Choroby przyzębia mogą zwiększać ryzyko chorób sercowo-naczyniowych - zadbaj o zdrowie jamy ustnej!
Stan zdrowia przyzębia ma wpływ na znacznie więcej obszarów niż tylko jama ustna. Jednym z nich są choroby układu krążenia. Badania wykazały, że pacjenci z chorobami przyzębia są w grupie ryzyka chorób sercowo-naczyniowych, w tym zawału czy choroby wieńcowej. W ramach organizowanej przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne kampanii „Polska mówi aaa…”, należąca do Procter & Gamble marka Oral-B, partner akcji, przez cały marzec edukuje z zakresu prawidłowej higieny jamy ustnej, a także zachęca do skorzystania z 2 800 bezpłatnych kontroli stomatologicznych w punktach w całej Polsce.
Do rozwoju zapalenia dziąseł dochodzi gdy płytka nazębna gromadzi się na dziąsłach i zębach i nie jest w pełni usuwana podczas codziennych zabiegów higieny jamy ustnej. "Namnażające się w płytce bakterie prowadzą do powstania stanów zapalnych i – w konsekwencji – do rozwoju choroby przyzębia. Przypuszcza się, że w takiej sytuacji mediatory stanu zapalnego przedostają się do układu naczyniowego, razem z krwią docierają do różnych organów oraz naczyń krwionośnych i przyczyniają się do rozwoju chorób sercowo-naczyniowych” – powiedziała dr n. med. Beata Golan, kierownik ds. naukowych P&G Polska. Potwierdzają to m. in. publikacja, która przedstawia wyniki 15 badań z udziałem 1 072 582 pacjentów, stwierdzając, że choroba przyzębia zwiększa ryzyko nadciśnienia tętniczego, a także raport z 29 badań, obejmujących 167 931 pacjentów, według którego choroba przyzębia zwiększa ryzyko chorób sercowo-naczyniowych (zawał mięśnia sercowego, dusznica bolesna, choroba wieńcowa).
Higiena jamy ustnej jako profilaktyka chorób przyzębia
Odpowiedzią stomatologii i periodontologii jest w pierwszej kolejności prawidłowa higiena jamy ustnej. Kluczową rolę odgrywa codzienna, systematyczna higiena domowa, która zapobiega odkładaniu się płytki nazębnej i rozwojowi stanów zapalnych. Powinna ona objąć szczotkowanie zębów (z uwzględnieniem prawidłowej techniki i odpowiedniej pasty), nitkowanie, płukanie jamy ustnej oraz kontrolne wizyty u stomatologa. Według badań, efektywne usuwanie płytki nazębnej zależy w dużej mierze od rodzaju używanej szczoteczki. Znacznie lepiej niż szczoteczki manualne sprawdzają się te elektryczne. Szczoteczki elektryczne z okrągłymi główkami dokładnie otaczają każdy ząb i ruchem oscylacyjno-rotacyjnym usuwają zanieczyszczenia. Badania pokazują, że szczoteczki wykorzystujące technologię magnetyczną z serii iO marki Oral-B, usuwają 100% więcej płytki nazębnej po 8 tygodniach w porównaniu do szczoteczek manualnych i aż 62% więcej płytki nazębnej z linii dziąsła brzeżnego w obserwacji 6-miesięcznej w porównaniu do szczoteczek sonicznych – tym samym są efektywniejsze w zapobieganiu chorobom dziąseł.
W zapobieganiu chorobom układu krążenia, ważną rolę odgrywa terapia periodontologiczna: scaling i rootplaning, czyli zabiegi usuwania złogów nad i poddziąsłowych. Pozwalają one kontrolować miejscowe infekcje, zmniejszają obecność biomarkerów i mediatorów stanu zapalnego, zapobiegając rozwojowi chorób przyzębia. Potwierdzają to badania, które podają, że terapia periodontologiczna zmniejsza wskaźnik białka CRP oraz liczbę leukocytów w surowicy w porównaniu do braku leczenia, co oznacza, że przyczynia się ona do redukcji stanu zapalnego.
Pozytywny efekt dla usuwania płytki nazębnej i zapobiegania zapaleniu przyzębia ma także stosowanie miejscowych środków przeciwbakteryjnych, czyli past i płynów do płukania o udowodnionym działaniu. Są to produkty, które zawierają m.in. chlorheksydynę, chlorek cetylopirydyniowy, mieszaniny olejków eterycznych czy fluorek cyny. Fluorek cyny, stosowany w profesjonalnych pastach do zębów marki Oral-B, działa wielopoziomowo: wykazuje działanie bakteriobójcze i bakteriostatyczne w stosunku do bakterii płytki nazębnej. Badania wykazały, że w czasie szczotkowania może on także przenikać w obszary poddziąsłowe niwelując tam toksyny bakteryjne. Systematyczne przeglądy randomizowanych badań klinicznych potwierdzają znaczną skuteczność fluorku cyny w zmniejszenia ilości płytki nad i poddziąsłowej i związanego z nią zapalenia dziąseł.
Kampania "Polska mówi aaa..."
W ramach kampanii organizowanej przez Polskie Towarzystwo Stomatologiczne „Polska mówi aaa…” pod hasłem „Zdrowe jama ustna to uśmiech na całe życie”, należąca do Procter & Gamble marka Oral-B, partner akcji, przez cały marzec edukuje z obszaru prawidłowej higieny jamy ustnej i chorób przyzębia. Lider wśród producentów szczoteczek elektrycznych i akcesoriów do pielęgnacji jamy ustnej zachęca także do korzystania z 2 800 bezpłatnych przeglądów stomatologicznych, które organizowane są do końca marca na terenie całego kraju. Lokalizacje gabinetów Lux Med Stomatologia oraz gabinetów partnerskich Oral-B wraz z danymi kontaktowymi zostały umieszczone na stronie Oral-B (www.oralb.pl) oraz na interaktywnej mapie na stronie głównej kampanii www.polskamowiaaa.pl.
Piśmiennictwo:
Taylor GW, Burt BA, Becker MP, Genco RJ, Schlossman M, Knowler WC, Pettitt DJ. Severe periodontitis and risk for poor glycemic control in patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus. J Periodontol 1996; 67:1085-1093.
Grossi SG, Genco RJ. Periodontal disease and diabetes mellitus: A two-way relationship. Ann Periodontol 1998; 3:51-61.
Demmer RT, Desvarieaux M, Holtfreter B, Jacobs DR, Wallaschofski H, Nauck M, Volzke H, Kocher T. Periodontal status and A1C change: Longitudinal results from the study of health in Pomerania (SHIP). Diabetes Care 2012; 33:1037-1043.
Paraskevas, S., & Van der Weijden, G. A. (2006). A review of the effects of stannous fluoride on gingivitis. Journal of Clinical Periodontology, 33, 1-13.
Myers CP, Pappas I, Makwana E, Begum-Gafur R, Utgikar N, Alsina MA, Fitzgerald M, Trivedi HM, Gaillard JF, Masters JG, Sullivan RJ. Solving the problem with stannous fluoride: Formulation, stabilization, and antimicrobial action. J Am Dent Assoc 2019; 150: (4S):S5-S13.
Goyal, C R; Am J Dent ; 34(1): 54-60, 2021 Feb. A 6-month randomized controlled trial evaluating a novel smart-connected oscillating-rotating toothbrush versus a smart-connected sonic toothbrush for the reduction of plaque and gingivitis.
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
O Oral-B
Oral-B to światowy lider na rynku szczoteczek do zębów o wartości ponad 5 mld dolarów. Produkty marki należącej do firmy Procter & Gamble obejmują manualne i elektryczne szczoteczki do zębów dla dzieci i dorosłych, pasty, irygatory i płyny do płukania jamy ustnej i produkty do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych, w tym nici dentystyczne.
O Procter & Gamble
P&G posiada jedno z najbardziej rozbudowanych portfolio wiodących marek, które cieszą się zaufaniem konsumentów na całym świecie. Są to m.in: Always®, AmbiPur®, Ariel®, Bounty®, Charmin®, Crest®, Dawn®, Downy®, Fairy®, Febreze®, Gain®, Gillette®, Head & Shoulders®, Lenor®, Olay®, Oral-B®, Pampers®, Pantene®, SK-II®, Tide®, Vicks® i Whisper®. P&G prowadzi działalność w około 70 krajach. Zapraszamy na stronę http://www.pg.com, aby dowiedzieć się więcej o firmie P&G i jej markach.