Lenovo
Informacje prasowe

ThinkHuman - najwyższy czas skoncentrować się na ludziach podczas procesu podejmowania decyzji o inwestycjach w IT

  • Z badania wynika, że podczas wdrażania nowych technologii firmy nie biorą pod uwagę pracowników.
  • Pracownicy oraz zespoły IT są przytłoczeni tempem i złożonością cyfryzacji, przez co potencjał nowych technologii nie zostaje w pełni wykorzystany.
  • Czas, aby firmy zaczęły myśleć o pracownikach i przyznawać im większą rolę w procesach decyzyjnych.

 

Firma Lenovo zaprezentowała nowe badanie (1), z którego wynika, że podczas wdrażania nowych technologii (2) firmy przedkładają cele biznesowe nad potrzeby pracowników. Badanie przeprowadzone wśród 1000 menedżerów IT z regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) wykazało, że zaledwie 6% respondentów nadaje priorytet użytkownikom podczas dokonywania inwestycji w technologie. Takie podejście do wdrażania rozwiązań IT prowadzi jednak ostatecznie do pogorszenia produktywności (3).

Kiedy firmy wdrażają nowe technologie bez uwzględniania ich wpływu na ludzi, wielu pracowników czuje się przytłoczonych złożonością i tempem zmian. 47% menedżerów IT wskazało, że użytkownicy mają trudności w uczeniu się obsługi nowego oprogramowania.

Obecnie wszystkie branże muszą się przystosowywać do „nowej normalności” i przemyśleć na nowo swoje zobowiązania względem pracowników, środowiska oraz świata ogółem. W związku z tym Lenovo zachęca firmy do nadawania pracownikom priorytetu podczas podejmowania decyzji o inwestycjach w IT.

Niewykorzystany potencjał

Firmy chcą jak najszybciej zacząć korzystać z zalet przełomowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja czy Internet rzeczy — i nic w tym dziwnego. Innowacyjność, większa produktywność, mniejsze koszty i, przede wszystkim, lepsza obsługa klientów to korzyści kuszące dla każdej firmy, ale prawdziwy potencjał nowych technologii nie zostanie w pełni wykorzystany, jeżeli ich wdrażanie będzie podporządkowane wyłącznie celom biznesowym.

Podczas gdy udane wdrożenie technologii powinno umożliwiać pracownikom i firmom osiąganie ambitniejszych celów, wskutek złej strategii technologia może utrudnić pracę i osłabić efektywność pracowników, których potrzeby nie zostały odpowiednio zaspokojone. Niemal połowa (48%) respondentów przyznała, że wdrożenie technologii w ich firmie przyniosło skutki negatywne i aktywnie utrudniło pracę zespołów.

Firmy powinny skoncentrować się na pracownikach i zadbać zarówno o wszechstronne szkolenia, jak i zarządzanie zmianą, a wskaźniki KPI, polityka i strategia oraz dogłębne analizy wdrożeniowe powinny być podporządkowane myśleniu przede wszystkim o ludziach. W procesie wdrażania technologii firmy powinny też zadawać sobie pytania skoncentrowane na pracownikach: czy dana technologia jest intuicyjna w obsłudze, czy będzie rozwiązywać problemy pracowników, zamiast je piętrzyć  oraz czy zapewni pracownikom usprawnienie codziennej pracy. Dzięki takim działaniom firmy mogą odczuć korzyści z nowych narzędzi oraz zwiększyć swoją produktywność i innowacyjność. Okazuje się, że 52% menedżerów IT z optymizmem zapatruje się na możliwość zwiększenia produktywności, dzięki nowym technologiom.

Tymczasem 21% użytkowników zgłasza, że nowe technologie w rzeczywistości spowolniły procesy w firmie, co świadczy o tym, że należy wdrażać zmiany technologiczne w odpowiednim momencie. Koniecznie też należy uwzględniać wszystkie zainteresowane strony: od osób używających technologii na co dzień, po wdrażające je zespoły IT i członków zarządu, którzy podejmują decyzje.

Celem powinno być wdrożenie inteligentniejszej technologii, która jest stale połączona z siecią, płynnie zintegrowana, elastyczna, niezawodna, wysokowydajna, umożliwia łatwą współpracę, dostosowuje się do potrzeb, oferuje lepsze zabezpieczenia i chroni prywatność. Powinna też być dostosowana do potrzeb wszystkich osób w firmie.

Odpowiedzialna działalność w „nowej normalności”

Firmy przewartościowują obecnie swój sposób działania, aby zapewnić sobie powodzenie w nowej rzeczywistości. Priorytetem musi być odpowiedzialne prowadzenie działalności — konsekwencje wprowadzania technologii odczuwane przez pracowników powinny mieć taką samą wagę jak osiąganie celów biznesowych. Takie podejście będzie wymagało fundamentalnej zmiany podejścia w wielu firmach, ponieważ aż 62% menedżerów IT odpowiedziało, że ich decyzje inwestycyjne są zorientowane wyłącznie na cele biznesowe.

Podejście skoncentrowane przede wszystkim na ludziach zaczyna jednak dochodzić do głosu wraz z uelastycznianiem sposobów pracy, by wesprzeć pracowników podczas pandemii COVID-19. Większy nacisk na odpowiedzialne prowadzenie działalności w swojej firmie dostrzega 70% respondentów.

Giovanni Di Filippo, prezes Lenovo Data Center Group w regionie EMEA, powiedział: „Czasy zmieniają się szybko nie tylko dla firm, ale całego sektora technologicznego. Firmy pozbawione biurowych ścian kładą większy nacisk na dobrostan pracowników i nie koncentrują się już wyłącznie na wynikach finansowych, co jest bardzo budujące. Z badania wynika jednak, że to dopiero początek.

Jeżeli w branży nastąpi zmiana podejścia, a wdrażanie technologii IT zostanie podporządkowane potrzebom ludzi, przyniesie to korzyści zarówno firmom, jak i ogółowi społeczeństwa. Bardziej zadowoleni pracownicy, większa produktywność i szybsze tempo innowacyjności to korzyści z nadawania priorytetu ludziom podczas podejmowania decyzji o wdrożeniach IT”.

 Czas pomyśleć o ludziach

Dostawcy technologii IT, których oferta umożliwia firmom myślenie o ludziach, pomogą pracownikom w akceptacji zmian i bardziej produktywnej pracy. Stosują oni otwarte podejście do współpracy z innymi firmami, myślą nie tylko o samym wdrożeniu, ale i jego efektywności dla klientów, a także zmniejszają obciążenie odczuwane przez klientów i ich działy IT, koncentrując się na łatwości obsługi i doświadczeniu użytkowników.

Giovanni Di Filippo mówi: „Zbyt długo już w decyzjach dotyczących IT czysty koszt przeważał nad tym, co w firmie najcenniejsze — nad pracownikami. To ludzie zmieniają świat, a wiemy, że dane i technologie nie mogą powodować przełomu bez ludzi, którzy go realizują i nadają mu sens”.

Chcemy, by firmy myślały o ludziach, inwestując w inteligentniejsze technologie dla wszystkich. Dostawcy powinni też myśleć nie tylko o tym, co produkują, ale i dla kogo. Wiemy już, że nadanie głównej roli ludziom zaowocuje korzyściami i świetnymi wynikami biznesowymi”.

Więcej informacji o tym, jak firmy mogą myśleć o ludziach w podejmowaniu decyzji IT, można uzyskać z pełnego raportu dostępnego tutaj.

###

  1. Ankieta online przeprowadzona przez Walnut. Objęto nią 1000 menedżerów IT z Wielkiej Brytanii, Holandii, Francji i Niemiec w okresie od 27 kwietnia do 8 maja 2020 r.
  2. 40% menedżerów IT wskazało koszt jako główny czynnik uwzględniany w decyzjach o inwestycjach informatycznych.
  3. 42% menedżerów IT wskazało, że użytkownicy uznali nowe technologie za zbyt trudne w obsłudze. 19% odpowiedziało, że nowe technologie pogarszają produktywność.

 

Kontakt dla mediów

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Agnieszka Kowalska

Account Manager

Publicis Media

Aleksandra Dąbrowska

Junior Account Executive

Publicis Media

Bartosz Dul

Junior Account Manager

Publicis Media


Firma Lenovo (HKSE: 992) (ADR: LNVGY) jest firmą z listy Fortune Global 500 o obrotach sięgających 45 miliardów USD i światowym liderem technologicznym w dziedzinie inteligentnej transformacji dzięki infrastrukturze i urządzeniom zapewniającym klientom największe możliwości. Oferta łączących się z siecią urządzeń Lenovo należy do największych na świecie i obejmuje smartfony (Motorola), tablety, komputery PC (ThinkPad, Yoga, Lenovo Legion) i stacje robocze, a także urządzenia AR/VR oraz rozwiązania dla inteligentnych domów i biur. Rozwiązania Lenovo dla centrów danych (ThinkSystem i ThinkAgile) zapewniają pojemność i moc obliczeniową systemom zmieniającym biznes oraz społeczeństwo. Lenovo inspiruje użytkowników do wykorzystania drzemiącego w nich potencjału różnorodności i budowania lepszej przyszłości dla wszystkich. Zachęcamy do obserwowania nas w serwisach LinkedIn, Facebook, Twitter, Instagram oraz odwiedzania naszej witryny internetowej https://www.lenovo.com/.

LENOVO jest znakiem towarowym Lenovo. Wszelkie pozostałe znaki towarowe stanowią własność odpowiednich podmiotów. ©2020, Lenovo Group Limited.