LENOVO GROUP: WYNIKI FINANSOWE ZA PIERWSZY KWARTAŁ 2025/26
Doskonałe wyniki globalne dzięki jasnej strategii hybrydowej sztucznej inteligencji, inwestycjom w innowacje i doskonałości operacyjnej
14 sierpnia 2025 r. – Lenovo Group Limited (HKSE: 992) (ADR: LNVGY) wraz ze spółkami zależnymi („Grupa”) ogłosiła dzisiaj doskonałe wyniki za pierwszy kwartał roku obrotowego 2025/26, odnotowując znaczny wzrost całkowitych przychodów i zysków Grupy. Przychody wzrosły o 22% rok do roku do 18,8 mld USD, a zysk netto wzrósł o 108% rok do roku do 505 mln USD. Według standardów sprawozdawczości finansowej innych niż hongkońskie (non-HKFRS[1]) zysk netto wzrósł o 22% rok do roku do 389 mln USD, po skorygowaniu o niepieniężną wycenę wartości warrantów[2].
Wszystkie główne grupy biznesowe odnotowały solidny dwucyfrowy wzrost przychodów w ujęciu rok do roku, przy czym szczególnie dobre wyniki osiągnęła działalność w segmencie komputerów osobistych, która odnotowała najwyższy wzrost przychodów w ujęciu rok do roku od 15 kwartałów z rzędu oraz rekordowy udział w rynku wynoszący 24,6%. Grupa rozwija swoje zdywersyfikowane źródła wzrostu, a udział przychodów z działalności niezwiązanej z komputerami osobistymi wzrósł o prawie pół punktu procentowego w ujęciu rok do roku, osiągając 47%. Wszystkie regiony sprzedaży odnotowały wysoki lub stosunkowo wysoki wzrost przychodów w ujęciu rok do roku. Dobre wyniki potwierdzają zdolność i zaangażowanie Lenovo w utrzymanie konkurencyjności, udziału w rynku i rentowności w trudnych warunkach zewnętrznych.
Na wyniki wpłynęły trzy główne czynniki strategiczne. Po pierwsze, konsekwentna realizacja wizji hybrydowej sztucznej inteligencji pozwala Grupie wykorzystać bezprecedensowe możliwości związane z AI. Po drugie, zaangażowanie w długotrwałe inwestycje w innowacje, które przełożyło się na wzrost wydatków na badania i rozwój o ponad 10% rok do roku, wspierając postępy Grupy w realizacji długoterminowych celów związanych z tworzeniem osobistych i korporacyjnych bliźniaczych modeli AI. Po trzecie, doskonałość operacyjna, w tym unikalny model produkcji ODM+, zrównoważona globalna sieć sprzedaży oraz model „globalny/lokalny”, łączący globalne zaopatrzenie i zasoby z lokalną dostawą.
Połączenie tych czynników zapewnia Grupie maksymalną elastyczność i odporność na wahania koniunktury rynkowej oraz niepewność sytuacji geopolitycznej. Patrząc w przyszłość, Lenovo pozostaje zaangażowane w dostarczanie klientom przełomowych innowacji, generowanie wyższych zysków dla akcjonariuszy oraz tworzenie trwałej wartości dla interesariuszy i społeczności na całym świecie.
Wypowiedź prezesa i dyrektora generalnego – Yuanqing Yang:
„Wykorzystując odporność i elastyczność naszego łańcucha dostaw oraz doskonałość operacyjną, pokonaliśmy wyzwania związane z niestabilnością ceł i sytuacją geopolityczną oraz osiągnęliśmy znaczny wzrost zarówno przychodów, jak i zysków. Rekordowe wyniki za pierwszy kwartał podkreślają naszą zdolność do dotrzymywania obietnicy zachowania konkurencyjności i ciągłego rozwoju naszej działalności. W przyszłości będziemy konsekwentnie realizować naszą hybrydową strategię AI, dążąc do urzeczywistnienia wizji „Smarter AI for all”. Zamierzamy również nieustannie wprowadzać innowacje w zakresie produktów i rozwiązań AI dla klientów indywidualnych i przedsiębiorstw oraz konsekwentnie wzmacniać naszą konkurencyjność operacyjną, aby osiągnąć zrównoważony wzrost i poprawę rentowności”.
Najważniejsze dane finansowe:
|
Q1 FY 25/26 mln USD |
Q1 FY 24/25 mln USD |
Zmiana
|
|
Przychody Grupy |
18,830 |
15,447 |
22% |
|
Dochód przed opodatkowaniem |
622 |
313 |
99% |
|
Dochód netto (zysk przypadający na akcjonariuszy) |
505 |
243 |
108% |
|
Dochód netto (zysk przypadający na akcjonariuszy - non-HKFRS) [1] |
389 |
320 |
22% |
|
| ||||
Podstawowy zysk na akcję (centy amerykańskie) |
4.12 |
1.99 |
107% |
|
Kierownictwo Lenovo zachęca inwestorów, analityków i opinię publiczną do skupienia się na wskaźnikach nieobjętych standardami HKFRS, które nie uwzględniają wpływu pozycji niepieniężnych związanych z warrantami i obligacjami zamiennymi w ramach strategicznej współpracy Lenovo z Alat. Wskaźniki nieobjęte standardami HKFRS zapewniają jaśniejszy obraz podstawowej działalności operacyjnej Grupy, ponieważ pozycje niepieniężne związane z warrantami i hipotetycznymi odsetkami od obligacji zamiennych będą prawdopodobnie utrzymywać się do końca roku obrotowego 2027/2028.
Intelligent Devices Group (IDG): Silny wzrost we wszystkich obszarach, pozycja lidera w dziedzinie osobistej sztucznej inteligencji
Wyniki za pierwszy kwartał roku obrotowego 2025/2026:
- Całkowite przychody IDG wzrosły o prawie 18% rok do roku, osiągając 13,5 mld USD, a przychody z działalności w zakresie komputerów osobistych i urządzeń inteligentnych wzrosły o 19% rok do roku, co stanowi najszybsze tempo wzrostu od 15 kwartałów. We wszystkich regionach odnotowano dwucyfrowy wzrost przychodów z komputerów osobistych i urządzeń inteligentnych w ujęciu rok do roku.
- Dział komputerów osobistych i urządzeń inteligentnych utrzymał wiodącą pozycję w branży pod względem rentowności, osiągając zysk operacyjny na poziomie ponad 8% dzięki dobrym wynikom segmentów o wysokiej marży.
- Pozycja lidera na rynku komputerów osobistych została dodatkowo umocniona dzięki rekordowemu udziałowi w rynku wynoszącemu 24,6% oraz zwiększeniu przewagi nad drugim graczem.
- Przyspieszył wzrost popularności komputerów AI PC, które stanowiły ponad 30% wszystkich dostaw komputerów PC Lenovo. Lenovo zajmuje pierwsze miejsce na świecie w segmencie komputerów AI PC z systemem Windows, z udziałem w rynku wynoszącym 31%.
- Przychody ze sprzedaży smartfonów wzrosły o ponad 14% rok do roku, osiągając 2,2 mld USD, a wielkość sprzedaży przewyższyła rynek przez osiem kolejnych kwartałów. Na rynkach poza Chinami udział w rynku smartfonów osiągnął rekordowy poziom, a sukces telefonu Razr zapewnił firmie Motorola pozycję lidera w segmencie urządzeń składanych (klapek i składanych) z ponad 50% udziałem w rynku.
- W przyszłości IDG będzie nadal tworzyć urządzenia natywne dla agentów w różnych formach, jednocześnie wzbogacając ekosystem aplikacji dla superagentów AI, aby zwiększyć zaangażowanie użytkowników agentów. Doprowadzi to do powstania koncepcji „jedna sztuczna inteligencja, wiele urządzeń”, pozycjonując urządzenia natywne dla agentów jako punkt wejścia do osobistej sztucznej inteligencji.
Grupa rozwiązań infrastrukturalnych (ISG): Utrzymanie wysokiego wzrostu, budowanie długoterminowej konkurencyjności
Wyniki za pierwszy kwartał roku finansowego 2025/26:
- ISG osiągnęło silny wzrost przychodów o 36% rok do roku, do 4,3 mld USD, dzięki skutecznej realizacji podwójnej strategii CSP (dostawca usług w chmurze) i E/SMB (przedsiębiorstwa oraz małe i średnie przedsiębiorstwa).
- Zwiększenie inwestycji w infrastrukturę AI i badania i rozwój, a także wzmocnienie konkurencyjności E/SMB, nawet pomimo krótkoterminowego spadku rentowności.
- Przychody z działalności w zakresie infrastruktury AI wzrosły ponad dwukrotnie w ujęciu rok do roku, przy solidnej bazie zamówień i jasnej mapie drogowej produktów. Przychody z wiodących w branży rozwiązań w zakresie chłodzenia cieczą wzrosły o 30% w ujęciu rok do roku.
- Patrząc w przyszłość, ISG jest zaangażowane w inwestycje mające na celu długoterminowy wzrost i tworzenie wartości poprzez strategiczną ekspansję rynkową, transformację modelu biznesowego dla małych i średnich przedsiębiorstw, innowacje w zakresie infrastruktury AI oraz rozwój produktów, aby wyprzedzać trendy w dziedzinie AI i zapewnić sobie wyróżniającą się globalną konkurencyjność. Grupa jest przekonana, że ISG nie tylko utrzyma wzrost w perspektywie średnio- i długoterminowej, ale także osiągnie wyższą rentowność.
Grupa Solutions and Services (SSG): Wysokie wzrost i rentowność, wykorzystanie przewagi Lenovo w zakresie hybrydowej sztucznej inteligencji
Wyniki za pierwszy kwartał roku obrotowego 2025/26:
- Grupa SSG odnotowała kolejny rekordowy kwartał pod względem przychodów, które wzrosły o 20% rok do roku do 2,3 mld USD, co oznacza 17 kolejnych kwartałów wzrostu przychodów rok do roku.
- Marża operacyjna wzrosła o 1,2 punktu procentowego rok do roku, osiągając ponad 22% — dzięki zrównoważonemu wzrostowi marży SSG stała się głównym motorem zysków całej Grupy.
- Usługi wsparcia osiągnęły dwucyfrowy wzrost przychodów rok do roku, wykorzystując silny popyt na sprzęt i koncentrując się na dołączaniu usług premium, takich jak Premium Care i Premier Support Plus.
- Usługi zarządzane i oferty „as-a-Service”, wraz z projektami i rozwiązaniami, rozwijały się jeszcze szybciej, a TruScale Infrastructure-as-a-service odnotowało trzycyfrowy wzrost rok do roku w zakresie podpisanych umów, a TruScale Device-as-a-service odnotowało dwucyfrowy wzrost w tym kwartale. Ich łączny udział wzrósł o trzy punkty procentowe rok do roku, osiągając 58% całkowitych przychodów SSG.
- Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji zyskały na popularności, zwłaszcza w sektorach produkcji i łańcucha dostaw.
- W przyszłości Lenovo będzie dalej rozwijać platformę Lenovo Hybrid AI Advantage jako swój kluczowy wyróżnik i skoncentruje się na rozwiązaniach dla cyfrowego miejsca pracy, chmurze hybrydowej i zrównoważonym rozwoju, jednocześnie tworząc proste i skalowalne rozwiązania branżowe oparte na sztucznej inteligencji, aby zaspokoić najważniejsze potrzeby klientów.
Najważniejsze informacje dotyczące firmy i ESG
W czerwcu 2025 r. firma Lenovo opublikowała Raport dotyczący środowiska, społeczeństwa i ładu korporacyjnego za rok finansowy 2024/25. Najważniejsze informacje:
- Szczegółowe postępy w realizacji celów Grupy w zakresie redukcji emisji do 2030 r., w tym potwierdzenie długoterminowego dążenia do osiągnięcia zerowej emisji netto gazów cieplarnianych do 2050 r.
- Postępy w zakresie ochrony środowiska dzięki udziałowi w gospodarce o obiegu zamkniętym, w tym ciągłe wykorzystywanie materiałów pochodzących z recyklingu w swoich produktach, a także usługi zrównoważonego rozwoju dla klientów.
- Wyniki Grupy w zakresie zrównoważonego rozwoju zostały docenione przez niezależne organizacje, takie jak EcoVadis (Platinum Medal), MSCI ESG Ratings (AAA) oraz CDP (lista A w kategorii klimat, bezpieczeństwo wodne i zaangażowanie dostawców). Zarządzanie i sprawozdawczość Grupy zostały dodatkowo wyróżnione Złotą Nagrodą Hong Kong Institute of Certified Public Accountants (HKICPA) za najlepsze zarządzanie korporacyjne i ESG.
Lenovo zajęło ostatnio 8. miejsce w rankingu 25 najlepszych globalnych łańcuchów dostaw firmy Gartner, uzyskując wynik ESG na poziomie 9/10. Ranking ten wyróżnia doskonałość w zakresie operacji łańcucha dostaw wśród światowych liderów z różnych branż, w tym farmaceutycznej, motoryzacyjnej, FMCG i technologicznej. Prestiżowy ranking Gartnera wyróżnia firmy, które konsekwentnie wykazują się przywództwem w zakresie strategii i realizacji łańcucha dostaw.
W lipcu 2025 r. firma Lenovo awansowała o 52 miejsca w rankingu Fortune Global 500. Osiągnięcie to oznacza, że Lenovo po raz 16. znalazło się w gronie 500 największych firm świata pod względem przychodów, zajmując najwyższą jak dotąd pozycję w sektorze technologicznym – 13. miejsce w globalnym rankingu branży technologicznej.
[1] Miara nieobjęta standardami HKFRS została skorygowana poprzez wyłączenie zmian wartości godziwej netto aktywów finansowych wycenianych w wartości godziwej przez wynik finansowy, amortyzacji wartości niematerialnych wynikającej z fuzji i przejęć, zysku z tytułu uznania zbycia jednostki zależnej, utraty wartości i odpisów aktualizujących wartość niematerialnych, rzeczowych aktywów trwałych i aktywów w budowie, zmian wartości godziwej pochodnych zobowiązań finansowych związanych z warrantami oraz hipotetycznych odsetek od obligacji zamiennych, a także odpowiednich wpływów podatku dochodowego, jeśli wystąpiły.
[2] Wpływ zobowiązań z tytułu warrantów będzie zmieniać się pozytywnie lub negatywnie w kolejnych kwartałach (do końca roku obrotowego 2027/2028), głównie w zależności od zmian cen akcji w danym kwartale. Lenovo zachęca rynek do skupienia się na podstawowych wynikach operacyjnych odzwierciedlonych w sprawozdaniach finansowych sporządzonych zgodnie z zasadami innymi niż HKFRS.
LENOVO GROUP
PODSUMOWANIE FINANSOWE
Za kwartał zakończony 30 czerwca 2025 r.
(w mln USD, z wyjątkiem danych na akcję)
|
|
Q1 FY25/26 |
Q1 FY24/25 |
R/R CHG |
Przychody
|
|
18,830 |
15,447 |
22% |
Zysk brutto |
|
2,774
|
2,560
|
8% |
Marża zysku brutto
|
|
14.7 %
|
16.6%
|
(1,9) pkt |
Koszty operacyjne
|
|
(1,989)
|
(2,066)
|
(4)% |
Koszty badań i rozwoju |
|
(524)
|
(476)
|
10% |
Wskaźnik wydatków do przychodów
|
|
10.6%
|
13.4%
|
(2,8) pkt |
Zysk operacyjny
|
|
785
|
494
|
59% |
Pozostałe przychody/(koszty) nieoperacyjne - netto |
|
(163)
|
(181)
|
(10)% |
Przychody przed opodatkowaniem
|
|
622
|
313
|
99% |
Opodatkowanie
|
|
(84)
|
(60)
|
42% |
Zysk za okres
|
|
538
|
253
|
112% |
Udziały niekontrolujące
|
|
(33)
|
(10)
|
218% |
Zysk przypadający na akcjonariuszy
|
|
505 |
243
|
108% |
Zysk przypadający na akcjonariuszy - non-HKFRS[1] |
|
389 |
320
|
22% |
Zysk na akcję (centy amerykańskie) |
|
4.12 3.65 |
1.99 1.92 |
2.13 1.73 |
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
Aleksandra Dąbrowska
Junior Account Executive
Publicis Media
Lenovo to globalny lider technologiczny o przychodach w wysokości 69 mld USD, zajmujący 248. miejsce w rankingu Fortune Global 500 i obsługujący miliony klientów w 180 krajach każdego dnia. Firma Lenovo, największy na świecie producent komputerów z pełnym portfolio urządzeń obsługujących sztuczną inteligencję, przystosowanych do wdrażania rozwiązań na niej opartych i zoptymalizowanych pod tym kątem (w tym komputerów PC, stacji roboczych, smartfonów i tabletów), infrastruktury (serwery, pamięć masowa, urządzenia brzegowe, urządzenia do obliczeń o wysokiej wydajności i infrastruktura definiowana programowo), oprogramowania, rozwiązań i usług, osiągnęła swój sukces, koncentrując się na śmiałej wizji dostarczania inteligentniejszych technologii dla wszystkich. Ciągłe inwestycje Lenovo w rewolucyjne innowacje pozwalają budować bardziej inkluzywną, inteligentniejszą przyszłość opartą na zaufaniu dla wszystkich ludzi na całym świecie. Firma Lenovo jest notowana na giełdzie w Hongkongu pod nazwą Lenovo Group Limited (HKSE: 992) (ADR: LNVGY). Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej https://www.lenovo.com, a najnowsze wiadomości w portalu StoryHub.
LENOVO jest znakiem towarowym Lenovo. Wszelkie pozostałe znaki towarowe stanowią własność odpowiednich podmiotów. ©2020, Lenovo Group Limited.