Bosch
Informacje prasowe

Światowa premiera: system parkowania bez kierowcy firm Bosch i Mercedes-Benz dopuszczony do użytku komercyjnego

Już wkrótce na parkingu APCOA na lotnisku w Stuttgarcie

  • Automatyczne parkowanie samochodu (ang. Automated Valet Parking) to pierwsza na świecie w pełni zautomatyzowana usługa parkowania bez udziału kierowcy (SAE poziom 4)[i], która zostanie oficjalnie dopuszczona do użytku komercyjnego w Niemczech
  • Funkcja wkrótce będzie dostępna dla wybranych wersji Mercedesów Klasy S i EQS wyposażonych w „INTELLIGENT PARK PILOT“, początkowo na parkingu P6 na lotnisku w Stuttgarcie w Niemczech
  • Parking P6 obsługiwany przez APCOA na lotnisku w Stuttgarcie będzie pierwszym na świecie, który umożliwi komercyjne wykorzystanie systemu parkowania bez kierowcy
  • Kierowcy mogą korzystać z cyfrowej platformy mobilności APCOA FLOW do dokonywania rezerwacji, bezdotykowego wjazdu i wyjazdu oraz płatności bezgotówkowych

 

Bosch i Mercedes-Benz wyznaczyły ważny kamień milowy na drodze do zautomatyzowanej jazdy: Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego (KBA) zatwierdził stworzony przez obie firmy, w pełni zautomatyzowany system parkingowy do użytku na parkingu P6 prowadzonym przez APCOA na lotnisku w Stuttgarcie. Jest to pierwsza na świecie wysoce zautomatyzowana funkcja parkowania bez kierowcy, spełniająca wymagania normy SAE Level 4, która została oficjalnie dopuszczona do użytku komercyjnego. Postęp technologiczny w zakresie zautomatyzowanej jazdy odgrywa kluczową rolę w rozwoju mobilności przyszłości. Podczas gdy pojazd i infrastruktura umożliwią kontrolowanie jazdy i manewrowania, kierowcy będą mogli się skupić na innych rzeczach, zamiast tracić czas na szukanie miejsca parkingowego i parkowanie w ciasnych garażach.

„Pierwsza na świecie zgoda na korzystanie przez klientów z naszej w pełni zautomatyzowanej i autonomicznej funkcji parkowania, opracowanej wspólnie z naszym partnerem technologicznym, firmą Bosch, pokazuje, że bycie liderem w zakresie innowacji oraz „Made in Germany” idą w parze” — mówi Markus Schäfer, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG, dyrektor ds. technologii, odpowiedzialny za rozwój i zamówienia. „Po wprowadzeniu na rynek naszego systemu DRIVE PILOT z poziomu 3, wkrótce będziemy oferować system z poziomu 4 do parkowania z naszym INTELLIGENT PARK PILOT – wszystko to jeszcze w tym roku. Naprawdę pokazujemy naszym klientom, jak technologia może ułatwić życie i oszczędzić cenny czas”.

„Parkowanie bez kierowcy to kluczowy element zautomatyzowanej mobilności. W pełni zautomatyzowany system parkowania, który opracowaliśmy wspólnie z naszym partnerem Mercedes-Benz, pokazuje, jak daleko zaszliśmy już na tej ścieżce rozwoju. Codzienna zautomatyzowana jazda rozpoczyna się od parkowania bez kierowcy” — mówi dr Markus Heyn, członek zarządu Bosch i prezes sektora biznesowego Mobility Solutions. „Od samego początku firma Bosch dążyła do uczynienia infrastruktury parkingów inteligentną. W związku z tym wyznaczyliśmy standardy w tym obszarze. W przyszłości naszym celem jest wyposażanie coraz większej liczby garaży w niezbędne rozwiązania techniczne dla infrastruktury – w ciągu najbliższych kilku lat planujemy wykonać ich kilkaset na całym świecie”.

„Jesteśmy niezwykle zadowoleni, że udało nam się wspólnie z naszymi partnerami, firmami Bosch, Mercedes-Benz i lotniskiem w Stuttgarcie, opracować połączony z siecią system bezdotykowego parkowania bez udziału kierowcy. Nasza cyfrowa platforma APCOA FLOW może służyć do rezerwacji miejsc, bezdotykowego dostępu do parkingu oraz automatycznego fakturowania postoju na parkingu – mówi Frank van der Sant, członek zarządu i dyrektor handlowy Grupy APCOA PARKING. „Dla naszych klientów oznacza to ogromną wygodę: pewność planowania, prawie żadnej straty czasu, krótkie odległości do pokonania pieszo oraz bezdotykowy i bezgotówkowy proces parkowania”.

„Jesteśmy dumni, że STR jako lotnisko zostało wybrane do tej światowej premiery” — mówi Walter Schoefer, rzecznik zarządu firmy Flughafen Stuttgart GmbH, która zarządza lotniskiem w Stuttgarcie. „Projekt pokazuje, jak innowacyjny jest nasz region. Zautomatyzowane usługi parkingowe naprawdę zwiększają komfort i wygodę naszych podróżnych oraz oszczędzają ich czas, zwłaszcza gdy się śpieszą i chcą po prostu szybko zostawić samochód na lotnisku”.

 

Technika parkowania bez kierowcy

Wjedź na parking, wysiądź z auta i przy użyciu aplikacji w smartfonie skieruj pojazd na miejsce parkingowe – usługa automatycznego parkowania, nazywana również Automated Valet Parking, nie potrzebuje kierowcy. Po opuszczeniu parkingu przez kierowcę, który zaoszczędzony czas może przeznaczyć na coś innego, pojazd sam dojeżdża na wyznaczone miejsce i parkuje. Później pojazd wraca do punktu odbioru dokładnie w ten sam sposób. Proces ten opiera się na interakcji między inteligentną infrastrukturą dostarczoną przez firmę Bosch, która jest zainstalowana na parkingu, a techniką motoryzacyjną Mercedes-Benz. Czujniki Bosch na parkingu monitorują korytarz jazdy i jego otoczenie oraz dostarczają informacji potrzebnych do prowadzenia pojazdu. Technologia w pojeździe przetwarza informacje otrzymywane z infrastruktury na manewry podczas jazdy. W ten sposób pojazdy mogą same wjeżdżać i zjeżdżać nawet po rampach, aby przemieszczać się między piętrami parkingu. Jeśli czujniki infrastruktury wykryją przeszkodę, pojazd hamuje i bezpiecznie się zatrzymuje. Dopiero gdy trasa jest wolna, jedzie dalej.

Już w 2019 roku Bosch i Mercedes-Benz uzyskały pierwsze na świecie specjalne zezwolenie na usługę Automated Valet Parking z wykorzystaniem samochodów testowych bez nadzoru człowieka w codziennej eksploatacji parkingu Muzeum Mercedes-Benz w Stuttgarcie. Wydane obecnie zezwolenie wykracza poza ten zakres, umożliwiając komercyjne korzystanie przez prywatne pojazdy na parkingu P6 na lotnisku w Stuttgarcie. Podstawą dopuszczenia jest ustawa, która weszła w życie w Niemczech w lipcu 2021 r., zezwalająca na jazdę bez kierowcy zgodnie z SAE Level 4¹ dla pojazdów silnikowych. Zastosowanie tego prawa do systemu parkingowego zostało zrealizowane w ścisłej współpracy z niemieckim Federalnym Ministerstwem Cyfryzacji i Transportu (BMDV) oraz KBA. AFGBV (dyrektywa o autonomicznej jeździe), uchwalona przez wyższą izbę niemieckiego parlamentu 20 maja 2022 r., jasno określa kryteria niemieckiej ustawy o ruchu drogowym, które muszą spełniać pojazdy poziomu 4.

Firmy planują stopniowe wprowadzanie usługi parkowania bez kierowcy na parkingu P6 na lotnisku w Stuttgarcie. Od pierwszego dnia udostępnienia tej usługi pierwsi użytkownicy Mercedesów Klas S i EQS wyprodukowanych po lipcu 2022 roku i wyposażonych w INTELIGENTNY PARK PILOT[ii] w ramach Mercedes me connect, którzy aktywowali tę usługę, będą mogli skorzystać z funkcji na parkingu P6. Po tym jak kierowca za pomocą aplikacji Mercedes me zarezerwuje miejsce parkingowe, może zostawić swój pojazd w ustalonej wcześniej strefie parkowania drop-off-area. Gdy wszyscy pasażerowie opuszczą pojazd, aplikacja rozpocznie manewr parkowania. System parkingowy sprawdza, czy droga do zarezerwowanego miejsca parkingowego jest wolna i czy spełnione zostały wszystkie inne wymagania techniczne. Jeśli tak jest, kierowca otrzymuje w aplikacji powiadomienie potwierdzające, że inteligentna infrastruktura przejęła kontrolę nad pojazdem. Może wtedy opuścić parking. Pojazd uruchamia się automatycznie i sam znajduje drogę do swojego miejsca parkingowego. Gdy kierowca chce odebrać swój samochód z parkingu, może go przywołać za pomocą polecenia ze smartfona. Pojazd sam dojeżdża do ustalonego wcześniej miejsca odbioru.

 

[i] SAE J3016 definiuje sześć poziomów automatyzacji prowadzenia pojazdów drogowych (od poziomu 0 do poziomu 5). Poziom 4 określa: Pojazd może samodzielnie radzić sobie we wszystkich sytuacjach drogowych w określonych warunkach (np. na parkingu). Nie jest wymagany kierowca.

[ii] Usługa INTELLIGENT PARK PILOT w ramach Mercedes me connect będzie początkowo dostępna w Niemczech dla modeli Mercedes-Benz Klasa S limuzyna, limuzyna long i Mercedes EQS, począwszy od modeli wyprodukowanych po 07.2022 r. Nie obejmuje to modeli Mercedes-Maybach i AMG. Wkrótce dołączą modele Mercedes-Benz Klasa S limuzyna i limuzyna long produkowane od 12.2020 r., z wyłączeniem modeli Mercedes-Maybach i AMG. Kolejne będą modele Mercedes EQS, z wyłączeniem AMG, produkowane od 04.2021 r.

Gdy tylko INTELLIGENT PARK PILOT będzie dostępny dla konkretnego pojazdu, usługa pojawi się w menu aplikacji Mercedes me, gotowa do aktywacji. Aby korzystać z usług zawartych w Mercedes me connect, użytkownicy potrzebują osobistego identyfikatora Mercedes me ID i muszą wyrazić zgodę na warunki korzystania z usług Mercedes me connect. Ponadto dany pojazd musi być zarejestrowany na koncie użytkownika. Po upływie okresu początkowego użytkownicy mogą bezpłatnie przedłużać usługi, o ile pozostają dostępne dla danego pojazdu. Pierwsza aktywacja usług jest możliwa w ciągu 1 roku od pierwszej rejestracji pojazdu lub użytkowania przez klienta, w zależności od tego, co nastąpi wcześniej.

 

Zdjęcia i grafiki do bezpłatnego wykorzystania przy publikacji informacji

z powyższego materiału, z podpisem „fot. Bosch” lub „źródło Bosch”

Załączniki

Automated Valet Parking (1).jpg

Automated Valet Parking (1)

jpg 339,6 kB
pobierz
Automated Valet Parking (2).jpg

Automated Valet Parking (2)

jpg 265,2 kB
pobierz
Automated Valet Parking (3).jpg

Automated Valet Parking (3)

jpg 368,0 kB
pobierz
Automated Valet Parking (4).jpg

Automated Valet Parking (4)

jpg 274,3 kB
pobierz

Kontakt dla mediów

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Sylwia Dybka

Account Manager

MSL


W Polsce Grupa Bosch jest obecna od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia ponad 8 500 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2021). W 2021 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości blisko 6,1 mld zł, a całkowite przychody netto Grupy Bosch w Polsce, z uwzględnieniem sprzedaży spółek nieskonsolidowanych i sprzedaży wewnętrznej, wyniosły blisko 12 mld zł. Od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami w Polsce za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

 

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska 

 

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia ponad 402 600 pracowników na całym świecie (wg danych na 31.12.2021). W 2021 roku firma wygenerowała na świecie obrót w wysokości 78,7 mld euro. Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, firma oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0 i zintegrowanej w sieci mobilności. Bosch dąży do tego, aby mobilność była zrównoważona, bezpieczna i fascynująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest ułatwianie życia poprzez produkty i rozwiązania, wyposażone w sztuczną inteligencję (AI), albo opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 440 spółek zależnych i regionalnych w około 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. W swoich 400 lokalizacjach na świecie, Bosch osiągnął neutralność klimatyczną w obszarze własnych emisji w 2020 roku. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia 76 100 pracowników w działach badań i rozwoju w 129 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 38 000 ekspertów IT.

 

Więcej: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-presse.de, www.twitter.com/BoschPresse