Nie ma powodu do uśmiechu. Choroby zębów jako jedne z najkosztowniejszych w UE
Zapalenie przyzębia jest prawdziwym problemem zdrowia publicznego, wpływa bowiem nie tylko na zdrowie dziąseł, ale także na ogólny stan zdrowia pacjenta i jego samopoczucie. Okazuje się, że zapalenie przyzębia jest 6. najczęstszą chorobą na świecie, a koszty ponoszone przez jednostki i społeczeństwa w związku z jej leczeniem są ogromne. O zdrowiu zębów i dziąseł przez cały marzec mówią Polskie Towarzystwo Stomatologiczne oraz należąca do Procter & Gamble marka Oral-B w ramach kampanii „Polska mówi aaa…”, której celem jest podniesienie świadomości społecznej w kontekście higieny i chorób jamy ustnej.
Przyzębie ma wpływ na cały organizm
Nieleczona choroba przyzębia jest główną przyczyną utraty zębów i jest uważana za jedno z krytycznych zagrożeń dla zdrowia jamy ustnej, a także pogorszenia ogólnego stanu zdrowia. Zapalenie przyzębia to infekcja, w przypadku której nauka znalazła najsilniejszy związek między stanem zdrowia jamy ustnej a wieloma problemami zdrowotnymi, w tym zwiększonym ryzykiem wystąpienia udaru mózgu, cukrzycy, chorób serca, demencji czy problemów u kobiet w ciąży.
Kosztowna choroba
Leczenie chorób przyzębia jest niezwykle kosztowne. „Szacuje się, że pochłania aż 4,6% światowych wydatków na zdrowie, co odpowiada 298 miliardom dolarów rocznie. Choroby zębów są trzecią najkosztowniejszą chorobą w 28 państwach członkowskich UE (90 mld euro rocznie), plasując się tuż za cukrzycą (119 mld euro rocznie) i chorobami układu krążenia (111 mld euro rocznie)” – powiedziała dr n. med. Beata Golan, kierownik ds. naukowych P&G Polska. Ale drogie leczenie to nie wszystko – choroby przyzębia to także koszty pośrednie i niematerialne. To ból, trudności z mówieniem, niskie poczucie własnej wartości, straty spowodowane nieobecnością w pracy i problemy z wyrażeniem emocji – trudno bowiem o uśmiech, gdy gołym okiem dostrzec można chorobę przyzębia.
Lepiej zapobiegać niż leczyć
Pamiętajmy, że każdy może zadbać o swoje zęby i dziąsła dzięki właściwej higienie. O zdrowie jamy ustnej możemy zadbać w 5-ciu prostych krokach:
- Wybór odpowiedniej szczoteczki – najlepiej elektrycznej szczoteczki z okrągłą główką
Badania potwierdzają, że elektryczne szczoteczki rotacyjno-oscylacyjne są skuteczniejsze w usuwaniu płytki nazębnej w porównaniu z tradycyjnymi szczoteczkami manualnymi. Warto postawić także na szczoteczki z małymi, okrągłymi główkami, które otaczają każdy ząb z osobna, dopasowując się do kształtu każdego zęba i docierając nawet do trudno dostępnych miejsc. Tego typu główki stosowane są w magnetycznych szczoteczkach Oral-B z serii iO. Rewolucyjna technologia magnetyczna usuwa 100% więcej płytki nazębnej niż szczoteczka manualna i aż o 62% więcej płytki nazębnej z linii dziąsła brzeżnego w porównaniu do szczoteczki sonicznej.
- Właściwa pasta do zębów z fluorem
Na rynku dostępne są pasty dostosowane do rozmaitych potrzeb i preferencji: przeznaczone do zębów z nadwrażliwością, próchnicą, gromadzącym się kamieniem nazębnym czy wybielające. Warto zwrócić jednak uwagę na zawartość fluorku cyny w składzie: jego obecność pomaga chronić przed gromadzeniem się płytki nazębnej i stanami zapalnymi dziąseł. Pasty Oral-B z linii profesjonalnej posiadają ten składnik.
- Uzupełnienie codziennej higieny o płyn do płukania jamy ustnej
Płyny do płukania jamy ustnej zawierające biodostępny chlorek cetylopirydyniowy (CPC) w stężeniu 0,07% pomagają redukować płytkę nazębną.
- Czyszczenie przestrzeni międzyzębowych
Płytka nazębna łatwo gromadzi się w trudno dostępnych przestrzeniach międzyzębowych. Regularne ich czyszczenie pomaga usunąć biofilm i chronić dziąsła. Niestety nawet najlepsza szczoteczka nie oczyści w pełni przestrzeni międzyzębowych – należy więc w codziennych zabiegach higienicznych pamiętać o użyciu nici dentystycznej.
- Konieczność regularnych kontroli stanu zdrowia jamy ustnej!
Regularne wizyty u dentysty są konieczne, aby móc w porę wykryć ewentualne oznaki infekcji dziąseł w jej najwcześniejszych stadiach. Warto zaznaczyć, że duża część przypadków choroby przyzębia nie musi być diagnozowanych i leczonych przez stomatologa specjalistę- periodontologa.
Ograniczenie kosztów
Nacisk na samoopiekę i profilaktykę ma kluczowe znaczenie zarówno z perspektywy indywidualnej, jak i społecznej. Podejmowanie wysiłków, aby wyeliminować zapalenie dziąseł, a tym samym zapobiec progresji choroby przyzębia, pozwoliłoby zaoszczędzić znaczne sumy pieniędzy. Analizy pokazują, że wyeliminowanie zapalenia dziąseł oraz zwiększenie wskaźnika diagnozowania i leczenia choroby przyzębia do 90% daje pozytywny zwrot z inwestycji w perspektywie 10 lat. Aby zwrócić uwagę na istotę codziennej higieny jamy ustnej, Polskie Towarzystwo Stomatologiczne wraz z należącą do Procter & Gamble marką Oral-B organizują kampanię „Polska mówi aaa…”, w ramach której przez cały marzec partnerzy prowadzą działania edukacyjne z obszaru chorób przyzębia i zachęcają do skorzystania z bezpłatnych przeglądów stomatologicznych. Lista dostępnych placówek i terminów dostępna jest na stronie Oral-B.
Piśmiennictwo:
The Economist Intelligence Unit Limited, czerwiec 2021.
Goyal, C R; Am J Dent ; 34(1): 54-60, 2021 Feb. A 6-month randomized controlled trial evaluating a novel smart-connected oscillating-rotating toothbrush versus a smart-connected sonic toothbrush for the reduction of plaque and gingivitis
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
O Oral-B
Oral-B to światowy lider na rynku szczoteczek do zębów o wartości ponad 5 mld dolarów. Produkty marki należącej do firmy Procter & Gamble obejmują manualne i elektryczne szczoteczki do zębów dla dzieci i dorosłych, pasty, irygatory do płukania jamy ustnej i produkty do czyszczenia przestrzeni międzyzębowych, w tym nici dentystyczne.
O Procter & Gamble
P&G posiada jedno z najbardziej rozbudowanych portfolio wiodących marek, które cieszą się zaufaniem konsumentów na całym świecie. Są to m.in: Always®, AmbiPur®, Ariel®, Bounty®, Charmin®, Crest®, Dawn®, Downy®, Fairy®, Febreze®, Gain®, Gillette®, Head & Shoulders®, Lenor®, Olay®, Oral-B®, Pampers®, Pantene®, SK-II®, Tide®, Vicks® i Whisper®. P&G prowadzi działalność w około 70 krajach. Zapraszamy na stronę http://www.pg.com, aby dowiedzieć się więcej o firmie P&G i jej markach.