Publicis Groupe
Informacje prasowe

Starcom HX Study: 64 proc. dorosłych Polaków regularnie skanuje kody QR

Aż 70 proc. Polaków w wieku powyżej 18 lat skanowało kod QR, a 64 proc. potwierdza, że skanuje je regularnie. Osoby skanujące kody QR w zdecydowanej większości przypadków robią to przynajmniej raz na miesiąc lub częściej. Prawie połowa skanujących jest w wieku 25-44 lata, ale aż co czwarty ma ponad 55 lat – wynika z najnowszego raportu HX Study, stworzonego przez agencję mediową Starcom, we współpracy z ekspertami NextTechNow oraz firmami AMS SA i Hashting.

Autorzy raportu „Wykorzystanie QR kodów w komunikacji z konsumentami” sprawdzili na ile powszechnym zjawiskiem jest obecnie korzystanie z kodów QR w Polsce, w jakich grupach demograficznych jest najbardziej popularne, w jakich sytuacjach kody są wykorzystywane, jakie potrzeby zaspokajają oraz wreszcie jakie jest wykorzystanie QR kodów w komunikacji marketingowej.

Skanują wszyscy, niezależnie od wieku czy miejsca zamieszkania

Z wyników badań opublikowanych w raporcie wynika, że aż 64 proc. respondentów deklaruje regularne skanowanie QR kodów. Nieznacznie częściej skanują mężczyźni (51 proc.) niż kobiety (49 proc.). Prawie połowa skanujących jest w wieku 25-44 lata, ale aż co czwarty ma ponad 55 lat.

Wykres 1. Osoby skanujące QR kody z podziałem na płeć i wiek

Wykres 1  Osoby skanujące QR kody z podziałem na płeć i wiek

- Widzimy jasno, że QR kody nie są już narzędziem zarezerwowanym dla młodszego pokolenia. Dzisiaj zjawisko skanowania kodów ma charakter masowy – mówi Marta Górecka, Senior Strategy & Innovation Manager w Starcom.

Wykres 2. Osoby skanujące QR kody z podziałem na poziom wykształcenia i miejsce zamieszania

Wykres 2  Osoby skanujące QR kody z podziałem na poziom wykształcenia i miejsce zamieszania

Kody QR są uniwersalne i proste w obsłudze dla wszystkich grup wiekowych. Co więcej, 47 proc. skanujących ma wyższe wykształcenie, 39 proc. określa się jako zamożnych lub że wystarcza im na wszystkie wydatki, a prawie połowa (48 proc.) mieszka w 3-4 osobowych gospodarstwach domowych. - Te dane wskazują na to, że kody QR to już narzędzie dnia codziennego, z którego korzystają osoby o stabilnej sytuacji życiowej. Równie często skanują osoby zamieszkałe w miastach, jak i na obszarach mniejszych miast i wsi – dodaje Marta Górecka.

Dlaczego skanujemy QR kody?

Dominującą przyczyną korzystania z QR kodów wskazaną przez respondentów jest praktyczność ich zastosowania. Pandemia sprawiła, że nabraliśmy nowych „bezdotykowych” nawyków tj. zakup biletów, odbiór przesyłki, sprawdzenie menu w restauracji czy dodatkowych informacji bez konieczności wpisywania adresu strony. Co druga osoba biorąca udział w badaniu (51 proc.) wybrała szybkość dostępu do informacji (brak konieczności wpisywania linku w przeglądarce) jako najistotniejszy powód skanowania piktogramu. Drugim najczęstszym motywatorem skanowania są możliwości uzyskania zniżek/rabatów (45 proc.) lub po prostu aktywacje sprzedażowe, dlatego najchętniej skanujemy QR kody w sklepach detalicznych, przy czym zniżki w większym stopniu interesują kobiety (52 proc.) niż mężczyzn.

Wykres 3. Przyczyny korzystania z QR kodów

Wykres 3  Przyczyny korzystania z QR kodów

 - Po pierwsze, użycie kodu QR skraca ścieżkę zakupową, umożliwiając np. dostawę posiłków pod drzwi. Kod QR umieszczony w formacie reklamowym, na półce w sklepie pozwala na zaprojektowanie doświadczenia z użytkownikiem, utrzymując jego atencję lub relację z marką. Sama technologia rodzi również olbrzymią przestrzeń do personalizacji komunikacji. Dodatkowo, QR kody znoszą barierę językową, ponieważ ich wygląd jest globalnie rozpoznawalny– komentuje Marta Zuska, Head of Business Development w NexTetchNow.

Komercyjne wykorzystanie QR kodów

Jak wynika z raportu „Wykorzystanie QR kodów w komunikacji z konsumentami” najpopularniejsze miejsca, gdzie najczęściej skanuje się̨ QR kody w Polsce to sklepy i drogerie (38 proc.), strony internetowe (37 proc.) i środki transportu (26 proc.). Mężczyźni (56 proc.) chętniej skanują̨ ze stron internetowych niż̇ kobiety, natomiast w sklepach detalicznych to kobiety (53 proc.) częściej sięgają̨ po telefon, aby zeskanować́ kod.

Wykres 4. Miejsca skanowania QR kodów

Wykres 4  Miejsca skanowania QR kodów

 - QR kody dostarczają dodatkowych informacji, ułatwiają nam pewne procesy, skracają ścieżki decyzyjne (możemy „wejść” do sklepu online choćby na przystanku tramwajowym) lub też pozwalają rozpocząć dodatkową interakcję z użytkownikiem – mówi Marta Zuska.

Wykres 5. Kontakt z komunikatem reklamowym z QR kodem

Wykres 5  Kontakt z komunikatem reklamowym z QR kodem

Z badań wynika, że ponad połowa Polaków (52 proc.) nie miała kontaktu z QR kodami w reklamach, a 8 proc. miała z nimi styczność, jednak nie skorzystała z kodu w reklamie. Główne bariery w skanowaniu QR kodów w reklamie to brak zainteresowania reklamą (61 proc.) lub mało zachęcająca reklama (24 proc.). Z kolei, aż 43 proc. osób, które deklaruje skanowanie kodów QR na co dzień, deklaruje, że nie miało kontaktu z reklamą wykorzystującą QR kody. Jak zatem skutecznie wykorzystać piktogramy w komunikacji reklamowej?

Wykres 6. Bariery w korzystaniu z reklamy z QR kodem

Wykres 6  Bariery w korzystaniu z reklamy z QR kodem

Wśród osób, które zeskanowały QR z reklamy 1/4 wskazała opakowanie produktu jako miejsce, gdzie QR kod został umieszczony. –„Connected packacking” to trend, który pozwalają konsumentom na głębszą interakcję z marką przed, w trakcie i po zakupie, zachęcając do ponownego zakupu czy podzielenia się opinią, to dla marki prosty sposób na budowanie i poszerzanie własnej bazy danych – komentuje Sebastian Szade, Strategy & Innovation Director w Starcom.

Duży potencjał wykorzystania OR kodów ma również reklama zewnętrzna, ponieważ umożliwia naturalne, szybkie i proste przejście ze świata offline do online, co chętnie czynią osoby młode, dla których granice tego podziału powoli zacierają się. – Sukces użycia QR kodu w outdoorze leży w dobrych praktykach, tj. właściwe umiejscowienie. Umieszczenie kodu w innym miejscu niż centralny punkt plakatu, minimalizuje szansę, że zostanie zeskanowany i dojdzie do pożądanej przez markę interakcji. Ważna jest również dobra zachęta. Plakat reklamowy z kodem powinien zawierać call to action, a więc dobry powód, aby ludzie zechcieli zeskanować kod – dodaje Marta Górecka.

W raporcie „Wykorzystanie QR kodów w komunikacji z konsumentami” przedstawiono wyniki badania , które zostało przeprowadzone w partnerstwie z Agora S.A. w kwietniu 2022 r., metodą CAWI i miało na celu sprawdzić, czy wykorzystanie QR kodów to zjawisko masowe, czy może uzależnione od wieku, wykształcenia lub miejsca zamieszania. Badanie zostało zrealizowane przez agencję doradczo-wdrożeniową Yotta, skupiało się na skanowaniu QR kodów i ich wykorzystaniu w komunikacji marketingowej.

Więcej szczegółów w raporcie „Wykorzystanie QR kodów w komunikacji z konsumentami” tutaj.

 

 

STARCOM jest globalną agencją mediową należąca do jednego z trzech największych na świecie holdingów reklamowych Publicis Groupe. W oparciu o wiedzę o konsumentach, ich relacjach z markami, mediami i technologiami, tworzy platformy doświadczeń z markami, rozwijające biznes Klientów. W Polsce Starcom zatrudnia ponad 300 ekspertów i gwarantuje Klientom wszystkie kluczowe usługi niezbędne do prowadzenia skutecznych działań reklamowych: performance marketing, analityka i badania, technologia i zarządzanie danymi, content marketing oraz business transformation. Starcom od wielu lat utrzymuje pozycję dominującą w Polsce (globalny raport rankingu „RECMA Overall Activity Volume 2021”) Starcom jest najbardziej efektywną agencją w Polsce według globalnego rankingu Global Effie Index 2022, od 2016 roku utrzymuje ocenę Dominant. Wielokrotny laureat tytułu Agencji Roku m.in Effie 2021 i Innovation 2021, wyróżniony tytułem „Liga Mistrzów” przez magazyn Media Marketing Polska w 2022 roku. Agencja obsługuje kilkadziesiąt najbardziej wymagających polskich i międzynarodowych przedsiębiorstw, wśród których są między innymi: Totalizator Sportowy, Grupa Maspex, Allegro.pl, Samsung, ZT Kruszwica, Santander Bank, Stellantis, Tarczyński, Tauron, Grupa Żywiec.

YOTTA to agencja doradczo-wdrożeniowa działająca w obszarze danych i technologii, która specjalizuje się w projektach analitycznych, badawczych i technologicznych. Agencja jest częścią Publicis Groupe, a swoje doświadczenie opiera na wieloletniej współpracy z klientami agencji mediowych, kreatywnych, performence’owych, commerce’owych, influencerskich i PRowych. Zespół Yotta to zarówno doświadczeni konsultanci, doradcy klienta, jak i eksperci dziedzinowi, którzy potrafią patrzeć na biznes z tych wszystkich perspektyw, łączyć je i potęgować wiedzę z nich płynącą. Przez lepsze zrozumienie ludzkich zachowań oraz wdrażanie adekwatnych rozwiązań technologicznych mamy realny wpływ na wzrost biznesu Klientów. Zespół Yotta to zarówno doświadczeni konsultanci, doradcy klienta, jak i eksperci dziedzinowi, specjalizujący się m.in. w badaniach, analityce, gromadzeniu, przetwarzaniu oraz wizualizacji danych, adoperations, strategii i wdrożeniach z zakresu AdTech i MarTech, webanalityce, a także developmencie. 

NEXTTECHNOW to program scale’upowy skierowany dla startupów działający w ramach departamentu Business Transformation Publicis Groupe. Program pomaga startupom w skalowaniu ich rozwiązań, wśród Klientów Grupy.  Do współpracy zapraszane są głównie startupy zajmujące się nowymi technologiami i tworzeniem innowacyjnych doświadczeń komunikacyjnych w sprzedaży detalicznej, w tym digital commerce i obsłudze klienta, ze szczególnym naciskiem na takie obszary jak: MarTech i AdTech, Gaming, Commerce, Data, AR, VR.

 

Kontakt dla mediów

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Joanna Carbol

Communications Director

Publicis Groupe

Communications
Domaniewska 44A
02-672 Warszawa


PUBLICIS GROUPE

Publicis Groupe jest jednym z największych holdingów reklamowych na świecie i globalnym liderem w dziedzinie marketingu, komunikacji, transformacji cyfrowej napędzanych danymi, technologią i kreatywnością, które pozwalają tworzyć indywidualne doświadczenia konsumentów z markami na masową skalę.

W Polsce Publicis Groupe zatrudnia blisko 1500 ekspertów. Organizacja działa w oparciu o model operacyjny Power of One, którego ideą jest integracja i rozwój kompetencji gwarantujących obecnym i przyszłym klientom Grupy coraz większą wartość biznesową z realizowanych dla nich zadań.

Na polskim rynku w ramach Publicis Groupe działają znane i cenione na arenie lokalnej i światowej agencje marketingowe, skupione w obszarach kompetencyjnych: Creative & Content (Saatchi & Saatchi, Publicis, Leo Burnett, LiquidThread), Media (Starcom, Zenith, Spark Foundry, Performics), Public Relations (MSL, Publicis Consultants), Commerce (Digitas, &IS), Production (Prodigious), Data Science oraz Investment.