AERO Hydrogen & Battery Summit: Bosch Aviation Technology prezentuje koncepcję wodorowego silnika do lekkich samolotów
- Podczas AERO Hydrogen & Battery Summit spółka Bosch Aviation Technology zaprezentowała potencjał wykorzystania wodoru w lotnictwie.
- W ramach projektu specjaliści Bosch przekształcili konwencjonalny silnik lotniczy na zasilany wodorem.
- Już na obecnym etapie osiąga on moc 115 kilowatów – tylko o 2% mniej niż oryginalny silnik benzynowy.
- Inicjatywa wpisuje się w strategię firmy Bosch, która kładzie nacisk na rozwój ekologicznych systemów napędowych, zmniejszających emisję w transporcie przyszłości.
Wraz z rosnącą troską o środowisko i wdrażaniem inicjatyw takich jak Europejski Zielony Ład zwiększa się też zainteresowanie napędami przyjaznymi dla klimatu. Podczas AERO Hydrogen & Battery Summit Bosch Aviation Technology, spółka zależna Robert Bosch AG z siedzibą w Wiedniu, zaprezentowała, jak duży jest potencjał wykorzystania wodoru w lotnictwie: w ramach projektu przekształcono konwencjonalny silnik lotniczy na zasilany wodorem. Bazą był czterocylindrowy silnik benzynowy Rotax 916 od renomowanego austriackiego producenta BRP-Rotax, lidera w rozwoju i produkcji układów napędowych dla sektora rekreacyjnego i sportów motorowych. „Podczas tworzenia kompleksowej oceny proponowanego projektu (tzw. studium wykonalności) połączyliśmy sprawdzoną wydajność silnika lotniczego Rotax 916 i wykorzystaliśmy nasze bogate doświadczenie w technologii wodorowej. Zamiast tworzyć nowy silnik od podstaw, postawiliśmy na modyfikację istniejącej konstrukcji. Wierzymy, że to innowacyjne podejście zaspokoi przyszłe potrzeby klientów i zapewni korzyści w formie zaoszczędzenia czasu, obniżenia kosztów, a także homologacji” – powiedział Christian Grim, dyrektor Bosch General Aviation Technology GmbH, spółki, która od ponad 15 lat wprowadza technologie motoryzacyjne do sektora lotniczego.
Szybka konwersja i wysoka wydajność na stanowisku testowym
W ramach kompleksowej oceny proponowanego projektu (tzw. studium wykonalności) specjaliści z firmy Bosch z powodzeniem przeprowadzili modyfikacje 1,4-litrowego silnika turbo do zasilanego wodorem. Udało się to osiągnąć w ciągu zaledwie czterech miesięcy. Intensywne prace nad rozwojem technologii prowadzone na stanowisku testowym pozwoliły na znaczną optymalizację wydajności silnika wodorowego. Wszystkie elementy systemu H2 opierają się na sprawdzonych rozwiązaniach Bosch, które można natychmiast wdrożyć do produkcji seryjnej.
Na obecnym etapie projektowania silnik osiąga już 115 kilowatów mocy – to tylko o blisko 2% mniej niż oryginalny silnik benzynowy. Dalsza praca nad prototypem pozwoli na zwiększenie jego mocy wyjściowej w przyszłości. W rezultacie powstające silniki do samolotów opracowywane przez Bosch Aviation Technology mogą przyczynić się do zmniejszenia emisji dwutlenku węgla w lotnictwie ogólnym. Ten innowacyjny projekt wpisuje się w strategię firmy Bosch, która skupia się na rozwijaniu przyjaznych dla środowiska systemów napędowych, minimalizujących emisję w mobilności przyszłości.
Zdjęcia i grafiki do bezpłatnego wykorzystania przy publikacji informacji z powyższego materiału, z podpisem „fot. Bosch” lub „źródło Bosch”.
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
Grupa Bosch jest obecna w Polsce od 1992 roku. Reprezentują ją cztery spółki: Robert Bosch; Bosch Rexroth; BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego i sia Abrasives Polska. Bosch prowadzi w Polsce działalność w pięciu lokalizacjach: Warszawie, Wrocławiu, Łodzi, Rzeszowie i Goleniowie. Zatrudnia ponad 9 700 pracowników (zgodnie ze stanem na 31.12.2024). W 2024 roku Grupa Bosch w Polsce wygenerowała obrót ze sprzedaży na rynku krajowym w wysokości 7,5 mld zł. Łączna sprzedaż Grupy Bosch w Polsce, obejmująca sprzedaż spółek nieskonsolidowanych oraz dostawy wewnętrzne do spółek powiązanych, wyniosła 13,2 mld zł. W Polsce zlokalizowanych jest osiem fabryk, cztery centra badawczo-rozwojowe, Bosch Digital Hub - centrum kompetencyjne IT oraz zespoły i centra usług wspólnych Grupy Bosch. Firma od lat jest doceniania w niezależnych rankingach i nagradzana wyróżnieniami za swoją wyjątkową kulturę korporacyjną, warunki pracy i możliwości rozwoju, jakie oferuje pracownikom.
Więcej: www.bosch.pl, www.bosch-prasa.pl, www.facebook.com/BoschPolska
Grupa Bosch jest wiodącym globalnym dostawcą technologii i usług. Zatrudnia około 417 900 pracowników na całym świecie (na dzień 31.12.2024). W 2024 roku globalne obroty ze sprzedaży koncernu wyniosły 90,5 mld euro. Bosch prowadzi działalność
w czterech sektorach: Mobility, Industrial Technology, Consumer Goods oraz Energy and Building Technology. Celem firmy jest wykorzystanie technologii do kształtowania uniwersalnych trendów, takich jak automatyzacja, elektryfikacja, digitalizacja, łączność i zorientowanie na zrównoważony rozwój. Dywersyfikacja branżowa i regionalna firmy Bosch wzmacnia jej innowacyjność i pozycję. Koncern wykorzystuje swoją wiedzę
w zakresie sensorów, oprogramowania i usług, aby oferować klientom połączone rozwiązania z jednego źródła. Doświadczenie z obszaru integracji sieciowej i sztucznej inteligencji umożliwia firmie opracowywanie i wytwarzanie przyjaznych użytkownikowi produktów. Tworząc technologię, która jest „bliżej nas”, Bosch dąży do poprawy jakości życia i ochrony zasobów naturalnych. Grupę reprezentuje spółka Robert Bosch GmbH oraz ok. 470 spółek zależnych i regionalnych w ponad 60 krajach. Z uwzględnieniem dystrybutorów i partnerów serwisowych, Bosch prowadzi sprzedaż, produkcję i działalność badawczo-rozwojową niemal we wszystkich krajach świata. Podstawą rozwoju przedsiębiorstwa jest innowacyjność. Firma zatrudnia ok 86 900 pracowników w działach badań i rozwoju w 136 ośrodkach R&D na całym świecie, w tym ponad 48 000 ekspertów IT.
Więcej informacji: www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPress