Angelini Pharma Polska
Informacje prasowe

Nie odtrącaj, nie ignoruj, nie obrażaj. Pacjenci z chorobami mózgu przeciw stygmatyzacji.

Choroby mózgu wciąż budzą lęk i niezrozumienie, a osoby zmagające się z nimi często są stygmatyzowane i odrzucane. Czy jesteśmy gotowi spojrzeć na nie inaczej? W ramach kampanii „Wyprostuj Spojrzenie” powstał poruszający film w którym bohaterowie otwarcie dzielą się swoimi historiami, obalając mity i zachęcając do zmiany perspektywy. To nie tylko opowieść o walce z chorobą, ale przede wszystkim o potrzebie zrozumienia i wsparcia ze strony społeczeństwa.

W inspirującym materiale oddano głos pacjentom zmagającym się z depresją, schizofrenią i padaczką. Ich szczere opowieści ukazują nie tylko codzienne wyzwania, ale także siłę, odwagę i nadzieję: Kampania Społeczna Wyprostuj Spojrzenie

Spot „Wyprostuj Spojrzenie” to nie tylko poruszający zapis prawdziwych historii, ale także ważny głos w dyskusji o zdrowiu psychicznym. Katarzyna, Mirella i Daniel dzielą się swoimi doświadczeniami, a ich opowieści ukazują, jak wielkim wyzwaniem są choroby mózgu, ale również jak wiele możemy zdziałać, pomagając osobom zmagającym się z tymi problemami.

Choroby mózgu, takie jak schizofrenia, depresja czy padaczka, mimo postępu medycyny i rosnącej świadomości społecznej, nadal są owiane mitami i błędnymi przekonaniami. Aby z tym walczyć, fundacje „Nie Widać Po Mnie” i „EPI-BOHATER”, wspierane przez Angelini Pharma, zainicjowały kampanię „Wyprostuj Spojrzenie”.

Wiedza o depresji rośnie, ale stygmatów jest jeszcze wiele do obalenia

Według raportu[1] opracowanego w ramach kampanii coraz więcej Polaków rozumie, że choroby psychiczne i neurologiczne to realne schorzenia, a nie przejaw lenistwa czy wymówka przed obowiązkami. Urszula Szybowicz, prezes fundacji „Nie Widać Po Mnie”, zwraca uwagę, że 70% respondentów zadeklarowało, że wspierałoby zięcia/synową z depresją, a 69% wykazałoby taką postawę w przypadku ich zmagań ze schizofrenią. „Cieszy nas również fakt, że aż 85% badanych uznało zaburzenia psychiczne za choroby realne, a nie chęć uniknięcia odpowiedzialności, lenistwo czy zwykłą modę.”

Jednak mimo tego pozytywnego trendu, badania wciąż pokazują, że stygmatyzacja i niezrozumienie są poważnym problemem. „Zgodnie z wynikami ankiety aż 25% respondentów była świadkami sytuacji, w których źle potraktowano osoby z zaburzeniami, a takie osobiste doświadczenia miało 4% badanych”dodaje Urszula Szybowicz. Najczęściej objawiało się to odtrącaniem z grupy (51%), ignorowaniem potrzeb chorego (43%), nieliczeniem się z jego zdaniem (43%) oraz obrażaniem słownym (40%). Dla co piątego respondenta przejawiało się to agresją fizyczną (22%) oraz trudnościami w znalezieniu pracy (21%). To wskazuje, że mimo poprawy społecznego nastawienia, edukacja wciąż jest niezbędna.

 

Potrzeba empatii i zrozumienia

Jednym z kluczowych wniosków płynących z raportu „Wyprostuj Spojrzenie” jest to, że wstyd związany z chorobą jest jedną z największych barier powstrzymujących chorych przed szukaniem pomocy. Daniel opowiada jak jego depresja doprowadziła do wycofania się z życia społecznego: „Byłem wycofany, trochę byłem nazywany taką czarną owcą w rodzinie”.

Katarzyna, która żyje z diagnozą schizofrenii, podkreśla, jak ważne jest wsparcie otoczenia: „Jeśli masz obok siebie osobę, która doświadczyła kryzysu i jest w szpitalu, to odwiedź ją”. To proste, ale jakże ważne przesłanie wskazuje na znaczenie bliskości i empatii w procesie leczenia.

Edukacja i wsparcie kluczem do zmian

Kampania „Wyprostuj Spojrzenie” zachęca by mówić o stygmatach oraz zachęcać do zmiany spojrzenia na osoby z chorobami mózgu. Wyniki badań pokazują, że choć postawy Polaków zmieniają się na lepsze, to wciąż istnieją luki w wiedzy wymagające pilnej edukacji.

Fundacje „Nie Widać Po Mnie” i „EPI-BOHATER” zachęcają do obejrzenia filmu oraz poszerzania swojej wiedzy. Na stronie https://harmoniamentis.pl/wyprostujspojrzenie dostępny jest quiz wiedzy oraz wiele poradników i materiałów pokazujących jak nie stygmatyzować.

 

[1] Raport kampanii „Wyprostuj spojrzenie” powstał na podstawie badania opinii przeprowadzonego w celu poznania poziomu wiedzy i obecnych w społeczeństwie mitów oraz stereotypów dotyczących depresji, schizofrenii oraz padaczki wśród Polaków. Badanie zostało zrealizowane na zlecenie firmy Angelini Pharma w dniach 27.06.2024r.-09.07.2024r. przez SW Ressearch metodą CAWI wśród osób powyżej 16 r.ż., n=1021.

Załączniki

docx

Informacja prasowa Nie odtrącaj, nie ignoruj, nie obrażaj Pacjenci przeciw stygmatyzacji

docx 23,9 kB
pobierz
docx

Kampania Wyprostuj Spojrzenie

docx 21,6 kB
pobierz
docx

Mity o chorobach mózgu nadal żywe – co naprawdę wiemy o schizofrenii, depresji i padaczce

docx 22,8 kB
pobierz
Poznaj bohaterów.png

Poznaj bohaterów

png 432,4 kB
pobierz
WyprostujSpojrzenie.jpg

WyprostujSpojrzenie

jpg 373,5 kB
pobierz
mirella.jpg

mirella

jpg 1,7 MB
pobierz
katarzyna.jpg

katarzyna

jpg 1,7 MB
pobierz
daniel.jpg

daniel

jpg 1,9 MB
pobierz

Kontakt dla mediów

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Bartosz Węgierek

Account Manager

MSL


Kampania Wyprostuj spojrzenie powstała, by korygować błędne wyobrażenia o chorobach mózgu. Inicjatywa ma pomóc chorującym poprzez dostarczenie potwierdzonych informacji o zdrowiu psychicznym i konkretnych jednostkach chorobowych. Dlatego w ramach kampanii skupiamy się na faktach i twardych danych. Uzupełnienie braków w wiedzy przyniesie wymierne efekty i pomoże nie tylko samym chorującym, ale i ich otoczeniu.

Organizatorami kampanii są Fundacje Nie Widać Po Mnie oraz EPI-BOHATER. Mecenasem firma Angelini Pharma Polska. Patronat nad kampanią objęło Polskie Towarzystwo Psychiatryczne, Polskie Towarzystwo Neurologiczne oraz Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej.