Pracuj mądrzej w gabinecie stomatologicznym – jak wykorzystać narzędzia cyfrowe w rozmowach z pacjentami
Najnowsze technologie cyfrowe stosowane w stomatologii to nie tylko postęp w procesie leczenia, ale również rewolucja w doświadczeniu pacjenta. Kluczowe narzędzie, jakim jest skaner wewnątrzustny, pozwala zwiększyć zaangażowanie pacjentów oraz umocnić zespoły praktyki dentystycznej. Podczas jednego z webinarów edukacyjnych z serii Digital Excellence stworzonej przez Align Technology dr Marcos White i terapeutka stomatologiczna Cat Edney omówili korzyści płynące z komunikacji z pacjentem przy użyciu najnowszych technologii.
Dr Marcos White z Huddersfield i terapeutka stomatologiczna Cat Edney z Londynu podzielili się swoimi doświadczeniami w zakresie stomatologii cyfrowej oraz tym, jak udało im się wykorzystać narzędzia cyfrowe w celu poprawy jakości leczenia każdego pacjenta, niezależnie od tego, czy jest on nowym czy długoletnim pacjentem gabinetu. Kluczowe znaczenie ma tu pełne wykorzystanie technologii – w szczególności skanera wewnątrzustnego iTero™ – do budowania zaangażowania w proces leczenia, edukowania ich i wzmacniania pozycji zespołów praktyki.
– Dzięki narzędziom, takim jak skanery, można zapewnić pacjentom lepszą opiekę, prowadzić dokładniejszą dokumentację i osiągać bardziej przewidywalne wyniki, korzystając przy tym z całej swojej wiedzy i umiejętności. Przez ponad 200 lat lekarze dentyści obserwowali zęby pojedynczo w odbiciu bardzo małego lusterka dentystycznego, a pacjenci byli pozbawieni możliwości zobaczenia tego, co dostrzegał lekarz. Teraz zarówno lekarz, jak i pacjent mogą obejrzeć całe uzębienie. Ekran dotykowy skanera iTero pozwala zademonstrować pacjentom nasze obserwacje w sposób dla nich zrozumiały. Po raz pierwszy pacjenci mogą oglądać swoje problemy z uzębieniem na kolorowym ekranie. To daje im nową perspektywę – mówi dr Marcos White.
W swojej praktyce dr White korzysta obecnie z sześciu skanerów i przyznaje, że już pierwszy z nich w szybkim czasie przyniósł znaczące korzyści. – W ciągu 12 miesięcy od zakupu pierwszego skanera iTero zaobserwowaliśmy większą liczbę akceptacji przypadków – więcej osób zgodziło się na rozszerzone plany leczenia. Narzędzia cyfrowe robią duże wrażenie na pacjentach – samo pokazanie pacjentom ich problemów i możliwych rozwiązań na ekranie wywołuje emocje i budzi zaufanie do lekarza.
Dr White zaprezentował przypadek pacjentki, która zgłosiła się do jego gabinetu z prośbą o nowe licówki. Co istotne, pacjentka nie posiadała żadnych tylnych zębów. Skan iTero był pomocny w pokazaniu skali problemów z przyzębiem. Ponieważ pacjentka potrzebowała trzonowców, ale nie chciała protezy, dr White i jego zespół zaproponowali leczenie z zastosowaniem implantów. – Ten przypadek potwierdził to, o czym przekonywaliśmy się już wielokrotnie podczas procesu leczenia. Podczas skanowania uzębienia pacjentów ma miejsce wspólne odkrywanie, a najlepszym pomysłem jest zazwyczaj pomysł pacjenta. Gdy pacjent zadaje pytania i wymyśla rozwiązania, uzyskuje efekt, którego faktycznie oczekuje, a nie taki, jaki został mu zasugerowany. To bardzo cenne.
Istotna praca zespołowa
Kluczowe znaczenie dla skutecznego zwiększenia wydajności ma zaangażowanie szerszego zespołu w skalowanie operacji praktyki. Jak wyjaśnił dr White, szczególnie koordynatorzy leczenia i higieniści mają do odegrania znaczną rolę, ponieważ poprzez rozmowę mogą pomóc w budowaniu relacji z pacjentami.
Terapeutka stomatologiczna Cat Edney z Greenwich Dental Health w Londynie potwierdziła, że dla niej budowanie lojalności pacjentów opiera się na holistycznym zrozumieniu i wykorzystaniu technologii. Wyjaśniła, że holistyczna opieka dotyczy zrozumienia ogólnego stanu zdrowia pacjenta, jego sytuacji osobistej i wszelkich poważnych zmian życiowych oraz jest kluczem do odblokowania ukrytej wartości pacjenta.
Odkąd dr Edney zaczęła korzystać z systemu obrazowania iTero Element™ 5D, może prowadzić bardziej szczegółowe rozmowy ze swoimi pacjentami. Zauważyła, że pacjenci sami przyglądają się swoim zębom i próbują dokonywać autodiagnozy, przeczuwając, że coś może być nie tak. Skaner dał jej możliwość pokazania im i zademonstrowania zachodzących zmian.
Teraz zarówno ona, jak i jej zespół, używają skanera iTero do tworzenia kompleksowych profili wszystkich pacjentów, aby móc rozpoczynać rozmowy na temat ich zdrowia jamy ustnej – i tym samym budować lojalność. Polega to w dużej mierze na zrozumieniu, co dzieje się w ich życiu, np. czy mają dziecko, zmieniają pracę lub biorą ślub. – Podstawą jest zbudowanie podstawowego profilu pacjenta, w którym zawarte są informacje, kim jest pacjent i jaka jest jego historia społeczna. To bardzo mały dokument, który jest łatwo dostępny dla całego zespołu. Wszystkie te informacje odnoszą się do zdrowia jamy ustnej i opieki stomatologicznej.
Dr Edney podkreśla, że koordynatorzy leczenia, higienistki i terapeuci stomatologiczni są dobrze przygotowani do budowania zaufania pacjentów i wspierania lojalności wobec praktyki.
– Kiedy po konsultacji stomatologicznej, kierujemy pacjenta do kolejnej osoby z zespołu, niezależnie od tego, czy jest to koordynator, higienistka czy terapeuta stomatologiczny, charakter rozmowy często się zmienia. Pacjenci zachowują się i wypowiadają się inaczej, gdy rozmawiają z innym członkiem zespołu. Nasze rozmowy często koncentrują się na poprawie lub utrzymaniu ich zdrowia, nie ograniczając się jedynie do obszaru jamy ustnej. Członkowie zespołu są dobrze przygotowani do tworzenia profili pacjentów: oceny, wyjaśniania i komunikowania się z nimi oraz maksymalizowania ich świadomości na temat potrzeb stomatologicznych dzięki narzędziom cyfrowym. Za pomocą skanera iTero możemy robić zrzuty ekranu z leczenia, dodawać do nich adnotacje, aby cały zespół mógł zobaczyć, jakie dyskusje miały miejsce. Jest to kluczowa funkcja, która ułatwia komunikację, więc reszcie zespołu łatwiej jest odpowiadać na pytania pacjentów, gdy mają pełną świadomość planowanego leczenia – tłumaczy.
Dr Marcos White podsumowuje, że nowy sposób pracy ma również inne zalety. Zastosowanie skanu cyfrowego umożliwia zautomatyzowaną diagnostykę i tworzy bazę danych o pacjencie. – Skany pozwalają nam zachować chronologie i historie leczenia danego pacjenta, co przekłada się na budowanie lojalności. Posiadamy teraz bazę danych z okresu ostatnich pięciu lat dla niektórych naszych pacjentów. Pomaga nam to w tworzeniu lepszej relacji z pacjentem, której nie będzie chciał stracić.
Webinar z udziałem dr Marcosa White’a i Cat Edney można obejrzeć na stronie https://www.itero.com/pl/education-and-support/courses-and-events
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
O Align Technology
Firma Align Technology projektuje i produkuje system Invisalign®, najbardziej zaawansowany system przezroczystych nakładek na świecie, skanery wewnątrzustne iTero™ oraz usługi i oprogramowanie exocad CAD/CAM™. Technologie te pozwalają na udoskonalenie cyfrowych procesów ortodontycznych i protetycznych w celu poprawy wyników leczenia pacjentów i efektywności praktyki dla ok. 252 000 lekarzy, a także są kluczowe w dotarciu do 600 milionów konsumentów na całym świecie. W ciągu ostatnich 26 lat Align pomógł lekarzom w leczeniu ponad 16,4 mln pacjentów za pomocą systemu Invisalign i napędza ewolucję w cyfrowej stomatologii poprzez Align Digital Platform™, zintegrowany pakiet unikalnych, zastrzeżonych technologii i usług dostarczanych jako bezproblemowe, kompleksowe rozwiązanie dla pacjentów i klientów, ortodontów i lekarzy rodzinnych oraz laboratoriów/partnerów. Więcej informacji na www.aligntech.com.
Dodatkowe informacje na temat systemu Invisalign i wyszukiwarka lekarzy Invisalign dostępne są na www.invisalign.com. Dodatkowe informacje o skanerach i usługach iTero znajdują się na stronie www.itero.com. Dodatkowe informacje o ofercie oprogramowania exocad CAM/CAD oraz listę partnerów handlowych można znaleźć na stronie www.exocad.com.
Invisalign, iTero, exocad, Align, and Align Digital Platform są zastrzeżonymi znakami towarowymi Align Technology, Inc.