MONA TUSZ DLA FUNDACJI NUTRICIA
MONA TUSZ DLA FUNDACJI NUTRICIA
Celem zrealizowanej przez Monę Tusz grafiki, zatytułowanej „Opieka” jest skłonienie odbiorcy do refleksji nad rolą opiekuna w relacji z osobą zmagającą się z chorobą. Towarzyszenie osobie chorej na co dzień, w tym wspólne doświadczanie i pokonywanie problemów związanych z procesem leczenia to trudne zadanie dla opiekuna. Aby umacniać relację, nawzajem się wspierać w każdej sytuacji, konieczna jest dobra komunikacja zarówno pomiędzy pacjentem i opiekunem, jak również pomiędzy opiekunem a jego otoczeniem.
Intencją artystki było alegoryczne przedstawienie poczucia siły, jaką daje sobie nawzajem rodzina
i najbliższe otoczenie pacjenta. To siła wynikająca z wsparcia najbliższych pozwala na pokonanie największych trudności, dlatego opiekun nie powinien zamykać się na to wsparcie i rezygnować z proszenia o pomoc.
– Rodzina, którą przedstawiłam w mojej grafice, na łupinie przemierza ocean życia i nawet w gorszych sytuacjach, gdy łupina jest znoszona przez wzburzone fale, jej siłą jest to, że jej członkowie są razem. Wschodzące w oddali słońce to nic innego, jak oznaka nadziei oraz tego, że nawet w najtrudniejszych momentach naszego życia, po trudach przychodzi ukojenie. Umieszczone w łupinie drzewo jest symbolem życia i siły w walce z chorobą – podsumowuje autorka pracy, Mona Tusz. – Rodzinę otaczają słowa. Są to fragmenty prawdziwych wypowiedzi opiekunów i ich bliskich, jakie wymieniali między sobą bohaterowie spotu #Powiedzjak.
Grafik „Opieka” Mony Tusz została zaprojektowana w ramach ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą”. Jednym z elementów kampanii jest cykl filmików „#PowiedzJak.... rozmawiać o wsparciu w chorobie”, w którym Adrianna Sobol, psychoonkolożka
z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego i Ewa Michalska, redaktorka naczelna Radio Klinika dyskutują o tym, czemu służy rozmowa, co się dzieje, kiedy komunikacja zawodzi i jak rozmawiać z najbliższymi o chorobie w rodzinie.
Włączenie do opieki nad chorym innych osób z otoczenia opiekuna pozwala zwiększyć szanse na dotarcie do potrzebnych informacji i skorzystanie z dostępnych metod wsparcia, takich jak np. żywienie medyczne.
Tymczasem, jak wynika z badania przeprowadzonego przez Fundację Nutricia[1] , co piąty opiekun nigdy nie słyszał o żywieniu medycznym. Wiedza na temat takich efektywnych rozwiązań, mogących wesprzeć w walce z chorobą przede wszystkim pacjenta, ale i samego opiekuna, na którym najczęściej spoczywa odpowiedzialność za przygotowanie i podawanie posiłków, jest więc cały czas zbyt mała.
Filmy będą dostępne na profilu FB Fundacji Nutricia 25, 26 i 27 listopada.
- Praca „Opieka” Mony Tusz to graficzne, metaforyczne podsumowanie tegorocznej odsłony kampanii. Dzięki współpracy z artystką street artową przesłanie kampanii może dotrzeć do jeszcze większej liczby osób, również tych, które do tej pory nie miały świadomości, jak istotne jest wspieranie opiekunów chorych lub miały inne wyobrażenie codziennych potrzeb opiekunów – powiedziała Anna Cywińska, Prezes Fundacji Nutricia.
Mona Tusz to artystka i aktywistka, która od 2007 roku realizuje projekty w przestrzeni miejskiej, najczęściej na terenie Górnego Śląska. Głównym obszarem jej działania jest malarstwo uliczne, poza tym zajmuje się także fotoreportażem społecznym, grafiką, rzeźbą, scenografią oraz mozaiką. W swoich pracach tworzy ezoteryczny świat ducha i emocji, wypełniony biologicznymi fakturami, kosmicznymi strukturami
i tajemniczymi stworkami.
[1] Badanie „Opiekunowie osób chorych neurologicznie, onkologicznie oraz osób starszych 2020” zrealizowane na zlecenie Fundacji Nutricia w dniach 19.03-27.05.2020 przez agencję SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI). Próba reprezentatywna ze względu na wiek, płeć, wielkość miejscowości, n=500. Próba badawcza została dobrana, aby reprezentować 3 grupy respondentów: opiekunów lub osoby bliskie osób chorych onkologicznie N=139, opiekunów lub osoby bliskie osób chorych neurologicznie N=152, opiekunów lub osoby bliskie osób starszych N=209.
Fundacja Nutricia została powołana w 1996 r. przez firmę Nutricia Polska Sp. z o.o. Od początku swojej działalności Fundacja podnosi świadomość na temat roli żywienia, początkowo angażując się m.in. w edukację żywieniową w okresie 1000 pierwszych dni życia dziecka. Od 2019 r. misją Fundacji Nutricia jest edukacja o roli żywienia na różnych etapach życia człowieka. Swoje działania Fundacja kieruje do dzieci i rodziców, pacjentów oraz ich bliskich, przedstawicieli środowiska medycznego, instytucji publicznych i organizacji pozarządowych. Fundacja prowadzi ogólnopolskie programy edukacyjne, takie jak: „1000 pierwszych dni dla zdrowia” czy kampania „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą”. Realizuje także ogólnopolski konkurs grantowy, umożliwiając naukowcom prowadzenie badań naukowych z zakresu żywienia człowieka.