Bosch
Informacje prasowe

Bosch przeprowadził udany test systemu brake-by-wire na drogach publicznych

  • Brake-by-wire całkowicie zastępuje mechaniczne połączenie między pedałem hamulca a układem hamulcowym przewodami elektrycznymi.
  • Inżynierowie firmy Bosch pomyślnie zakończyli pierwsze testy systemu na drogach publicznych, pokonując trasę ponad 3 300 km przez różne strefy klimatyczne.
  • Bosch otrzymał już zamówienia od różnych producentów pojazdów i planuje wprowadzenie systemu na rynek jesienią 2025 roku.
  • Firma przewiduje, że do 2030 roku na całym świecie będzie 5,5 mln pojazdów wyposażonych w system brake-by-wire.
 

Sześć dni, ponad 3 300 km i różne strefy klimatyczne: zespół rozwojowy firmy Bosch pomyślnie zakończył testy nowego hydraulicznego systemu brake-by-wire na drogach publicznych. Co wyróżnia brake-by-wire? To rozwiązanie całkowicie eliminuje konieczność zastosowania mechanicznego połączenia między pedałem hamulca a układem hamulcowym. Zamiast tego, decyzja kierowcy o hamowaniu przekazywana jest w formie sygnału elektrycznego za pośrednictwem redundantnych przewodów. To całkowicie nowatorskie podejście bazuje na siłowniku pompy brake-by-wire i systemie ESP®.

Jako lider w dziedzinie układów hamulcowych i kierowniczych, Bosch pracuje nad innowacyjnymi rozwiązaniami typu by-wire dla obu tych obszarów. Jednym z nich jest hydrauliczny system brake-by-wire, który ma zostać wprowadzony na rynek jesienią 2025 roku. Oprócz niego Bosch opracowuje również system czysto elektromechaniczny. Firma otrzymała już zamówienia od różnych producentów pojazdów i przewiduje, że do 2030 r. ponad 5,5 mln pojazdów na całym świecie będzie wyposażonych w system brake-by-wire.

Zalety systemu brake-by-wire firmy Bosch

Dzięki rezygnacji z mechanicznego połączenia nie ma już konieczności instalowania komponentów układu hamulcowego w ścianie grodziowej pojazdu. Zamiast tego mogą one być umieszczone w najbardziej optymalnym miejscu pod względem bezpieczeństwa podczas kolizji, komfortu akustycznego (NVH) oraz procesu produkcyjnego. Elastyczność w wyborze miejsca montażu siłowników hamulcowych eliminuje potrzebę tworzenia różnych wariantów dla pojazdów z kierownicą po lewej i prawej stronie.

Technologia „by-wire” umożliwia wprowadzenie nowych koncepcji pedałów hamulca, w których zmniejszono lub całkowicie wyeliminowano skok pedału, co pozwala na lepsze zagospodarowanie wnętrza pojazdu. Hydrauliczne rozwiązanie brake-by-wire od Bosch opiera się na sprawdzonej technologii układów hamulcowych, łącząc siłownik by-wire z systemem ESP®. Jego kompaktowa konstrukcja oszczędza miejsce montażowe i redukuje masę układu hamulcowego. Ponieważ zarówno siłownik by-wire, jak i ESP® są przypisane do różnych kanałów redundantnego systemu elektrycznego, mogą one niezależnie generować wymagane ciśnienie hamowania na wszystkich czterech kołach w przypadku awarii. Dzięki temu rozwiązanie Bosch jest również odpowiednie dla wysoce zautomatyzowanych pojazdów, spełniając rygorystyczne wymogi bezpieczeństwa.

Udany test długodystansowy dostarcza cennych danych do dalszego rozwoju

System brake-by-wire jest rozwijany w centrum badawczo-rozwojowym Bosch w Abstatt, niedaleko Heilbronn. Podczas testu długodystansowego zespół pokonał trasę z południowo-zachodnich Niemiec przez Hamburg, Kopenhagę i Sztokholm, aż do koła podbiegunowego i zimowego centrum testowego Bosch w Vaitoudden, w północnej Szwecji.

W oparciu o szeroko zakrojoną koncepcję bezpieczeństwa, firma Bosch złożyła wniosek i uzyskała zgodę na użytkowanie pojazdu testowego na drogach publicznych w kilku krajach. „Cały zespół pracował nad tym wydarzeniem z niesamowitą motywacją. Jesteśmy bardzo dumni z tego osiągnięcia. Nasz hydrauliczny system brake-by-wire działał bezbłędnie podczas całej podróży. Dzięki pierwszemu testowi długodystansowemu udowodniliśmy, że możemy bezpiecznie i skutecznie przenieść prawdziwy system brake-by-wire z toru testowego na drogi publiczne” – powiedział Hagen Kuckert, kierownik projektu siłownika hamulcowego by-wire w firmie Bosch w Abstatt. „Podczas podróży wykonaliśmy tysiące operacji hamowania, uzyskaliśmy cenne dane na temat zachowania układu w różnych warunkach drogowych i porównaliśmy je z wcześniejszymi symulacjami. Wszystkie te informacje posłużą do dalszej optymalizacji naszego hydraulicznego systemu brake-by-wire”.

Zdjęcia i grafiki do bezpłatnego wykorzystania przy publikacji informacji z powyższego materiału, z podpisem „fot. Bosch” lub „źródło Bosch”

Załączniki

01_by-wire_brake_actuator_img_h900.jpg

01 by-wire brake actuator img h900

jpg 96,6 kB
pobierz
02_hydraulic_brake-by-wire_system_vehicle_img_h900.jpg

02 hydraulic brake-by-wire system vehicle img h900

jpg 51,7 kB
pobierz
03_brake-by-wire_test_drive_start_abstatt_img_h900.jpg

03 brake-by-wire test drive start abstatt img h900

jpg 417,8 kB
pobierz
04_brake-by-wire_test_drive_start_abstatt_img_h900.jpg

04 brake-by-wire test drive start abstatt img h900

jpg 429,7 kB
pobierz
05_brake-by-wire_test_drive_img_h900.jpg

05 brake-by-wire test drive img h900

jpg 258,4 kB
pobierz
06_brake-by-wire_test_drive_img_h900.jpg

06 brake-by-wire test drive img h900

jpg 244,0 kB
pobierz
07_brake-by_wire_test_drive_img_h900.jpg

07 brake-by wire test drive img h900

jpg 248,7 kB
pobierz
08_brake-by-wire_test_drive_img_h900.jpg

08 brake-by-wire test drive img h900

jpg 207,6 kB
pobierz
09_brake-by-wire_test_drive_img_h900.jpg

09 brake-by-wire test drive img h900

jpg 338,6 kB
pobierz
10_brake-by-wire_test_drive_img_h900.jpg

10 brake-by-wire test drive img h900

jpg 220,1 kB
pobierz
11_brake-by-wire_test_drive_arctic_circle_img_h900.png

11 brake-by-wire test drive arctic circle img h900

png 1,9 MB
pobierz
12_brake-by-wire_test_drive_arrival_vaitoudden_img_h900.jpg

12 brake-by-wire test drive arrival vaitoudden img h900

jpg 222,8 kB
pobierz

Kontakt dla mediów

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Sylwia Dybka

Account Manager

MSL


Grupa Bosch jest obecna w Polsce od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie. Zatrudnia ponad 9 700 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2024). W 2024 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 7,5 mld zł. Łączna sprzedaż Grupy Bosch w Polsce, obejmująca sprzedaż spółek nieskonsolidowanych oraz dostawy wewnętrzne do spółek powiązanych, wyniosła 13,2 mld zł. W Polsce zlokalizowanych jest osiem fabryk, cztery centra badawczo-rozwojowe, Bosch Digital Hub - centrum kompetencyjne IT oraz zespoły i centra usług wspólnych Grupy Bosch. Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.

 

Więcej: www.bosch.plwww.bosch-prasa.plwww.facebook.com/BoschPolska

 

Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 417 900 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2024). W 2024 roku globalne obroty ze sprzedaży koncernu wyniosły 90,5 mld euro. Bosch prowadzi działalność 
w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Celem firmy jest wykorzystanie technologii do kształtowania uniwersalnych trendów, takich jak automatyzacja, elektryfikacja, digitalizacja, łączność i zorientowanie na zrównoważony rozwój. Dywersyfikacja branżowa i regionalna firmy Bosch wzmacnia jej innowacyjność i pozycję. Koncern wykorzystuje swoją wiedzę 
w zakresie sensorów, oprogramowania i usług, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Doświadczenie z obszaru integracji sieciowej i sztucznej inteligencji umożliwia firmie opracowywanie i wytwarzanie przyjaznych użytkownikowi produktów. Tworząc technologię, która jest „bliżej nas”, Bosch dąży do poprawy jakości życia i ochrony zasobów naturalnych. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia ok 86 900 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 48 000 ekspertów IT.

 

Więcej informacji: www.bosch.comwww.iot.bosch.comwww.bosch-press.comwww.twitter.com/BoschPress