“Nowa era Pokolenia Z” – Europa Środkowa i Wschodnia w Globalnym Raporcie
Publicis Groupe CEE wspólnie z GWI, publikują kolejną edycję badania zachowań konsumentów w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. Nowa analiza dotyczy zachowań konsumentów z Pokolenia Z.
„W regionie, w którym insighty konsumenckie często są trudniejsze do zdobycia, współpraca Publicis Groupe CEE z wiodącym globalnym ekspertem ds. badań, GWI, pozwala uzyskać informacje prowadzące do głębokiego zrozumienia konsumentów, ich motywacji, decyzji i zachowań na całej ścieżce zakupowej, a w efekcie wykorzystania tej wiedzy do budowania wzrostu biznesu. Tym razem przyglądamy się Zetkom, bardzo dynamicznemu pokoleniu, biegle poruszającemu się w szybko zmieniającym się świecie cyfrowym” – komentuje Maria Tudor, Chief Operating Officer, Publicis Groupe CEE.
Kluczowe wnioski z raportu
Zdrowie psychiczne jako priorytet
Problemy ze zdrowiem psychicznym są powszechne wśród Pokolenia Z w Europie Środkowej i Wschodniej. Z badań wynika, że prawdopodobieństwo wystąpienia u nich zaburzeń psychicznych jest o 89% wyższe niż średnia globalna. W Polsce indeks ten jest jeszcze wyższy i wynosi 2,15 w relacji do populacji użytkowniczek i użytkowników internetu w wieku 16 – 64 lat. To najwyższe wskazanie na tle pozostałych rynków. Wielu z przedstawicieli i przedstawicielek generacji Z, jako przyczynę tej sytuacji wskazuje wpływ mediów społecznościowych i związane z nim poczucie społecznego wyobcowania. Marki zakładające dotarcie do Pokolenia Z w social mediach powinny nadać priorytet świadomości zdrowia psychicznego i wspierać walkę z samotnością w sieci.
Otwartość na nowe technologie
W obecnym, mocno nasyconym krajobrazie mediów, trudno jest przyciągnąć uwagę. Większość z ankietowanych przedstawicieli Pokolenia Z z Europy Środkowej i Wschodniej opisuje siebie jako otwartych na nowe technologie, regularnie publikujących treści w mediach społecznościowych, gdzie prawie 80% z nich korzysta jednocześnie z treści rozbudowanych, jak i krótkich form. Zatem, aby utrzymać uwagę tej grupy kluczowe jest wykorzystywanie różnorodnych formatów, zarówno powszechnie znanych, jak i nowo tworzonych.
Młodzi dorośli
Pokolenie Z dorasta. Coraz więcej reprezentantów tej grupy wchodzi w związki małżeńskie, zostaje rodzicami i realizuje się zawodowo. Ich zainteresowania obejmują szerokie i zróżnicowane spektrum obszarów tematycznych, które marki powinny znać planując działania marketingowe.
“Dane z raportu GWI rzucają nowe światło na Pokolenie Z. Widzimy, że nie są to po prostu „młodsi milenialsi” – ich zachowania w Polsce różnią się znacząco od poprzednich generacji. Główna zmianę widać w ich stosunku do technologii, z naciskiem na social media. Prywatność w sieci przestaje być gorącym tematem. Główną tego przyczyną jest fakt, że Pokolenie Z urodziło się w świecie, gdzie internet jest na dosłowne wyciągnięcie ręki i porusza się po nim bardzo sprawnie” - komentuje Bartosz Brennek, Strategy & Capability Director w Zenith i dodaje – „Co ciekawe, polskie Zetki na tle innych krajów regionu wyróżnia niechęć do długich form contentowych na TikToku. Jesteśmy jedynym rynkiem Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie krótkie formy dominują nad długimi. Te i inne nieoczywiste insighty z raportu potwierdzają rolę danych GWI jako istotnego źródła wiedzy, szczególnie wartościowego dla firm, które planują ekspansję w regionie Europy Środkowej i Wschodniej – zarówno przy planowaniu mediów, jak i przy tworzeniu treści kreatywnych.”
GWI i Publicis Groupe Central & Eastern Europe (CEE) współpracują obecnie na 7 rynkach w regionie, w tym w Bułgarii, Chorwacji, Czechach, Grecji, na Węgrzech, w Polsce i Rumunii - oferując wartościowy wgląd w trendy konsumenckie w regionie, a także umożliwiając włączenie reprezentacji regionu CEE do kluczowych globalnych badań GWI.
„U podstaw naszych badań leży świadomość, że marki muszą rozumieć zmieniające się potrzeby konsumentów, niezależnie od tego, w jakiej części świata prowadzą swoje działania reklamowe. Pokolenie Z w Europie Środkowo-Wschodniej nie będzie miało takich samych potrzeb, uczuć i zachowań, jak osoby w tym samym wieku na innych rynkach, a nasze szeroko zakrojone badania oferują pełniejszy obraz, który bezpośrednio wpłynie na pracę klientów - od strategii po realizację” - dodaje Jason Mander, dyrektor ds. badań w GWI.
Dostęp do pełnego wydania raportu „Nowa era Pokolenia Z”, dotyczącego Europy Środkowo-Wschodniej, jest możliwy po wypełnieniu formularza dostępnego tutaj: https://forms.office.com/Pages/ResponsePage.aspx?id=oZ4s1SF8sUeCozOnSx90uNRSPK5JF4hCsgYLQsLplppUOTU0QlFIV1NIMVpTMlFaV0M3S0hHOFczNi4u
Raport „Nowa Era Pokolenia Z” obejmuje dane zebrane przez GWI w badaniach online wśród użytkowników internetu w wieku od 16 do 64 lat. Wykorzystane informacje pochodzą z kwartalnych badań prowadzonych na siedmiu rynkach w Europie Środkowej i Wschodniej: Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Grecja, Węgry, Polska i Rumunia. Są reprezentatywne dla użytkowniczek i użytkowników internetu.
GWI to nowoczesne badania konsumenckie na żądanie, o globalnym zasięgu. Dostępne dla wszystkich, nie tylko dla ekspertów. To platforma stworzona dla firm, które potrzebują świeżych i wnikliwych danych o swoich klientach. GWI pracuje na próbie 2,7 miliarda ludzi z ponad 50 krajów. Dzięki temu, platforma stała się stałym punktem odniesienia dla agencji, marek i mediowów, które chcą dowiedzieć się, co stymuluje ich odbiorców do działania. Więcej informacji, można uzyskać na www.gwi.com.
Contacts
Karen Lim | Communications Director | Tel: 33 (0)6 20 26 75 73 | Email: karen.lim@publicisgroupe.com
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
PUBLICIS GROUPE
Publicis Groupe jest największym holdingiem reklamowym na świecie i globalnym liderem w dziedzinie marketingu, komunikacji, transformacji cyfrowej napędzanych danymi, technologią i kreatywnością, które pozwalają tworzyć indywidualne doświadczenia konsumentów z markami na masową skalę. W Polsce Publicis Groupe zatrudnia ponad 2200 ekspertów. Organizacja działa w oparciu o model operacyjny Power of One, którego ideą jest integracja i rozwój kompetencji gwarantujących obecnym i przyszłym klientom Grupy coraz większą wartość biznesową z realizowanych dla nich zadań.
Na polskim rynku w ramach Publicis Groupe działają znane i cenione na arenie lokalnej i światowej agencje marketingowe, skupione w obszarach kompetencyjnych: Creative (Saatchi&Saatchi, Publicis, Leo Burnett, LiquidThread), Media (Starcom, Zenith, Spark Foundry, Performics), Influence (MSL, Publicis Consultants), Publicis Commerce, Publicis Production (Prodigious), YOTTA (doradztwo i wdrożenia w obszarze danych i technologii) oraz departamenty specjalistyczne takie jak Investment. Polscy eksperci Commerce i Production współtworzą regionalną platformę Publicis LePont, operującą w Czechach, na Węgrzech i w Polsce.