Ferrari
Informacje prasowe

Ferrari Elettrica

Maranello, 9 października 2025 r. – Ferrari wybrało Capital Markets Day 2025 jako okazję do zaprezentowania swojego nowego samochodu elektrycznego – pierwszego w pełni elektrycznego modelu w historii marki – oraz do ujawnienia jego głównych komponentów i podwozia. Model ten jest kamieniem milowym w strategii wieloenergetycznej marki, obejmującej silniki spalinowe, układy napędowe HEV i PHEV, a teraz także napęd w pełni elektryczny.

Będące owocem radykalnie nowego i innowacyjnego podejścia, nowe elektryczne Ferrari łączy w sobie najnowocześniejszą technologię z doskonałymi osiągami i niezwykłą przyjemnością z jazdy, wyróżniającą każdy model Ferrari. Zachowując wierność inżynieryjnym i rzemieślniczym tradycjom marki, każdy z głównych komponentów pojazdu został opracowany i wykonany we własnym zakresie, by zapewnić wyjątkową, niepowtarzalną jakość i osiągi, z jakich Ferrari słynie.

Samochód ten można uznać za zwieńczenie ponad dwudziestoletnich badań nad elektryfikacją, zapoczątkowanych pierwszymi rozwiązaniami hybrydowymi inspirowanymi Formułą 1. Od prototypu 599 HY-KERS z 2010 roku, poprzez LaFerrari z 2013 roku, aż po SF90 Stradale – pierwszą hybrydę typu plug-in marki z Maranello – oraz 296 GTB i niedawno zaprezentowany model 849 Testarossa, firma Ferrari konsekwentnie budowała i konsolidowała know-how niezbędne do stworzenia samochodu elektrycznego zdolnego do osiągnięcia doskonałości w każdym wymiarze.

Strategia, która doprowadziła Ferrari do stworzenia pierwszego elektrycznego modelu w historii firmy, była od początku jasno określona: taki samochód miał zostać wprowadzony dopiero wtedy, gdy dostępna technologia będzie w stanie zapewnić osiągi i autentyczne wrażenia z jazdy zgodne z wartościami marki. Projekt jest obecnie gotowy do produkcji i obejmuje ponad 60 opatentowanych, autorskich rozwiązań technologicznych. Po raz pierwszy zarówno podwozie, jak i nadwozie wykonano w 75% z aluminium pochodzącego z recyklingu, co pozwala zaoszczędzić aż 6,7 tony emisji CO2 na każdy wyprodukowany egzemplarz.

Konstrukcja pojazdu cechuje się krótkimi zwisami, niską pozycją kierowcy blisko osi przedniej i w pełni zintegrowanym z podłogą akumulatorem. Moduły są zainstalowane między przednią i tylną osią, przy czym 85% z nich jest skoncentrowanych w najniższej możliwej pozycji, aby obniżyć środek ciężkości i poprawić dynamikę jazdy. W rezultacie elektryczny Ferrari zyskuje przewagę dynamiczną dzięki środkowi ciężkości niższemu o 80 mm w porównaniu z odpowiednikiem spalinowym.

Z tyłu Ferrari zastosowało po raz pierwszy w historii marki tłumioną ramę pomocniczą, zaprojektowaną w celu redukcji hałasu i wibracji w kabinie, przy zachowaniu sztywności i dynamiki prowadzenia charakterystycznej dla pojazdów z Maranello. Trzecia generacja aktywnego zawieszenia 48 V, po raz pierwszy użyta w modelu Purosangue i rozwinięta w F80, zapewnia jeszcze większy komfort i kontrolę dzięki optymalnemu rozłożeniu sił boczne na cztery koła podczas pokonywania zakrętów.

Pierwszy w pełni elektryczny samochód Ferrari wyposażono w dwa napędy osiowe opracowane i zbudowane całkowicie we własnym zakresie, złożone z pary synchronicznych silników z magnesami trwałymi i wirnikami w układzie Halbacha – technologii zaczerpniętej z Formuły 1, dostosowanej do seryjnej produkcji. Przednia oś charakteryzuje się gęstością mocy 3,23 kW/kg i sprawnością na poziomie 93% przy mocy szczytowej, natomiast oś tylna osiąga gęstość mocy 4,8 kW/kg przy identycznej sprawności. Przedni falownik, zdolny do generowania mocy do 300 kW, jest w pełni zintegrowany z osią i waży zaledwie 9 kg.

Zaprojektowany i zmontowany w Maranello akumulator cechuje się gęstością energii wynoszącą niemal 195 Wh/l – najwyższą spośród wszystkich samochodów elektrycznych – oraz systemem chłodzenia zoptymalizowanym pod kątem efektywnego rozprowadzania ciepła i maksymalizacji osiągów.

Dostępne są trzy tryby jazdy – Range, Tour i Performance – które determinują sposób zarządzania energią, mocą i trakcją. Manetki za kierownicą umożliwiają kierowcy wybór spośród pięciu progresywnie wyższych poziomów momentu obrotowego i mocy, zapewniając wrażenie stopniowego przyspieszania i większego zaangażowania w prowadzenie.

Parametry dynamiczne pozyskiwane przez jednostkę sterującą pojazdu są aktualizowane 200 razy na sekundę, co pozwala predykcyjnie zarządzać zawieszeniem, trakcją i układem kierowniczym, gwarantując niezrównaną zwinność, stabilność i precyzję prowadzenia.

Dźwięk – nieodłączny element każdego Ferrari – został opracowany tak, by podkreślać unikalne cechy elektrycznego układu napędowego. Precyzyjny czujnik rejestruje mechaniczne drgania komponentów układu napędowego, które następnie są wzmacniane, tworząc autentyczne doświadczenie akustyczne odzwierciedlające dynamikę jazdy i dostarczające kierowcy bezpośredniej informacji zwrotnej w formie dźwięku.

Odsłonięcie nowego elektrycznego Ferrari będzie miało swoją kontynuację w 2026 roku – wtedy marka zaprezentuje technologie i rozwiązania wnętrza. Kulminacją wydarzenia, w pierwszej połowie roku, będzie ujawnienie nazwy oraz finalnego designu nadwozia.

Innowacje w zakresie podwozia i bezpieczeństwa

Konstrukcja podwozia, inspirowana modelami Ferrari z silnikiem umieszczonym centralnie lub z tyłu (berlinetta), pozycjonuje kierowcę blisko przednich kół, co zapewnia lepsze wyczucie dynamiki pojazdu i wyższy komfort prowadzenia. Takie rozwiązanie wiązało się jednak z istotnymi wyzwaniami inżynieryjnymi, zwłaszcza w zakresie pochłaniania energii podczas potencjalnych kolizji, z uwagi na większą masę samochodów elektrycznych. Ferrari opracowało innowacyjny sposób wykorzystania przednich wież amortyzatorów jako elementów pochłaniających energię uderzenia, a także strategicznie rozmieszczonych silników elektrycznych i falowników, które pomagają rozpraszać siłę zderzenia, maksymalizując bezpieczeństwo i integralność strukturalną.

Akumulator, zintegrowany z podwoziem i płytą podłogową, przyczynia się do ograniczenia masy oraz zwiększenia sztywności konstrukcji. System ochrony zapewnia absorpcję energii w przypadku uderzeń bocznych, a centralne rozmieszczenie modułów akumulatora gwarantuje ich odporność przy kolizjach czołowych i tylnych.

Rewolucyjna tylna oś i zawieszenie

Ferrari opracowało swoją pierwszą elastyczną, mechaniczną ramę pomocniczą, która rozwiązuje problem redukcji hałasu i wibracji bez uszczerbku dla osiągów dynamicznych. Ta innowacja, inspirowana konstrukcjami z wydrążonych odlewów podwozia, zaowocowała powstaniem największego jednoczęściowego pustego odlewu, jaki kiedykolwiek wyprodukowało Ferrari. Pomimo złożonej integracji komponentów udało się zachować łatwy dostęp serwisowy oraz wysoką efektywność masową konstrukcji bez kompromisów.

Precyzja osi napędowej

Osie elektrycznego Ferrari wykorzystują niezależnie opracowane silniki elektryczne zapewniające precyzyjne rozdzielanie momentu obrotowego, co znacząco poprawia dynamikę jazdy. Dzięki płynnej integracji i precyzyjnemu sterowaniu, osie te osiągają wyjątkowe parametry wydajności, z jednoczesnym poszanowaniem aspektów środowiskowych dzięki zastosowaniu wtórnego stopu aluminium.

Zaawansowany rozwój akumulatora i silników

Starannie opracowane silniki osiowe przesunęły granice możliwości technologicznych, oferując osiągi inspirowane sportami motorowymi. Zastosowanie pustych konstrukcji, zaawansowanych materiałów stojana i wirnika oraz wyrafinowanych konfiguracji uzwojeń pozwoliło zoptymalizować gęstość momentu obrotowego i zminimalizować straty, zapewniając silnikom wyjątkową dynamikę oraz wysoką sprawność.

Zintegrowany system akumulatora

System akumulatorowy wykorzystuje ogniwa o wysokiej gęstości energetycznej oraz precyzyjnie zaprojektowaną technikę integracji strukturalnej, co optymalizuje masę, bezpieczeństwo i wydajność. Podejście Ferrari pozwoliło stworzyć jeden z najbardziej efektywnych systemów integracji akumulatora i podwozia na rynku, oparty na autorskiej technologii opracowanej w Maranello. Modułowa konstrukcja umożliwia wymianę komponentów bez wpływu na bezpieczeństwo i osiągi pojazdu.

Wydajna i potężna technologia falowników

Zaprojektowane przez Ferrari falowniki przetwarzają energię prądu stałego z akumulatora na prąd zmienny do pracy silników, i są zintegrowane z przednią osią w celu optymalizacji masy i przestrzeni. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszych technologii przełączania oraz innowacyjnych rozwiązań w zakresie zarządzania ciepłem, falowniki zapewniają wyjątkową precyzję, kontrolę i doskonałe parametry akustyczne, jednocześnie maksymalizując zasięg i osiągi.

Dynamika jazdy i aktywne zawieszenie

Dzięki niższemu środkowi ciężkości elektryczne Ferrari wykorzystuje udoskonalony system aktywnego zawieszenia, który harmonijnie łączy osiągi z komfortem jazdy. Udoskonalone siłowniki kontrolują dynamikę pionową, wzdłużną i poprzeczną, oferując wrażenia z jazdy, które idealnie odzwierciedlają filozofię osiągów Ferrari.

Inżynieria dźwięku

Nacisk Ferrari na rozwijanie innowacji w zakresie akustyki pozwala zachować dynamiczny charakter pojazdu. Zaawansowane systemy elektroniczne i mechaniczne zapewniają autentyczne wrażenia akustyczne, które nawiązują do tradycyjnych modeli spalinowych, a jednocześnie są unikalnie dostosowane do napędu elektrycznego.

Dzięki temu kompleksowemu podejściu Ferrari Elettrica stanowi ewolucyjny krok naprzód w zakresie osiągów i innowacji, umacniając dziedzictwo marki w erze rozwijających się technologii elektrycznych. Jako symbol zrównoważonego rozwoju połączonego z niezrównanym kunsztem inżynieryjnym, elektryczne Ferrari wyznacza nowy standard w segmencie luksusowych supersamochodów elektrycznych, udowadniając, że duch Ferrari pozostaje ponadczasowy – nawet w obliczu przyszłości mobilności.

Niniejsze opracowanie ma na celu przedstawienie kluczowych aspektów zaangażowania Ferrari w obszar innowacji elektrycznych, z odpowiednim uwzględnieniem zaawansowania technicznego, strategicznego planowania oraz nowoczesnego, przyszłościowego projektu modelu Ferrari Elettrica.

 

PEŁEN KOMUNIKAT W JĘZYKU ANGIELSKIM DOSTĘPNY JEST TUTAJ

 

Zdjęcia:


Wideo:

Załączniki

_H5A1160_1024x768.jpg

H5A1160 1024x768

jpg 94,8 kB
Pobierz plik
_H5A1183_1024x768.jpg

H5A1183 1024x768

jpg 99,8 kB
Pobierz plik
_H5A1187_1024x768.jpg

H5A1187 1024x768

jpg 105,0 kB
Pobierz plik
_H5A1230_1024x768.jpg

H5A1230 1024x768

jpg 110,9 kB
Pobierz plik
_H5A1243_1024x768.jpg

H5A1243 1024x768

jpg 109,1 kB
Pobierz plik
_H5A1259_1024x768.jpg

H5A1259 1024x768

jpg 151,7 kB
Pobierz plik
_H5A1267_1024x768.jpg

H5A1267 1024x768

jpg 147,2 kB
Pobierz plik
_H5A1274_1024x768.jpg

H5A1274 1024x768

jpg 243,2 kB
Pobierz plik
_H5A1279_1024x768.jpg

H5A1279 1024x768

jpg 226,0 kB
Pobierz plik
_H5A1282_1024x768.jpg

H5A1282 1024x768

jpg 234,6 kB
Pobierz plik
_H5A1300_1024x768.jpg

H5A1300 1024x768

jpg 280,7 kB
Pobierz plik
_H5A1306_1024x768.jpg

H5A1306 1024x768

jpg 237,9 kB
Pobierz plik
_H5A1311_1024x768.jpg

H5A1311 1024x768

jpg 211,9 kB
Pobierz plik
_H5A1317_1024x768.jpg

H5A1317 1024x768

jpg 242,3 kB
Pobierz plik
_H5A1323_1024x768.jpg

H5A1323 1024x768

jpg 137,7 kB
Pobierz plik
_H5A1423_1024x768.jpg

H5A1423 1024x768

jpg 137,7 kB
Pobierz plik
_H5A1452_1024x768.jpg

H5A1452 1024x768

jpg 254,5 kB
Pobierz plik
_H5A1459_1024x768.jpg

H5A1459 1024x768

jpg 264,1 kB
Pobierz plik
_H5A1470_1024x768.jpg

H5A1470 1024x768

jpg 178,6 kB
Pobierz plik
_H5A1499_1024x768.jpg

H5A1499 1024x768

jpg 156,4 kB
Pobierz plik
_H5A1525_1024x768.jpg

H5A1525 1024x768

jpg 137,6 kB
Pobierz plik
_H5A1534_1024x768.jpg

H5A1534 1024x768

jpg 108,1 kB
Pobierz plik
_H5A1548_1024x768.jpg

H5A1548 1024x768

jpg 354,1 kB
Pobierz plik
_H5A1562_1024x768.jpg

H5A1562 1024x768

jpg 192,8 kB
Pobierz plik
_H5A1570_1024x768.jpg

H5A1570 1024x768

jpg 128,8 kB
Pobierz plik
_H5A1614_1024x768.jpg

H5A1614 1024x768

jpg 350,9 kB
Pobierz plik
_H5A1633_1024x768.jpg

H5A1633 1024x768

jpg 274,0 kB
Pobierz plik
_H5A1673_1024x768.jpg

H5A1673 1024x768

jpg 97,8 kB
Pobierz plik
_H5A1687_1024x768.jpg

H5A1687 1024x768

jpg 107,9 kB
Pobierz plik
_H5A1723_1024x768.jpg

H5A1723 1024x768

jpg 128,6 kB
Pobierz plik
_H5A1737_1024x768.jpg

H5A1737 1024x768

jpg 93,3 kB
Pobierz plik
_H5A9253_1024x768.jpg

H5A9253 1024x768

jpg 159,3 kB
Pobierz plik
_H5A9265_1024x768.jpg

H5A9265 1024x768

jpg 122,4 kB
Pobierz plik
_H5A9270_1024x768.jpg

H5A9270 1024x768

jpg 115,7 kB
Pobierz plik
_H5A9277_1024x768.jpg

H5A9277 1024x768

jpg 81,9 kB
Pobierz plik
_H5A9287_1024x768.jpg

H5A9287 1024x768

jpg 85,6 kB
Pobierz plik
_H5A9303_1024x768.jpg

H5A9303 1024x768

jpg 93,7 kB
Pobierz plik
_H5A9319_1024x768.jpg

H5A9319 1024x768

jpg 102,4 kB
Pobierz plik
_H5A9328_1024x768.jpg

H5A9328 1024x768

jpg 129,2 kB
Pobierz plik
CS_TechnologyandInnovationWorkshop_gbr.pdf

CS TechnologyandInnovationWorkshop gbr

pdf 196,7 kB
Pobierz plik

Kontakt dla mediów

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Karol Dymkowski

Senior Account Manager

MSL