Nowe cele Ferrari – Dni Rynków Kapitałowych 2025
Maranello (Włochy), 14 października 2025 r. – Ferrari N.V. (NYSE/EXM: RACE) (dalej „Ferrari” lub „Spółka”) zaprezentowała podczas Dnia Rynków Kapitałowych swoje cele rentowności1 na koniec dekady. Spółka jest obecnie na końcowym etapie realizacji planu biznesowego na lata 2022–2026, w pełnej zgodności z przyjętymi zobowiązaniami. Ferrari podnosi prognozy na 2025 r., przekraczając cele rentowności na rok 2026 z rocznym wyprzedzeniem.
- Ferrari podnosi prognozy na 2025 r., przekraczając cele rentowności założone w planie biznesowym na rok 2026 z rocznym wyprzedzeniem
- Silny miks produktowy, utrzymujący się powyżej założeń planu, pozwala utrzymać prognozę łącznych przychodów na poziomie ok. 9,0 mld euro i wskaźnika EBITDA w wysokości co najmniej 3,6 mld euro w 2030 r.
- Spółka kontynuuje innowacje produktowe w perspektywie długoterminowej, ze skumulowanymi nakładami inwestycyjnymi na poziomie ok. 4,7 mld euro w okresie objętym planem, z czego znacząca część zostanie przeznaczona będzie na rozwój nowej generacji samochodów sportowych.
- Przewidywane jest stabilne generowanie wolnych przepływów pieniężnych z działalności przemysłowej na poziomie ok. 8,0 mld euro w okresie objętym planem oraz poprawa konwersji gotówkowej do poziomu ponad 50%.
- W ramach polityki wynagradzania akcjonariuszy spółka planuje wypłacić łącznie ok. 7,0 mld euro, po równo przeznaczając środki na nowy program skupu akcji własnych oraz dywidendy, przy jednoczesnym zwiększeniu wskaźnika wypłaty z 35% do 40% skorygowanego zysku netto.
W planie strategicznym na 2030 rok Ferrari zakłada osiągnięcie przychodów netto w wysokości ok. 9,0 mld euro, przy skumulowanym rocznym tempie wzrostu (CAGR) na poziomie ok. 5%, w dużej mierze napędzanym przez segment samochodów sportowych oraz inną działalność związaną z motoryzacją, wspieraną przewidywalnością wynikającą z istniejącego portfela zamówień. Taki wzrost przychodów jest spowodowany zwiększeniem atrakcyjności oferty produktowej oraz personalizacją pojazdów. Dodatkowo przychody z segmentu sportów motorowych oraz segmentu lifestyle również będą miały pozytywny wpływ na wyniki Spółki.
Wskaźnik EBIT ma osiągnąć poziom co najmniej 2,75 mld euro w 2030 roku, przy marży wynoszącej co najmniej 30%, wspierany przez mocny miks produktowy, w tym modele limitowane, rozszerzoną gamę produktową oraz oferty personalizacji. Przewiduje się, że wolumen sprzedaży również będzie miał pozytywny wpływ, choć w mniejszym stopniu. Koszty przemysłowe oraz wydatki na badania i rozwój wzrosną głównie w wyniku amortyzacji produktów i infrastruktury, a także nakładów na działalność wyścigową i badania nad samochodami sportowymi. Koszty sprzedaży, ogólne i administracyjne będą rosły proporcjonalnie do dynamiki przychodów, odzwierciedlając zwiększone działania komunikacyjne i marketingowe, rozwój segmentu lifestyle oraz rozbudowę organizacyjną.
W rezultacie spółka zakłada, że w 2030 roku wskaźnik EBITDA wyniesie co najmniej 3,6 mld euro, przy marży EBITDA wynoszącej co najmniej 40%. Tak wysoka rentowność przełoży się na znaczącą generację wolnych przepływów pieniężnych z działalności przemysłowej oraz poprawę konwersji gotówkowej do poziomu powyżej 50%. Ferrari zamierza wygenerować skumulowane wolne przepływy środków pieniężnych z działalności przemysłowej w wysokości ok. 8,0 mld euro w latach 2026-2030, głównie dzięki rosnącej rentowności, częściowo skompensowanej skumulowanymi nakładami inwestycyjnymi w wysokości ok. 4,7 mld euro i innymi zmianami operacyjnymi.
Ferrari publikuje na dzień dzisiejszy następujące cele finansowe:
(w mld euro, o ile nie określono inaczej) |
2024 |
POPRZEDNIE WYTYCZNE NA 2025 ROK |
ZREWIDOWANE W GÓRĘ PROGNOZY NA 2025 ROK |
WYTYCZNE NA 2030 ROK2 |
PRZYCHODY NETTO |
6.7 |
>7,0 |
≥7,1 |
ok. 9,0 |
SKORYGOWANY WSKAŹNIK EBITDA (marża %) |
2.56 38,3% |
≥2,68 ≥38,3% |
≥2,72 ≥38,3% |
≥3,60 ≥40,0% |
SKORYGOWANY ZYSK OPERACYJNY (EBIT) (marża %) |
1.89 28,3% |
≥2,03 ≥29,0% |
≥2,06 ≥29,0% |
≥2,75 ≥30,0% |
SKORYGOWANY ROZWODNIONY ZYSK NA AKCJĘ (EUR) |
8,463 |
≥8,603 |
≥8,804 |
≥11,504 |
WOLNE PRZEPŁYWY PIENIĘŻNE Z DZIAŁALNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ |
1.03 |
≥1,20 |
≥1,30 |
ok. 8,00 mld euro – skumulowany w latach 2026–2030 |
Spółka zdecydowała się na zwiększenie poziomu wynagrodzenia akcjonariuszy, proponując:
- podniesienie wskaźnika wypłaty dywidendy do 40% skorygowanego zysku netto, począwszy od wyników rocznych za 2025 r., co przełoży się na łączną dystrybucję dywidend w wysokości ok. 3,5 mld euro w latach 2027–2031, oraz
- uruchomienie nowego programu skupu akcji własnych o wartości ok. 3,5 mld euro, który będzie realizowany od 2026 roku do końca obowiązywania planu,
- zgodnie z postępem w generowaniu wolnych przepływów pieniężnych z działalności przemysłowej.
1Prosimy o zapoznanie się z publicznymi raportami spółki w celu uzyskania pełnych informacji oraz definicji wskaźników finansowych niesporządzonych zgodnie z GAAP.
2W oparciu o obowiązujące przepisy dotyczące ceł i emisji
3Obliczenia dokonane w oparciu o średni ważony rozwodniony liczbowy stan akcji zwykłych na dzień 31 grudnia 2024 r. (179 992 tys. akcji)
4Obliczenia dokonane w oparciu o średni ważony rozwodniony liczbowy stan akcji zwykłych na dzień 30 czerwca 2025 r. (178 648 tys. akcji)
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
Ferrari
Ferrari jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych luksusowych marek na świecie, działającą w obszarze sportów motorowych, samochodów sportowych i segmentu lifestyle’owego. W każdym z tych obszarów marka uosabia ekskluzywność, innowacyjność i najwyższe osiągi sportowe. Dziedzictwo i globalny wizerunek Ferrari są nierozerwalnie związane ze Scuderia Ferrari – zespołem z największą liczbą zdobytych tytułów w historii Formuły 1. Od 1950 roku, kiedy to rozpoczęły się Mistrzostwa Świata, Scuderia Ferrari zdobyła 16 tytułów mistrzowskich w klasyfikacji konstruktorów oraz 15 tytułów w klasyfikacji kierowców. Ze swojej siedziby w Maranello we Włoszech Ferrari projektuje, konstruuje i produkuje jedne z najbardziej kultowych i rozpoznawalnych na świecie luksusowych samochodów sportowych, sprzedawanych na ponad 60 rynkach na całym świecie. W segmencie lifestyle, Ferrari projektuje i tworzy kolekcje luksusowych produktów osobistych, przedmiotów kolekcjonerskich oraz doświadczeń, które odzwierciedlają wyrafinowany styl i pasję marki.
Oświadczenia dotyczące przyszłości
Niniejszy dokument zawiera oświadczenia dotyczące przyszłości. Oświadczenia te mogą obejmować wyrażenia takie jak: „może”, „będzie”, „oczekuje”, „mógłby”, „powinien”, „zamierza”, „szacuje”, „przewiduje”, „wierzy”, „pozostaje”, „kontynuuje”, „zgodnie z planem”, „sukces”, „rośnie”, „projektuje”, „cel”, „założenie”, „prognoza”, „projekcja”, „perspektywy”, „plan”, „wytyczne” i inne podobne określenia. Oświadczenia dotyczące przyszłości nie stanowią gwarancji osiągnięcia określonych wyników. Opierają się one raczej na bieżących oczekiwaniach i prognozach Grupy Ferrari (dalej: „Grupa”) dotyczących przyszłych zdarzeń i ze względu na swój charakter podlegają nieodłącznemu ryzyku i niepewności. Odnoszą się one do zdarzeń i zależą od okoliczności, które mogą, ale nie muszą wystąpić lub istnieć w przyszłości i z tego względu nie należy na nich nadmiernie polegać. Rzeczywiste wyniki mogą znacząco różnić się od przedstawionych w takich oświadczeniach w wyniku różnych czynników, w tym między innymi zdolności Grupy do utrzymania i wzmacniania wartości marki Ferrari, zdolności do przyciągania i zatrzymywania wykwalifikowanego personelu, powodzenia działalności wyścigowej Grupy, zdolności Grupy do nadążania za postępem technologicznym w zakresie samochodów o wysokich osiągach oraz do sprostania wyzwaniom i kosztom związanym z wdrażaniem zaawansowanych technologii, w tym technologii elektrycznych, w coraz szerszym zakresie w swojej ofercie samochodowej, a także do tworzenia atrakcyjnych projektów nowych modeli. Istotny wpływ mogą mieć również coraz bardziej rygorystyczne normy dotyczące zużycia paliwa, emisji i bezpieczeństwa, potencjalny rozwój technologii pojazdów autonomicznych, wzrost kosztów, zakłócenia w łańcuchach dostaw lub niedobory komponentów i surowców. Na wyniki Grupy może wpływać także zdolność do skutecznej realizacji strategii ograniczonych wolumenów przy kontrolowanym wzroście, przy jednoczesnym zwiększaniu obecności na rynkach wschodzących, jak również zmiany w ogólnych warunkach gospodarczych (w tym zmiany na rynkach, na których Grupa prowadzi działalność) oraz zmiany popytu na dobra luksusowe, w tym na luksusowe samochody sportowe o wysokich osiągach, który cechuje się dużą zmiennością. Dodatkowe czynniki ryzyka obejmują zdarzenia makroekonomiczne, pandemie oraz konflikty zbrojne, w tym trwające konflikty na Ukrainie i w regionie Bliskiego Wschodu, jak również związane z nimi zakłócenia w zakresie zaopatrzenia i transportu. Znaczenie mogą mieć także polityki handlowe, taryfy celne, konkurencja w segmencie luksusowych samochodów sportowych, zmiany preferencji klientów i trendów motoryzacyjnych, zdolność Grupy do utrzymania wartości samochodów Ferrari w czasie oraz relacje z kolekcjonerami i społecznością entuzjastów marki. Na działalność Grupy mogą wpływać również zakłócenia w funkcjonowaniu zakładów produkcyjnych w Maranello i Modenie, zmiany klimatyczne i inne czynniki środowiskowe, a także większe zainteresowanie regulatorów i interesariuszy kwestiami środowiskowymi. Istotne znaczenie ma również zdolność Grupy do utrzymania sprawnego i bezpiecznego działania systemów informatycznych oraz ochrony przed ryzykiem cyberataków, a także skuteczność obecnego zespołu zarządzającego, w tym uzależnienie od kluczowych członków kadry kierowniczej i pracowników. Wpływ na wyniki Grupy mogą mieć wyniki sieci dealerskiej, od której zależy sprzedaż i obsługa posprzedażna, kwestie związane z gwarancjami na produkty, wycofywaniem produktów i roszczeniami z tytułu odpowiedzialności za produkt, jak również poziom przychodów i kosztów z działalności wyścigowej Grupy, w tym sponsoringu i praw komercyjnych, oraz ogólna popularność sportów motorowych. Nie bez znaczenia pozostają także wyniki działalności w segmencie lifestyle, zdolność Grupy do ochrony swoich praw własności intelektualnej i unikania naruszeń praw własności intelektualnej osób trzecich, przestrzeganie przepisów celnych w poszczególnych jurysdykcjach, relacje pracownicze i układy zbiorowe, zapewnienie zgodności działań pracowników, agentów i przedstawicieli z obowiązującym prawem i regulacjami, a także zmiany w polityce podatkowej, fiskalnej, regulacyjnej i pracowniczej w krajach, w których Grupa prowadzi działalność. Dodatkowymi czynnikami ryzyka są zdolność Grupy do obsługi i refinansowania zadłużenia, wahania kursów walutowych, zmiany stóp procentowych, ryzyko kredytowe i inne ryzyka rynkowe, zdolność do zapewnienia lub zorganizowania odpowiedniego finansowania dla klientów i dealerów oraz związane z tym ryzyka, adekwatność ochrony ubezpieczeniowej w celu zabezpieczenia Grupy przed potencjalnymi stratami, a także potencjalne konflikty interesów wynikające z powiązań personalnych pomiędzy członkami kadry kierowniczej Grupy a jej największymi akcjonariuszami, jak również inne czynniki omówione w niniejszym dokumencie.
Grupa niniejszym jednoznacznie zrzeka się odpowiedzialności za jakiekolwiek nieścisłości zawarte w oświadczeniach dotyczących przyszłości zamieszczonych w niniejszym dokumencie ani za jakiekolwiek wykorzystanie tych oświadczeń przez osoby trzecie. Wszelkie oświadczenia dotyczące przyszłości zawarte w niniejszym dokumencie odnoszą się wyłącznie do daty jego publikacji, a Spółka nie zobowiązuje się do ich publicznej aktualizacji ani korekty. Więcej informacji na temat Grupy i jej działalności, w tym czynników, które mogą mieć istotny wpływ na wyniki finansowe Spółki, znajduje się w raportach oraz dokumentach złożonych przez Spółkę do Amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd, AFM i CONSOB.