Hitachi Rail
Informacje prasowe

Hitachi Rail wdroży nowoczesny, cyfrowy system SRK na trasie Warszawa – Radom

 

  • Hitachi Rail, we współpracy z DP System, wdroży cyfrowy system ETCS poziomu 2 na trasie Warszawa – Radom, który zwiększy bezpieczeństwo, punktualność i komfort podróży.
  • To ważny krok na drodze do modernizacji polskiej infrastruktury kolejowej, który usprawni transport regionalny oraz krajowy.
  • Zakończenie inwestycji o wartości 85 mln zł planowane jest na grudzień 2027 roku.

 

Firma Hitachi Rail, w ramach konsorcjum z DP System, podpisała umowę na zabudowę nowoczesnego, cyfrowego systemu sterowania ruchem kolejowym na linii nr 8 pomiędzy Warszawą a Radomiem. Wartość projektu wynosi 85 mln zł, a jego zakończenie przewidziane jest na grudzień 2027 roku.

Hitachi Rail wdroży na linii Warszawa – Radom Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym (ERTMS) poziomu 2, składający się z Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS), systemu łączności GSM-R oraz nowoczesnych technologii informatycznych. Rozwiązanie to zapewnia ciągłą komunikację pomiędzy pociągiem, torami i centrami sterowania, umożliwiając tym samym otrzymywanie w czasie rzeczywistym informacji o sytuacji na torach. System automatycznie monitoruje i dostosowuje prędkość pojazdów do rejestrowanych zdarzeń.

Projekt umożliwi bezpieczne przejazdy pociągów w mniejszych odstępach czasu, zwiększając przepustowość linii i podnosząc tym samym komfort podróżnych oraz efektywność transportu towarowego. Pasażerowie skorzystają również na skróceniu czasu podróży, a miasta położone wzdłuż trasy, w tym Radom, Warka czy Piaseczno, zyskają bardziej niezawodne i wygodne połączenie z Warszawą.

W ramach inwestycji, linia nr 8 Warszawa – Radom zostanie wyposażona w dwa komputery RBC (Radio Block Center), które stanowią główny komponent systemu ETCS poziomu 2. Zostaną one zainstalowane w Lokalnych Centrach Sterowania (LCS) na warszawskim Okęciu oraz w Radomiu. Hitachi Rail ma bogate doświadczenie w implementacji zaawansowanej cyfrowej technologii sterowania ruchem kolejowym oraz sygnalizacji w Polsce, a dostarczany przez firmę system ETCS 2 działa na prawie 1500 km linii kolejowych w kraju[1].

Polska ważnym rynkiem dla Hitachi Rail

Hitachi Rail instaluje w Polsce systemy ETCS zarówno poziomu 1, jak i 2. Dodatkowo, to obecnie jedyny w naszym kraju dostawca systemu ETCS Limited Supervision, którego standardy firma wypracowała przy współpracy z polskimi partnerami – Stowarzyszeniem Inżynierów i Techników Komunikacji RP, Politechniką Warszawską oraz Instytutem Kolejnictwa. ETCS Limited Supervision pozwala na znaczące zwiększenie bezpieczeństwa poprzez automatyczne monitorowanie ruchu pociągów i precyzyjne przekazywanie danych maszynistom. Obecnie system ten działa na linii Poznań – Wągrowiec. Wprowadzany na kolejnych odcinkach, będzie zastępował technologie z lat 50. i 60.

Hitachi tworzy też Lokalne Centra Sterowania (LCS). Łącznie firma zbudowała w Polsce 24 takie obiekty. W 2024 roku Hitachi przekazało do użytkowania 10 Lokalnych Centrów Sterowania, odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu na ponad 512 km linii kolejowych, a także uruchomiło jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie tego typu obiektów na polskim rynku. Zlokalizowany w Białymstoku, nadzoruje zdalnie około 70 km trasy pomiędzy Czyżewem a Białymstokiem, zapewniając niezwykle wysoką efektywność i precyzję w zarządzaniu ruchem kolejowym.

Polska jest jednym z kluczowych rynków w Europie dla Hitachi. Naszą ambicją jest dalszy rozwój biznesu i aktywny udział w tworzeniu tu nowoczesnej, niezawodnej, cyfrowej i zrównoważonej kolei. Jesteśmy gotowi wspierać polski rynek wysokiej jakości rozwiązaniami dla całego ekosystemu kolejowego – od systemów sterowania ruchem i sygnalizacji, wraz ze skuteczną ochroną cybernetyczną, poprzez systemy zasilania trakcyjnego i energetycznego, aż po nowoczesny tabor kolejowy – powiedział Paweł Przyżycki, prezes zarządu Hitachi Rail Polska.

 

[1] Biorąc pod uwagę projekty już ukończone oraz będące aktualnie w realizacji.

Załączniki

Linia Warszawa - Radom.jpeg

Linia Warszawa - Radom

jpg 54,7 kB
pobierz
Radom Główny.jpeg

Radom Główny

jpg 56,1 kB
pobierz

Kontakt dla mediów

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Marta Miller

Senior Account Manager

MSL Group


O Hitachi Rail

Celem Hitachi Rail jest napędzanie transformacji w kierunku zrównoważonej mobilności. We współpracy ze swoimi klientami, firma koncentruje się na wypracowaniu nowego podejścia do współczesnej mobilność. Misją Hitachi Rail jest zapewnianie pasażerom, klientom oraz całym społecznościom dostępu do bardziej zsynchronizowanego, bezproblemowego i zrównoważonego transportu.

Z przychodami o wartości ponad 7 mld euro i 24 000 pracownikami w ponad 50 krajach, Hitachi Rail jest zaufanym partnerem najlepszych organizacji transportowych na świecie. Firma działa w skali globalnej, ale swój biznes na każdym rynku rozwija w oparciu o lokalne talenty oraz inwestowanie w lokalne społeczności.

Międzynarodowe możliwości i ekspertyza firmy obejmują każdy aspekt ekosystemu kolejowego, w tym kolei miejskich, głównych krajowych linii kolejowych oraz przewozów towarowych – od produkcji i utrzymania wysokiej jakości taboru po bezpieczne cyfrowe systemy sygnalizacji, inteligentne technologie operacyjne oraz systemy płatności.

Hitachi Rail, znana z ikonicznego japońskiego pociągu dużych prędkości (Shinkansen), korzysta z ekspertyzy spółek Grupy Hitachi w zakresie procesów cyfryzacji oraz wykorzystywania sztucznej inteligencji w celu przyspieszenia rozwoju innowacji. Grupa Hitachi jest obecna w 140 krajach i zatrudnia łącznie ponad 270 000 pracowników. Jej globalne przychody wynoszą 54,55 mld euro (8 564 mld jenów japońskich).

Więcej informacji na hitachirail.com.