Fabryka przyszłości w laboratorium
Bosch Rexroth otwiera showroom Przemysłu 4.0
- Showroom „Factory of the Future Lab” umożliwia testowanie innowacyjnych rozwiązań z obszaru Przemysłu 4.0.
- Stworzony został z myślą o klientach, partnerach, pracownikach oraz uczniach techników i studentach uczelni wyższych
- Przemysł 4.0 to nie tylko zaawansowana optymalizacja produkcji przemysłowej, ale także większe bezpieczeństwo i komfort pracy pracowników.
- Showroom Bosch Rexroth otwarty został 22 września w Warszawie.
W wydarzeniu udział wzięli partnerzy firmy, m.in. przedstawiciele Politechniki Warszawskiej i firm Phoenix Contact, Linkap i Automationstechnik.
Nowoczesny showroom Bosch Rexroth „Factory of the Future” to miejsce, w którym automatycy, programiści, pracownicy utrzymania ruchu i produkcji oraz pasjonaci technologii mogą poznać, a przede wszystkim – przetestować na żywo, koncepcję Przemysłu 4.0. W Laboratorium prezentowane są zarówno rozwiązania już dziś powszechnie stosowane w procesie automatyzacji produkcji, jak i najnowsze technologie, które będą wdrażane w zakładach produkcyjnych w niedalekiej przyszłości, zgodnie z wizją Przemysłu 4.0.
„Firma Bosch Rexroth rozwija i wdraża najbardziej innowacyjne technologie w zakresie automatyzacji produkcji. Nasze podzespoły są dostosowane do specyficznych wymagań i wykorzystywane do budowy zaawansowanych maszyn produkcyjnych. Showroom „Factory of the Future Lab” umożliwia naszym partnerom i klientom testowanie tych rozwiązań, które dziś jeszcze wydają się przyszłością, a niedługo staną się obowiązującym standardem. Obiekt jest odpowiedzią na potrzeby i oczekiwania klientów, którzy chcą przekonać się o potencjale, sile i słuszności wdrażania innowacyjnych rozwiązań Przemysłu 4.0 w swoich zakładach” – powiedział Thomas Ilkow, Dyrektor Generalny Bosch Rexroth.
Nowe podejście do programowania i cyfrowy bliźniak
Linia montażowa prezentowana w showroomie „Factory of the Future” w 90% składa się z produktów i oprogramowania Bosch Rexroth. Wśród kluczowych technologii wykorzystywanych w obiekcie znajdują się rozwiązania z obszaru automatyki i robotyki, takie jak innowacyjne sterowniki PLC, komputery przemysłowe, silniki, technologie przemieszczeń liniowych, cobot, oraz rozwiązania z obszaru IT i sztucznej inteligencji. Showroom prezentuje także potencjał nowoczesnych protokołów poprzez ich zastosowanie w integracji świata IT z przemysłem, m.in. do wymiany danych z chmurami obliczeniowymi.
„Warto wskazać trzy technologie Przemysłu 4.0, które stosujemy w showroomie i które sprawiają, że jest on naprawdę wyjątkowym obiektem” – powiedział Adam Piszczatowski, kierownik Działu Przemysł 4.0 w firmie Bosch Rexroth. „Po pierwsze, wykorzystujemy oprogramowanie napisane w językach wysokiego poziomu, co znacznie poszerza zakres możliwości naszych klientów z uwagi na większą elastyczność i otwartość na interfejsy webowe. Po drugie, stworzyliśmy wyspecjalizowane mikro usługi w postaci programów komputerowych, które dostarczają i pobierają informacje z linii produkcyjnej, dzięki czemu maszyny mogą komunikować się ze sobą, a nawet z produktem czy człowiekiem, bez konieczności korzystania z systemów nadrzędnych. Trzecią niezwykle istotną technologią jest tak zwany cyfrowy bliźniak, czyli wirtualna reprezentacja urządzeń fizycznych. Dzięki niej możemy wykonywać czynności na obiekcie rzeczywistym z pozycji wirtualnej, co przekłada się na możliwość lepszej optymalizacji, dowolne i dogłębne testowanie prototypów czy wykluczenie błędów. Jednym słowem są to najbardziej nowoczesne rozwiązania automatyzacji produkcji, które w naszym Laboratorium stosujemy już dzisiaj”.
Nie tylko optymalizacja – Przemysł 4.0 zwiększa bezpieczeństwo pracowników
Koncepcja Przemysłu 4.0 opiera się na inteligentnej technologii cyfrowej, która umożliwia odkrycie niewykorzystanego dotąd potencjału maszyn. Korzyści z wdrażania tak zaawansowanych technologii jest wiele. Dzięki dostępowi do różnorodnych danych i idącej za tym powszechnej optymalizacji możliwe jest wykrywanie opóźnień czy innych nieprawidłowości na linii produkcyjnej. Wszelkiego rodzaju optymalizacja, od oszczędności energetycznej po minimalizowanie strat, w tym strat materiałowych, przekładają się bezpośrednio na wzrost wydajności produkcji. Ale Przemysł 4.0 skupia się nie tylko wokół efektywnej produkcji – wdrażanie innowacyjnych technologii pozwala także zwiększyć bezpieczeństwo i komfort pracy pracowników.
„Koncepcja Przemysłu 4.0 zakłada automatyzację wielu działań, szczególnie tych powtarzalnych i monotonnych. Dzięki temu pracownicy mają więcej czasu, by realizować bardziej strategiczne czy kreatywne zadania. Wykorzystujemy zdobytą wiedzę i możliwości, by nieustannie udoskonalać środowisko pracy tak, aby było przyjazne i bezpieczne dla ludzi, a praca całej fabryki mogła być jak najbardziej efektywna. Przemysł 4.0 umożliwia optymalną integrację pracy człowieka z maszyną” – tłumaczy Ievhen Grabowski, Application Engineer w firmie Bosch Rexroth. Nowoczesne technologie pozwalają wprowadzić takie udoskonalenia jak np. ustawienie języka ojczystego na monitorze podłączonym do maszyny czy dostosowanie wysokości stołu roboczego. Choć są to pozornie proste rozwiązania, znacznie poprawiają komfort codziennej pracy. „Nadrzędną wartością jest przede wszystkim bezpieczeństwo pracowników. Obecnie technologia oferuje szereg rozwiązań, jak np. zaawansowane czujniki, dzięki którym roboty współpracujące stały się nie tylko nieodłączną częścią nowoczesnej produkcji, wyręczając człowieka w fizycznych, powtarzalnych pracach, ale są również bezpieczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej” – dodał Grabowski.
Bosch Rexroth stawia na partnerstwo
Oprócz prezentacji rozwiązań technologicznych, Bosch Rexroth oferuje także zaplecze teoretyczne ułatwiające partnerom cyfrową transformację. W ramach współpracy firma przeprowadza szkolenia dopasowane do potrzeb klienta, podczas których można zapoznać się z produktami Bosch Rexroth i przejść przez każdy etap wdrożenia procesów produkcyjnych na rzeczywistym przykładzie.
Firma współpracuje z kluczowymi partnerami przy tworzeniu showroomu „Factory of the Future”. Wśród nich znajdują się między innymi firma Phoenix Contact, światowy lider i innowator w dziedzinie elektryfikacji, usieciowienia i automatyzacji, Linkap, firma specjalizująca się w projektowaniu, wykonaniu i uruchamianiu nowoczesnych systemów automatyki przemysłowej, Automationstechnik, dostawca maszyn i linii montażowych przeznaczonych do automatyzacji procesów produkcyjnych, a także uczelnie wyższe, w tym Politechnika Warszawska, której studenci stworzyli nowoczesną koncepcję sterowania.
Zdjęcia i grafiki do bezpłatnego wykorzystania przy publikacji informacji z powyższego materiału, z podpisem „fot. Bosch” lub „źródło Bosch”.
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
W Polsce Grupa Bosch jest obecna od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia ponad 8 500 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2021). W 2021 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości blisko 6,1 mld zł, a całkowite przychody netto Grupy Bosch w Polsce, z uwzględnieniem sprzedaży spółek nieskonsolidowanych i sprzedaży wewnętrznej, wyniosły blisko 12 mld zł. Od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami w Polsce za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.
Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska
Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia ponad 402 600 pracowników na całym świecie (wg danych na 31.12.2021). W 2021 roku firma wygenerowała na świecie obrót w wysokości 78,7 mld euro. Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, firma oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0 i zintegrowanej w sieci mobilności. Bosch dąży do tego, aby mobilność była zrównoważona, bezpieczna i fascynująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest ułatwianie życia poprzez produkty i rozwiązania, wyposażone w sztuczną inteligencję (AI), albo opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 440 spółek zależnych i regionalnych w około 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. W swoich 400 lokalizacjach na świecie, Bosch osiągnął neutralność klimatyczną w obszarze własnych emisji w 2020 roku. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia 76 100 pracowników w działach badań i rozwoju w 129 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 38 000 ekspertów IT.
Więcej: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-presse.de, www.twitter.com/BoschPresse