Polskim rynkiem wciąż rządzi cena / Guillaume De Colonges dla Wiadomości Handlowych
Lista przynależnych kategorii publikacji
Pełen wywiad ukazał się 1 grudnia 2016 roku w magazynie Wiadomości Handlowe, autor: Łukasz Stępniak.
Podtrzymuje Pan plany rozwoju z wiosny br.?
Tegoroczny plan inwestycyjny zostanie zrealizowany. Otworzyliśmy dwa hipermarkety, które planowaliśmy już od dawna, a także dziesięć nowych supermarketów. Pojawiło się również ponad 100 sklepów franczyzowych. Nakłady inwestycyjne w kończącym się roku szacujemy na około 265 min zł.
Czy Carrefour zanotował w Polsce wzrost sprzedaży?
Już w pierwszym półroczu mogliśmy zauważyć pozytywne efekty działań, nad którymi pracujemy od ponad roku i które komunikujemy klientom. Skoncentrowaliśmy się na realizacji planu poprawy jakości naszych usług, co przynosi oczekiwane efekty. Wzrost sprzedaży zawdzięczamy konsekwentnie realizowanej strategii.
Konkurencja w handlu w Polsce jest mordercza. Jakie wyzwania widzi Pan tutaj w perspektywie kilku najbliższych lat?
Polskim rynkiem wciąż rządzi cena. Dlatego wyzwaniem pozostaje oferowanie klientom oczekiwanych przez nich niskich cen, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości sprzedawanych produktów. Stawiamy na stały rozwój kompetencji pracowników. To dla nas istotna inwestycja, która oznacza większe wydatki, ale w dłuższej perspektywie przynosi wymierne korzyści.
Jak Carrefour zamierza znaleźć odpowiednią liczbę pracowników w sytuacji braku osób chętnych do pracy? Czy podniesiecie pensje?
Przede wszystkim chcemy dotrzeć z informacją do potencjalnych kandydatów, że praca u nas jest atrakcyjna i ciekawa. Oferujemy zatrudnienie w nowoczesnym, dynamicznym przedsiębiorstwie, w którym rozwój zawodowy i osobisty pracowników jest bardzo ważny. Poza odpowiednim wynagrodzeniem za pracę, oferujemy bogaty pakiet socjalny obejmujący, m.in.: opiekę medyczną, stałą zniżkę na zakupy w naszych sklepach, bony towarowe czy ubezpieczenie zdrowotne. Te wszystkie elementy są istotne i w zasadniczy sposób wpływają na wizerunek firmy.
Program 500+ jest problemem czy szansą dla handlu? Czy z powodu tego nowego świadczenia kobiety rzeczywiście odchodzą z pracy?
Jest za wcześnie, aby podsumować długofalowy wpływ programu 500+ na rynek pracy. Każdy program, który wpływa na zwiększenie konsumpcji w Polsce to dobry pomysł.
W trakcie „procedowania" są dwie inne ustawy, które uderzają w wielką dystrybucję. Pierwsza ograniczeniu handlu w niedziele i druga, która ma uregulować relacje sieci handlowych dostawców. Który z tych projektów jest bardziej problematyczny dla branży?
Bardziej niebezpieczny jest pomysł ograniczenia handlu w niedzielę. Niesie on za sobą nie tylko negatywne konsekwencje dla firm handlowych i dostawców, ale także potężne skutki społeczne, bo część osób straci pracę. Mam doświadczenia zawodowe z wielu krajów, również poza Europą, i wynika z nich, że klienci cenią swobodę robienia zakupów w każdy dzień tygodnia - także w niedzielę.
Jakie będą skutki dla branży w przypadku uchwalenia ustawy ograniczającej handel w niedziele?
Ustawa uderzy w wyniki finansowe większości firm handlowych. Muszę jednak podkreślić, że skutkiem
będzie nie tylko zmniejszenie się obrotów sklepów i centrów handlowych, ale wszystkich podmiotów współpracujących z dystrybutorami.
Ograniczenie handlu w niedzielę oznacza także reorganizację i „przerwanie" ciągłości łańcucha dostaw. Wielu dostawców obawia się kosztów przestojów w produkcji czy zwiększonych kosztów magazynowania. Polska ma świetnie zorganizowaną sieć dystrybucji. Istnieje ryzyko, że wszystko to zostanie niepotrzebnie zaburzone i wszyscy poniosą straty.
Co chcecie osiągnąć, otwierając kolejne centrum logistyczne, którego budowa rozpoczęła się pod Bydgoszczą?
Po pierwsze, sieć naszych sklepów w tamtym regionie jest już na tyle rozbudowana, że uruchomienie nowego magazynu przełoży się na oszczędności w transporcie towarów do sklepów. Obecnie zaopatrujemy je zTomaszowa Mazowieckiego i Piotrkowa Trybunalskiego. Po drugie, prognozowany rozwój sieci sklepów convenience sprawia, że musimy być przygotowani pod względem dostępnej powierzchni na ich obsługę logistyczną. Po trzecie, nowy magazyn wpłynie na naszą elastyczność - mając trzy duże ośrodki dystrybucji jesteśmy w stanie lepiej zareagować na ewentualne nieprzewidziane problemy w którymkolwiek z nich.
Jakie sklepy będą obsługiwane z bydgoskiego magazynu?
Wszystkie formaty stacjonarne spółki Carrefour Polska na północy i zachodzie kraju - m.in. w Szczecinie, Gdańsku, Poznaniu, Zielonej Górze i Wrocławiu. W nowym obiekcie będą przechowywane zarówno produkty suche, jak i świeże.
Co może przynieść Carrefourowi 2017 rok?
Dynamika rozwoju naszej sieci w Polsce przyśpieszyła i mamy nadzieję, że dzięki nowym inwestycjom uda się ten trend utrzymać, mimo wielu wyzwań, jakie przed nami stoją.
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
O Carrefour
Carrefour Polska to multiformatowa sieć handlowa, pod szyldem której działa w Polsce ponad 800 sklepów w 5 formatach: hipermarketów, supermarketów, sklepów osiedlowych i specjalistycznych oraz sklepu internetowego. Carrefour jest w Polsce również właścicielem sieci 20 centrów handlowych o łącznej powierzchni ponad 230.000 GLA oraz sieci ponad 40 stacji paliw.
Carrefour Polska jest częścią Grupy Carrefour, która posiada 12 300 sklepów w 35 krajach. Grupa Carrefour jest siecią multilokalną, multiformatową i multikanałową, obsługującą codziennie 13 milionów klientów na całym świecie.
Polityka biznesu odpowiedzialnego społecznie Grupy Carrefour opiera się na trzech filarach: zwalczanie wszelkich form marnotrawstwa, ochrona bioróżnorodności oraz wsparcie dla partnerów firmy. Wszyscy pracownicy Carrefour Polska przyczyniają się do realizacji tej polityki poprzez programy: STOP Marnotrawstwu, Z miłości do Zdrowia oraz Różnorodność.