Bosch
Informacje prasowe

Bosch Tech Day 2024: Bosch prezentuje rozwiązania w zakresie oprogramowania dla motoryzacji

„Wkraczamy w erę pojazdów opartych na oprogramowaniu”

  • Podczas Bosch Tech Day 2024 firma Bosch zaprezentowała innowacyjne rozwiązania IT dla sektora motoryzacji i logistyki.
  • Dr Stefan Hartung, CEO Bosch: „Tworzymy nasze oprogramowanie zgodnie z ideą technologii »bliżej nas«, dzięki czemu przyczyniamy się do poprawy jakości życia użytkowników”.
  • Do końca dekady Bosch zamierza osiągnąć miliardowe przychody ze sprzedaży oprogramowania.
  • Bosch zatrudnia obecnie 48 tys. inżynierów oprogramowania, z tego aż 42 tys. – w sektorze Mobility.
  • Dr Markus Heyn: „Wkraczamy w erę pojazdów opartych na oprogramowaniu”.
  • Dzięki nowoczesnym komputerom pokładowym tylko w ostatnich trzech latach Bosch wygenerował sprzedaż w wysokości blisko 4 mld euro.

 

W Bosch oprogramowanie odgrywa kluczową rolę, dlatego dostawca technologii i usług rozszerza swoją działalność w tym obszarze: do końca dekady firma zamierza osiągnąć miliardowe przychody ze sprzedaży oprogramowania. „Już od dłuższego czasu zajmujemy się rozwiązaniami software’owymi” – powiedział dr Stefan Hartung, prezes zarządu Bosch, podczas wydarzenia Bosch Tech Day 2024 w Renningen. „Dzięki obszernej i specjalistycznej wiedzy możemy programować nasze produkty samodzielnie. Tworzymy nasze rozwiązania zgodnie z ideą technologii »bliżej nas«, dzięki czemu przyczyniamy się do poprawy jakości życia użytkowników”.

Oprogramowanie Bosch już teraz działa w wielu obszarach, m.in. w dużych zakładach produkcyjnych, wielu warsztatach samochodowych czy branży medycznej: ostrzega kierowców przed pojazdami jadącymi pod prąd, chroni cenne zasoby, kieruje maszynami budowlanymi, a nawet znajduje zastosowanie w Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. Inżynierią programowania zajmuje się łącznie 48 tys. pracowników Bosch, z czego aż 42 tys. w sektorze Mobility. „Rozwój oprogramowania gruntownie zrewolucjonizuje branżę motoryzacyjną” – powiedział Hartung. „W przyszłości samochody będą całkowicie zintegrowane ze światem cyfrowym, dzięki czemu będzie je można na bieżąco aktualizować” – dodał dr Markus Heyn, członek zarządu Bosch i prezes sektora Mobility. Samochody będą mogły zostać wyposażane w nowe funkcje nie w warsztacie, lecz przez wygodną bezprzewodową aktualizację oprogramowania (over-the-air). Jak zauważył Markus Heyn: „Dzięki rozwiązaniom Bosch pojazdy będą wolniej się starzeć”. Mowa tu nie tylko o samochodach osobowych – ciężarówki, motocykle i rowery elektryczne również będą otrzymywać nowe funkcje zwiększające bezpieczeństwo i wygodę za pomocą aktualizacji. Od debiutu inteligentnego systemu przeznaczonego do rowerów elektrycznych pod koniec 2021 roku Bosch wprowadził za pośrednictwem aplikacji eBike Flow ok. 70 nowych funkcji i modyfikacji – od alarmu i możliwości śledzenia po nowe tryby jazdy.

 

Potencjał oprogramowania

Usługi cyfrowe i oprogramowanie są obecnie podstawą sukcesu biznesowego Bosch – stymulują i umożliwiają rozwój innowacji w firmie i całej branży. Obszerna specjalistyczna wiedza w dziedzinach mobilności, produkcji i budownictwa czyni z Bosch atrakcyjnego partnera dla liderów branży informatycznej. „Aby wykorzystać ogromny potencjał oprogramowania i sztucznej inteligencji, potrzeba współpracy na partnerskich zasadach. Niewiele firm może podołać wyzwaniom samodzielnie. W tym kontekście szczególnie przydatne są rozwiązania typu open-source, które pozwalają firmom dzielić się wiedzą, a tym samym ograniczyć koszty i tworzyć ustandaryzowane rozwiązania” – powiedział Hartung.

W dziedzinie sztucznej inteligencji, która staje się kluczowa dla rozwoju oprogramowania, istotną rolę mogą odegrać decydenci – firmy potrzebują bowiem stabilnego otoczenia do planowania i realizacji swoich działań biznesowych. Niedawno Unia Europejska przyjęła rozporządzenie AI Act: „Akt dotyczący sztucznej inteligencji należy szybko przekształcić w konkretne standardy, aby zapewnić klarowność regulacji. Pomoże to uniknąć niepotrzebnego spowolnienia lub nawet całkowitego zastopowania rozwoju technologii” – dodał Hartung.

 

Początek ery mobilności opartej na oprogramowaniu

W motoryzacji pod wpływem wspomnianych zmian kształtuje się nowy trend: pojazdy oparte na oprogramowaniu. Software staje się coraz ważniejszym elementem przy projektowaniu i rozwijaniu nowych modeli pojazdów. Według niedawno przeprowadzonego badania McKinsey światowy rynek aplikacji i elektroniki w motoryzacji osiągnie w 2030 roku wartość 462 mld dolarów. Od 2023 roku udział oprogramowania w pojazdach się potroi. Firma Bosch zamierza aktywnie uczestniczyć w tym rosnącym rynku i utrzymać pozycję preferowanego partnera dla producentów samochodów na całym świecie. „Wkraczamy w erę pojazdów opartych na oprogramowaniu” – powiedział Heyn. „To dobra wiadomość dla Bosch, ponieważ tworzymy zarówno komponenty, jak i oprogramowanie. Należymy do nielicznych firm, które w pełni opanowały integrację elektroniki samochodowej z rozwiązaniami w chmurze”. Oferując produkty i usługi takie jak Vehicle Health, Bosch pomaga operatorom flot zapobiegać awariom pojazdów i zwiększać wydajność. Z myślą o branży logistycznej Bosch stworzył cyfrową platformę Bosch L.OS, która ułatwia digitalizację i upraszcza cały łańcuch operacji. Ponadto firma stworzyła specjalny system eBrake to Zero, który umożliwia niezwykle łagodne hamowanie bez nieprzyjemnych wstrząsów. Dzięki tej funkcji zatrzymywanie pojazdu w korku jest nie tylko bardziej komfortowe, ale także zapobiega chorobie lokomocyjnej. „Nasze oprogramowanie zapewnia płynne poruszanie się i hamowanie pojazdu, porównywalne do jazdy z doświadczonym szoferem” – powiedział Heyn.

Mobilności opartej na oprogramowaniu będą towarzyszyć zmiany w konstrukcji pojazdów: od wyspecjalizowanej po scentralizowaną i opartą na wielu systemach, gdzie już pojedyncze komputery i czujniki zapewnią wysoką wydajność działania. Obecnie w jednym samochodzie pracuje około stu jednostek sterujących, dostarczanych przez różnych producentów. Z kolei samochodem opartym na oprogramowaniu będzie kierować nie więcej niż kilkanaście komputerów pokładowych. Z tego względu funkcje specyficzne dla poszczególnych obszarów będą musiały być integrowane w nowoczesnym centralnym systemie. W związku z tym na początku tego roku firmy Bosch i Qualcomm wspólnie zaprezentowały nowy komputer pokładowy, który jako pierwszy łączy funkcje informacyjno-rozrywkowe z zadaniami asystenta kierowcy. Umożliwi to producentom zmniejszenie nie tylko przestrzeni niezbędnej na montaż, liczby kabli i masy pojazdów, ale przede wszystkim także kosztów. Dzięki połączeniu funkcji informacyjno-rozrywkowych i asystenta kierowcy oszczędności w samych jednostkach sterujących mogą sięgać nawet 30%. Nowoczesne komputery pokładowe już teraz są ogromnym sukcesem Bosch: w ostatnich trzech latach firma osiągnęła sprzedaż o wartości blisko 4 mld euro.

Niezależnie jednak od ich liczby komputery i pakiet oprogramowania w pojazdach muszą być ze sobą połączone, aby umożliwić komunikację pomiędzy komponentami różnych marek. Dlatego spółka zależna Bosch ETAS oferuje rozwiązania middleware, czyli oprogramowanie pośredniczące między komponentami pojazdu a aplikacjami – nawet jeśli pochodzą od różnych dostawców.

Dziś w mało którym samochodzie nie ma komponentów marki Bosch – podobnie w przyszłości nie znajdziemy na drogach pojazdów bez jej oprogramowania.

 

Zdjęcia i grafiki do bezpłatnego wykorzystania przy publikacji informacji z powyższego materiału, z podpisem „fot. Bosch” lub „źródło Bosch”

Załączniki

20240618mst_0805_img_h900-2.jpg

20240618mst 0805 img h900-2

jpg 268,7 kB
pobierz
20240618mst_0454_img_h900.jpg

20240618mst 0454 img h900

jpg 350,2 kB
pobierz
20240618mst_1531_img_h900 (1).jpg

20240618mst 1531 img h900 (1)

jpg 180,3 kB
pobierz
pi1_it_industrietechnik_img_w1280.jpg

pi1 it industrietechnik img w1280

jpg 175,1 kB
pobierz
bosch_software_defined_car_16-9_img_w1280-2.jpg

bosch software defined car 16-9 img w1280-2

jpg 169,6 kB
pobierz
ctrlx_img_h900.jpg

ctrlx img h900

jpg 234,9 kB
pobierz
bosch_softwareentwicklung_2_img_h900-2.jpg

bosch softwareentwicklung 2 img h900-2

jpg 180,1 kB
pobierz
210824_bosch_bbm_3205_elektro_komprimiert_img_h900-2.jpg

210824 bosch bbm 3205 elektro komprimiert img h900-2

jpg 203,3 kB
pobierz
c2fdce29_img_h900-2.jpg

c2fdce29 img h900-2

jpg 206,7 kB
pobierz
210823_raetzke_bosch_bbm_2253_auto-komprimiert_img_h900-2.jpg

210823 raetzke bosch bbm 2253 auto-komprimiert img h900-2

jpg 204,4 kB
pobierz
20240618mst_1167_1_img_h900 (1).jpg

20240618mst 1167 1 img h900 (1)

jpg 282,7 kB
pobierz
20240618mst_1699_img_h900 (1).jpg

20240618mst 1699 img h900 (1)

jpg 302,7 kB
pobierz
20240618mst_1342_img_h900 (1).jpg

20240618mst 1342 img h900 (1)

jpg 196,4 kB
pobierz
20240618mst_1983_img_h900 (1).jpg

20240618mst 1983 img h900 (1)

jpg 321,8 kB
pobierz
20240618mst_1551_img_h900-2 (1).jpg

20240618mst 1551 img h900-2 (1)

jpg 232,8 kB
pobierz
20240618mst_1206_img_h900 (1).jpg

20240618mst 1206 img h900 (1)

jpg 239,8 kB
pobierz
20240618mst_0415_img_h900.jpg

20240618mst 0415 img h900

jpg 204,3 kB
pobierz
20240618mst_0508_img_h900-2.jpg

20240618mst 0508 img h900-2

jpg 235,5 kB
pobierz
20240618mst_0556_img_h900-2.jpg

20240618mst 0556 img h900-2

jpg 289,0 kB
pobierz

Kontakt dla mediów

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Karolina Dębek

Account Executive

MSL

Sylwia Dybka

Account Manager

MSL


W Polsce Grupa Bosch jest obecna od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia 9 580 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2023). W 2023 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 8 mld zł (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami w Polsce za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

 

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 427 600 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2023). W 2023 roku firma wygenerowała na świecie obrót w wysokości 91,6 mld euro (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, firma oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0 i zintegrowanej w sieci mobilności. Bosch dąży do tego, aby mobilność była zrównoważona, bezpieczna i fascynująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest ułatwianie życia poprzez produkty i rozwiązania, wyposażone w sztuczną inteligencję (AI), albo opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia około 90 000 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 48 000 ekspertów IT.

Więcej informacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress