Lider rynku żywności roślinnej wprowadza produkt, który może znacząco zmienić nawyki żywieniowe Polaków.
Coraz więcej Polaków decyduje się na dietę, która łączy korzyści dla zdrowia i planety. Jej podstawą są produkty roślinne - ich rynek rozwija się w rekordowym tempie. Pod tym względem Polska już jest w czołówce Europy, a prognozy dla kategorii[1] mówią o potrojeniu obecnej wartości w perspektywie kolejnych 5 lat. W trendy przyszłości wpisuje się oferta marki Alpro z portfolio grupy spółek DANONE, która właśnie wprowadza produkt, opracowany z myślą o miłośnikach mleka – jak podkreśla firma: nie jest to mleko, choć smakiem do złudzenia je przypomina.
Kategoria produktów roślinnych[2] rozszerza się w rekordowym tempie, a w minionym roku jej wartość zwiększyła się aż o blisko 40%[3] - połowę tego wzrostu generuje marka Alpro. Polacy coraz chętniej sięgają po produkty na bazie roślin - w 2018 roku co 10. Polak (11,5%) poszukiwał na rynku produktów pochodzenia roślinnego, podczas gdy w 2020 roku zainteresowanie takimi produktami przejawiał już co 5. konsument (20,5%).[4] - Produkty roślinne to żywność przyszłości, bo sięganie po nie niesie ze sobą korzyści dla zdrowia i planety – co konsumenci doceniają coraz bardziej. Już dziś Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków produktów roślinnych w Europie. Prognozujemy, że w perspektywie kolejnych pięciu lat wartość tego rynku może się nawet potroić. - mówi Marek Sumiła, Dyrektor Zarządzający Danone i Żywiec Zdrój
Żywność przyszłości
Polacy wybierając żywność kierują się już nie tylko jej ceną, smakiem czy składem produktów. Coraz bardziej świadomie poszukują dodatkowych wartości, towarzyszących jej wytwarzaniu. Mogą nimi być na przykład poszanowanie konkretnych standardów w procesie produkcji – na przykład przeciwdziałanie marnowaniu żywności, czy niższy ślad środowiskowy. Przekłada się to na rosnącą popularność diet opartych na produktach roślinnych. Oferta rynkowa w tej grupie produktów jest jedną z najszybciej rozwijających się wśród wszystkich kategorii spożywczych, a kolejne innowacje produktowe to zachęta do zmiany nawyków żywieniowych. - Nasza nowość dla wielu osób może być produktem przełomowym, bo choć nie jest to mleko – smakuje jak mleko, wręcz łamie barierę smaku. Jest to produkt oparty na roślinach – stanowią one 100% składu i aż 96% opakowania. Na tym nie koniec, bo dążymy do tego by do 2025 opakowania wszystkich produktów Alpro były w 100% wykonane z roślin - dodaje Marek Sumiła
Dieta roślinna oznacza 3-krotnie niższy ślad węglowy, 10-krotnie mniejsze wykorzystanie terenów uprawnych i zdecydowanie niższe zużycie wody. [5]
Żywienie dla zdrowia i planety
Wszystko, co pojawia się na naszych talerzach, wpływa na zdrowie, a w szerszym kontekście również na planetę. Według grupy 37 naukowców wchodzących w skład The EAT-Lancet Commission on Food, Planet, Health, dieta łącząca smak i przyjemność jedzenia z troską o kondycję planety jest możliwa. Specjaliści opracowali zasady tzw. diety planetarnej, której głównym założeniem jest m.in. zmniejszenie o ponad połowę spożycia mięsa (przede wszystkim czerwonego), ograniczanie spożycia tłuszczów nasyconych, pochodzących głównie z produktów odzwierzęcych, a także redukcja ilości cukru w diecie. Naukowcy rekomendują uzupełnienie codziennej diety roślinami i produktami roślinnymi, takimi jak np. napoje roślinne, roślinne tłuszcze i nasiona. Zgodnie z zaleceniami, źródłem białka mogą być rośliny strączkowe oraz orzechy. Najważniejsze, by podstawą posiłków były warzywa i owoce, których rola w prawidłowym odżywianiu jest ogromna.
[1] Dotyczy roślinnych alternatyw dla produktów mlecznych (napoje, jogurty, desery, śmietany)
[2] Jak wyżej
[3] Danone sourced from NielsenIQ, Retail Audit, Total Poland (Food), Sales Value % Change FY 2021 compared to FY 2020 in the Plant Based Category (Copyright © 2022, NielsenIQ
[4] Raport Roślinnie jemy. Podsumowanie badań opinii publicznej odnośnie do postaw konsumenckich Polaków wobec produktów i dań roślinnych, 2019, za RoślinnieJemy | Przyszłość jest roślinna! (roslinniejemy.org)
[5] Za https://www.bbc.com/news/science-environment-46654042
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
Katarzyna Owsianko
Starszy Kierownik ds.Komunikacji Zewnętrznej
grupa spółek DANONE