Letnie nawałnice – jak zabezpieczyć dom jeśli zostanie uszkodzony

26 lipca 2018

W sierpniu 2017 roku na terenie trzech województw: kujawsko-pomorskiego, pomorskiego i wielkopolskiego, miały miejsce nawałnice. W ciągu dwóch dni Straż Pożarna interweniowała prawie 26 tys. razy, zniszczonych zostało ponad 6 tys. budynków i 72 tys. ha upraw. Straty spowodowane nawałnicami oszacowano na ponad 250 mln złotych. Meteorolodzy są zgodni, że ze względu na zmieniający się klimat, z ekstremalnymi zjawiskami pogodowymi będziemy mieć do czynienia coraz częściej.

Działania prewencyjne są niezbędne

Gwałtowne zjawiska pogodowe są coraz częstsze w Polsce. Szczególnie w okresie letnim jest duże prawdopodobieństwo wystąpienia ulewnych deszczy, nawałnic i huraganów, w efekcie których dochodzi do znacznych zniszczeń – zarówno w obszarach zabudowanych jak i na terenach uprawnych czy w lasach. O ile nie mamy wpływu na pogodę, o tyle na pewno możemy przygotować siebie i swój dom na wypadek takich zjawisk pogodowych. Przede wszystkim przestrzegajmy zasad bezpieczeństwa mówiących, jak należy zachować się w trakcie burzy czy nawałnicy. Powinniśmy także zabezpieczyć dom przed silnym wiatrem i mocnymi opadami deszczu – zamknijmy okna i drzwi, zdejmijmy z balkonu wszystkie doniczki i meble, które mogą spać przy silnym podmuchu wiatru. Zawczasu ubezpieczmy także dom od skutków tego typu zdarzeń.

A co jeśli dojdzie do zniszczeń

W sytuacji, w której zniszczeniu ulega nasz dom, a posiadamy ubezpieczenie, w pierwszej kolejności kontaktujemy się z ubezpieczycielem aby zgłosić wystąpienie zdarzenia i szkód nim spowodowanych. To o czym należy pamiętać to fakt, że przed wizytą likwidatora nie możemy dokonać żadnej naprawy. Dlatego postarajmy się zabezpieczyć wszystkie miejsca tak, aby nie powodowały dalszych szkód w domu. Jeśli szkoda związana jest np. z uszkodzeniem dachu, takie miejsce przykryjmy folią, aby nic przez ten dach nie wpadało do mieszkania. W sytuacji gdy w trakcie wichury rozbita została szyba w oknie zaklejmy szczelnie całe okno tekturą lub wytrzymałą folią.

- Jednak może się okazać, że szkody powstałe w wyniku nawałnicy są bardzo duże i wymagają natychmiastowej naprawy. W takiej sytuacji, przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac zróbmy dokładną dokumentację fotograficzną, abyśmy mieli dowód zdjęciowy do jakich szkód doszło. Rozpoczęcie naprawy bez udokumentowania skali uszkodzeń uniemożliwi ocenę szkody, a tym samym utrudni wypłatę odszkodowania. – dodaje Marcin Pabiś, Dyrektor Biura Ubezpieczeń Majątkowych Concordii Ubezpieczenia.

Pamiętajmy także, że ubezpieczyciel będzie nas prosił o dostarczenie pełnej dokumentacji związanej z naprawą uszkodzonych elementów w domu. Dlatego niezbędne jest zbieranie wszystkich rachunków i faktur, aby przedstawić rzeczywiście poniesione koszty w związku z naprawami.

O firmie:

Concordia Ubezpieczenia to grupa, która już od ponad 20 lat dba o kompleksową ochronę ubezpieczeniową zarówno firm, jak i osób prywatnych. W jej portfolio znajdują się produkty stworzone z myślą o rolnikach, klientach indywidualnych, przedsiębiorcach i kredytobiorcach. Oferta obejmuje pełen pakiet ubezpieczeń, które chronią zarówno życie i zdrowie, jak również majątek Polaków. Grupa należy do wiodących graczy na rynku w segmencie ubezpieczeń rolnych.

Polski zespół Concordii wiedzę na temat rozwiązań ubezpieczeniowych buduje także w oparciu o doświadczenia niemieckich udziałowców - Concordia Versicherungen, czyli holdingu, który od ponad 150 lat oferuje w Niemczech ubezpieczenia majątku i życia, a także Vereinigte Hagelversicherungen, który jest liderem na rynku ubezpieczeń rolnych w Niemczech.

Obecnie w Polsce istnieje 14 oddziałów, blisko 40 przedstawicielstw i agencji generalnych Concordii Ubezpieczenia. Grupa współpracuje z ponad 2000 pośredników na terenie całego kraju. Liczne nagrody i wyróżnienia, takie jak Przyjazna Firma Ubezpieczeniowa, Ubezpieczeniowy Lider Informatyki Instytucji Finansowych, Najwyższa Jakość Quality International, to gwarancja najwyższego standardu obsługi. Jakość, którą Concordia Ubezpieczenia oferuje od momentu przekazywania informacji o produktach aż do posprzedażowej obsługi, jest także potwierdzana przez jedną z najmniejszych liczb reklamacji składanych do Rzecznika Finansowego.

Więcej informacji o grupie znajduje się na stronie www.concordiaubezpieczenia.pl