Bosch
Informacje prasowe

Bosch prezentuje nowy system wspomagania motocyklisty oparty na technologii radarowej

KTM pierwszym producentem, który wdroży innowacyjne rozwiązania

  • Bosch zaprezentował sześć nowych funkcji bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy opartych na technologii radarowej.
  • KTM jako pierwszy producent wprowadza nowe wspomagające kierowcę funkcje, które wykorzystują przedni radar.
  • Według badań przeprowadzonych przez Bosch nowe systemy mogłyby zapobiec nawet co szóstemu wypadkowi na niemieckich drogach.

 

Bosch dzięki swoim rozwiązaniom zwiększa bezpieczeństwo kierowców motocykli: firma zaprezentowała sześć nowych systemów wspomagania opartych na technologii radarowej, a pięć z nich to światowe nowości. Według przeprowadzonych przez Bosch badań nad wypadkami nowe systemy mogą zapobiec nawet co szóstemu wypadkowi na niemieckich drogach – poprzednie systemy pomagały nie dopuścić do jednej na siedem kolizji. Bosch zrewolucjonizował rynek motocykli już w 2020 roku dzięki wprowadzeniu funkcji wsparcia dla motocyklistów. Spośród sześciu nowych funkcji cztery zostaną zastosowane w nowym modelu wiodącego europejskiego producenta motocykli KTM. Ich prezentacja jest zaplanowana na listopad 2024 roku, a produkcja ma się rozpocząć w 2025 roku.

„Celem firmy Bosch jest zwiększenie bezpieczeństwa i komfortu jazdy na motocyklu dzięki innowacyjnym technologiom, bez rezygnacji z przyjemności płynącej z jazdy” – powiedział Geoff Liersch, szef działu Two-Wheeler & Powersports w firmie Bosch. „Nowe funkcje to kolejny krok w tym kierunku. Cieszymy się, że KTM jest naszym partnerem”. Producent wdroży cztery, wykorzystujące przedni radar funkcje wspomagania kierowcy stworzone przez firmę Bosch. To nie pierwsza współpraca partnerów: w 2013 roku firmy wspólnie wprowadziły na rynek system kontroli stabilności motocykla (MSC). „Jesteśmy bardzo zadowoleni z długotrwałej współpracy naszych zespołów rozwojowych i cieszymy się, że KTM jako pierwszy wykorzysta te nowe funkcje” – powiedział Stefan Haist, kierownik działu KTM Chassis Control System – Street Development.

 

Bosch wprowadza nowe systemy wspomagania dla motocyklistów

Aktywny tempomat z funkcją Stop and Go (ACC S&G)

Dla kierowców jednośladów jazda w korkach może być nie tylko uciążliwa, ale także niebezpieczna, ponieważ wymaga ciągłej zmiany biegów, hamowania i ruszania. Aby to ułatwić, Bosch w 2020 roku wprowadził adaptacyjny tempomat ACC (Adaptive Cruise Control), który automatycznie dostosowuje prędkość motocykla do ruchu i utrzymuje bezpieczną odległość od poprzedzającego go pojazdu. Teraz Bosch przenosi technologię na nowy poziom – funkcja ACC S&G zwiększa komfort jazdy i pozwala na płynne zatrzymanie motocykla bez konieczności używania sprzęgła. Rozwiązanie sprawdza się wyjątkowo dobrze w przypadku automatycznej skrzyni biegów – takiej jak ta stosowana w nowym motocyklu KTM, który jako pierwszy na rynku będzie wyposażony w tę funkcję. Po zatrzymaniu wystarczy nacisnąć przycisk lub delikatnie dodać gazu, by móc ponownie ruszyć, gdy pojazd z przodu zacznie jechać dalej.

 

Group Ride Assist (GRA)

Jazda grupowa w naprzemiennej formacji jest popularna wśród motocyklistów, choć może stanowić wyzwanie w przypadku ACC, której założeniem jest, że motocykle z przodu znajdują się na środku pasa. System GRA, będący praktycznym rozszerzeniem ACC, za pomocą algorytmu wykrywa, kiedy grupa jedzie w szyku naprzemiennym, i reguluje prędkość tak, aby automatycznie utrzymać tę samą odległość od motocykli z przodu. W ten sposób system pomaga motocyklistom zająć naturalną pozycję w szyku. Gdy motocykliści nie jeżdżą w grupach, system GRA działa tak samo jak ACC.

 

Riding Distance Assist (RDA)

W płynnie odbywającym się ruchu ulicznym aktywna funkcja RDA pomaga zachować odpowiedni odstęp od poprzedzających pojazdów. W przypadku systemu ACC konieczne jest ustawienie wybranej prędkości, a w trybie RDA motocykl można obsługiwać standardowo za pomocą manetki gazu. System automatycznie przyspiesza lub hamuje w razie potrzeby. Kierowca może zawczasu ustawić pożądaną odległość od pojazdu z przodu. Jeśli zajdzie taka potrzeba, może również w łatwy sposób zdezaktywować funkcję za pomocą przełącznika lub dodać gazu, aby zapobiec hamowaniu generowanemu przez RDA. Dzięki temu funkcja płynnie i komfortowo zgra się z dynamicznym stylem jazdy.

 

Emergency Brake Assist (EBA)

Niebezpieczne sytuacje na drodze wymagają nie tylko szybkiej reakcji, ale także w wielu przypadkach awaryjnego hamowania. Każda sekunda ma znaczenie w zapobieganiu kolizjom i unikaniu poważnych konsekwencji. System EBA uruchamia się w momencie, gdy wykryje ryzyko zderzenia, a kierowca nie hamuje wystarczająco mocno. W takim przypadku funkcja powoduje automatyczne zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym, aby jak najszybciej zredukować prędkość motocykla.

 

Rear Distance Warning (RDW)

Stałe obserwowanie pojazdów nadjeżdżających z tyłu wymaga od kierowców motocykli wyjątkowej koncentracji. System RDW monitoruje obszar wokół pojazdu i wyświetla ostrzeżenie na ekranie, jeśli inny uczestnik ruchu podjedzie zbyt blisko. Na podstawie takiego sygnału kierowca może podjąć odpowiednie działania, aby uniknąć kolizji z tyłu.

 

Rear Collision Warning (RCW)

System RCW wysyła sygnały ostrzegawcze pojazdom znajdującym się za motocyklem, gdy istnieje ryzyko zderzenia – na przykład przez włączenie świateł awaryjnych. Dzięki temu motocykliści są chronieni przed kolizjami spowodowanymi nagłym hamowaniem lub niezauważeniem ich przez innych kierowców.

Nowe funkcje stanowią część portfolio firmy Bosch składające się z systemów wspomagania opartych na technologii radarowej; poszerzają tym samym „sensoryczny świat” motocykli. Oprócz podstawowych funkcji bezpieczeństwa coraz większy nacisk kładzie się na rozwiązania zwiększające wygodę i jakość prowadzenia pojazdu, które uwzględniają rzeczywiste sytuacje na drodze. Dzięki nim motocykliści mogą cieszyć się nie tylko zwiększonym bezpieczeństwem i komfortem, ale także niezrównaną przyjemnością z jazdy.

 

Zdjęcia i grafiki do bezpłatnego wykorzystania przy publikacji informacji

z powyższego materiału, z podpisem „fot. Bosch” lub „źródło Bosch”

Załączniki

2023_bosch_radar_for_two-wheelers_img_h900-2_img_h900.png

2023 bosch radar for two-wheelers img h900-2 img h900

png 159,7 kB
pobierz
240430_rdw_img_h900_img_h900.jpg

240430 rdw img h900 img h900

jpg 46,8 kB
pobierz
2019_09_02_abs_103me_var1_hr1_img_h900_img_h900.jpg

2019 09 02 abs 103me var1 hr1 img h900 img h900

jpg 70,6 kB
pobierz
240430_rcw_img_h900_img_h900.jpg

240430 rcw img h900 img h900

jpg 59,2 kB
pobierz
240430_acc_img_h900_img_h900.jpg

240430 acc img h900 img h900

jpg 61,0 kB
pobierz
230602_bosch_pace2wp_assisted3_img_h900_img_h900.jpg

230602 bosch pace2wp assisted3 img h900 img h900

jpg 135,5 kB
pobierz
240429_02_rda_img_h900_img_h900.jpg

240429 02 rda img h900 img h900

jpg 38,5 kB
pobierz
bosch_aras_gen5_glass_bike_6000x6000_20231023_img_h900_img_h900.jpg

bosch aras gen5 glass bike 6000x6000 20231023 img h900 img h900

jpg 78,7 kB
pobierz
240430_eba_img_h900_img_h900.jpg

240430 eba img h900 img h900

jpg 61,2 kB
pobierz

Kontakt dla mediów

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Sylwia Dybka

Account Manager

MSL

Zuzanna Cholewa

Account Director

MSL


W Polsce Grupa Bosch jest obecna od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie i zatrudnia 9 580 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2023). W 2023 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 8 mld zł (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami w Polsce za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska

 

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 427 600 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2023). W 2023 roku firma wygenerowała na świecie obrót w wysokości 91,6 mld euro (zgodnie ze wstępnymi wynikami finansowymi, luty 2024). Bosch prowadzi działalność w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Jako wiodące przedsiębiorstwo IoT, firma oferuje innowacyjne rozwiązania dla inteligentnych domów, Przemysłu 4.0 i zintegrowanej w sieci mobilności. Bosch dąży do tego, aby mobilność była zrównoważona, bezpieczna i fascynująca. Wykorzystuje swoją wiedzę w zakresie czujników, oprogramowania i usług, a także własną chmurę IoT, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Strategicznym celem Grupy Bosch jest ułatwianie życia poprzez produkty i rozwiązania, wyposażone w sztuczną inteligencję (AI), albo opracowane lub wyprodukowane z jej pomocą. Bosch tworzy technologię, która jest „bliżej nas”. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia około 90 000 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 48 000 ekspertów IT.

Więcej informacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress