Ponadto dnata nabyła pakiet kontrolny udziałów spółki DUBZ, założonej w ramach programu inkubatora przedsiębiorczości Dubaju Intelak, która dostarcza bagaż pasażerom przylatującym do Dubaju oraz dokonuje odprawy bagażu i przekazuje karty pokładowe pasażerom odlatującym z Dubaju w dowolnym punkcie na terenie miasta.
Spółka nieustannie inwestuje w rozwiązania technologiczne mające usprawnić działalność i zwiększyć zadowolenie klienta. Wśród nich warto wymienić wdrożenie nowoczesnego systemu zarządzania zasobami wykorzystującego sztuczną inteligencję, pojazdy autonomiczne i zaawansowane narzędzia analityczne w celu zoptymalizowania pracy obsługi lotnisk DXB i DWC czy nowatorskie narzędzie dla obsługi naziemnej polegające na cyfryzacji procesu rezerwacji i zapewniające klientom sprawną obsługę w dokach przeładunkowych oraz jednolitą procedurę kontaktu ze spedytorami i dnata.
Przychód dnata International Airport Operations wzrósł o 5% do 4.0 mld AED (1.1 mld USD) dzięki zwiększeniu skali działalności firmy, otwarciu nowych oddziałów i zdobyciu nowych klientów. International Airport Operations to największy dział dnata pod względem wielkości przychodów. Liczba obsługiwanych samolotów wzrosła wyraźnie o 9% do 488 000, a ilość obsługiwanego ładunku zwiększyła się o 1% do 2.4 mln ton.
W ostatnim roku dnata zdobyła 100 nowych zamówień na najważniejszych rynkach, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Australii i Włoszech, przy jednoczesnym utrzymaniu dotychczasowych klientów.
W roku 2018-19 dnata znacząco zwiększyła swoje możliwości w zakresie obsługi cargo. Spółka zapoczątkowała działalność w Belgii, otwierając nowe centrum cargo o powierzchni 14 000 m² na lotnisku w Brukseli, wybudowała nowe wyspecjalizowane obiekty w portach Dallas, Londyn-Heathrow, Adelaide i Karaczi, a także zmodernizowała istniejące obiekty w Singapurze i Amsterdamie. W odpowiedzi na rosnącą liczbę klientów dnata zainwestowała w rozbudowę na lotniskach Londyn-Gatwick i Manchester oraz otworzyła nowe obiekty cargo na lotniskach w Islamabadzie i Multanie, w tym pierwszy w Pakistanie zautomatyzowany system przechowywania i wyszukiwania towaru.
Spółka zainwestowała także w terminale do transportu leków, oferując największą zdolność przeładunkową na rynku w Wielkiej Brytanii, Holandii, Australii i Singapurze. Jej bezpieczne i niezawodne usługi transportu leków na całym świecie zostały nagrodzone certyfikatem CIEV Pharma przyznawanym przez Zrzeszenie Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) w Dubaju i Toronto oraz certyfikatem zgodności z wytycznymi dotyczącymi dobrej praktyki dystrybucyjnej (GDP) w Londynie i Zurychu.
We Włoszech dnata zwiększyła udziały w Airport Handling SPA – spółce z Mediolanu świadczącej obsługę naziemną – do 70%. Lotnisko w Zurychu odnowiło licencję dnata na obsługę naziemną i cargo do 2025 r., umożliwiając spółce świadczenie usług klientom bez zakłóceń. W Ameryce Północnej dnata rozpoczęła obsługę naziemną i cargo na lotnisku w Los Angeles oraz obsługę pasażerów w porcie Nowy Jork-JFK.
Dział dnata Catering przyniósł spółce przychód w wysokości 2.6 mld AED (717 mln USD), co stanowi znaczący wzrost o 23%. Firma dostarczyła ponad 70 mln posiłków – o 27% więcej niż w ubiegłym roku.
Na powyższy wynik wpłynęły dwa duże przejęcia – spółek cateringowych należących do Qantas, Q Catering i Snap Fresh w Australii, oraz 121 Inflight Catering w USA – a także zdobycie nowych klientów i rozwój współpracy z dotychczasowymi, zwłaszcza w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, Rumunii, Czechach i Włoszech.
W ostatnim roku dnata otworzyła nowoczesny zakład cateringowy o powierzchni 2 000 m2 w Canberze, który może przygotować ponad 60 000 posiłków miesięcznie. W Ameryce Północnej dnata rozpoczęła działalność w Nowym Jorku, Nashville i Orlando, przejmując spółkę 121 Inflight Catering, a w pierwszym kwartale nowego roku finansowego otworzy specjalistyczne zakłady w Bostonie, Houston i Vancouver. Obecnie nowe obiekty powstają w kolejnych miastach USA.
Przychody dnata Travel Services wzrosły o 9% do 3.7 mld AED (1.0 mld USD). Całkowita wartość transakcji sprzedaży usług turystycznych wzrosła o 2% do 11.5 mld AED (3.1 mld USD).
Powyższe wyniki świadczą o umiejętnym wykorzystaniu i obsługiwaniu przez spółkę różnorodnych segmentów turystyki, dzięki czemu udało jej się częściowo załagodzić wpływ słabnącego popytu na podróże firmowe i konsumenckie w Wielkiej Brytanii i ZEA – największych rynkach dnata.
W roku 2018-19 dnata weszła na rynek niemiecki i rozbudowała swój segment turystyczny w Europie poprzez przejęcie touroperatora Tropo prowadzącego sprzedaż za pośrednictwem internetowych i niezależnych biur podróży. Spółka wykupiła także udział większościowy w BD4travel (Big Data for Travel), uznanej spółce technologicznej oferującej rozwiązania informatyczne oparte na sztucznej inteligencji w turystyce.
Ponadto dnata znacząco rozbudowała swoją sieć biur obsługi klienta poprzez budowę drugiego obiektu w Clark na Filipinach i zakup obiektu w Belgradzie, zwiększając liczbę oddziałów do 14 w ZEA, Serbii, Indiach, Wielkiej Brytanii i na Filipinach. Dzięki zwiększeniu możliwości operacyjnych dnata zdołała rozszerzyć współpracę z największymi klientami, m.in. podpisując nową pięcioletnią umowę z Etihad Airways na prowadzenie biur obsługi klienta na całym świecie.
Pełny raport roczny 2018-19 Emirates Group – obejmujący dane dotyczące Emirates, dnata oraz ich spółek zależnych – dostępny jest na stronie: www.theemiratesgroup.com/annualreport
1USD = 3,67AED; wartości są oparte na pełnych liczbach w AED przed zaokrągleniem.
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
Elżbieta Górecka-Wysocka
Senior Account Manager
MSL
O Emirates
Od momentu założenia w 1985 r. linie Emirates otrzymały ponad 500 międzynarodowych nagród za niezrównanej jakości obsługę pasażera.
Linie mają siedzibę w Dubaju, jednym z niewielu miast na świecie, które realizuje politykę otwartych przestworzy, i obok 150 innych linii lotniczych prowadzą działalność na zasadach swobodnej i uczciwej konkurencji.
Flota linii składa się z 271 szerokokadłubowych maszyn, w tym 13 samolotów towarowych, i należy do najmłodszych w przestworzach. Obecnie linie Emirates oczekują na dostawę 234 samolotów.
Linie Emirates obsługują loty w 158 kierunkach w 86 krajach Europy, Ameryki Północnej i Południowej, Bliskiego Wschodu, Afryki, Azji Południowej, Dalekiego Wschodu i Australazji.
Zapraszamy na stronę Emirates www.emirates.com