Jerzy Ciszewski w najnowszym wpisie na blogu na temat audytu agencji PR przeprowadzonego przez ZFPR

Lista przynależnych kategorii publikacji

Związek Firm Public Relations opublikował pierwszy w historii raport na temat przychodów agencji członkowskich. Raport został wykonany na zlecenie ZFPR  przez firmę KPMG Audyt. Zestawienie zawiera dane o przychodach, klientach, liczbie pracowników i zdobytych przez agencje nagrodach.

– Związek Firm Public Relations podjął konieczny wysiłek by stworzyć audyt/ranking, funkcjonujących na naszym rynku agencji public relations - bardzo dobrze, że tak się stało. Nasza branża od lat tego  potrzebowała – komentuje na swoim blogu Jerzy Ciszewski, Prezes agencji Ciszewski Public Relations.Historycznie były oczywiście organizowane rankingi, ale ich efektem były najczęściej (delikatnie mówiąc) gorączkowe  dyskusje. Podstawowym źródłem ich niedoskonałości  była okoliczność, iż nie były  przygotowywane i przeprowadzane przez zainteresowanych – czyli przez związek branżowy, w tym przypadku ZFPR – dodaje.

Jerzy Ciszewski uzasadnił między innymi potrzebę stworzenia raportu. – Środowisko agencyjne musi mieć szansę, aby raz w roku określić  stopień rozwoju biznesowego – swój oraz konkurencji. Taki „spis z natury” przydaje się także potencjalnym klientom, którzy rozważają ew. zatrudnienie lub zmianę agencji pr – mniejszej lub większej. Jest również często wykorzystywany przez media marketingowe i biznesowe jako makrofotografia rynku usług pr.

Największe przychody w 2010 roku osiągnęła agencja Partner of Promotion - zarobiła 12,3 mln zł. W pierwszej piątce znalazły się ponadto firmy: Euro RSCG Sensors (11,7 mln), Profile (11 mln), Ciszewski Public Relations (11 mln), Hill & Knowlton Poland (10,9 mln). Natomiast spośród zweryfikowanych firm, największy wzrost przychodów w stosunku do 2009 roku miały: NBS Communications (144 proc., wzrost o 5,2 mln), Magnifico (103 proc., wzrost o 2,4 mln) i Ciszewski Public Relations (82 proc., wzrost o blisko 5 mln).

Informacje o przychodach zostały zweryfikowane przez audytora na podstawie deklaracji PIT, CIT lub bilansu zysków i strat, a liczba pracowników etatowych na podstawie deklaracji ZUS. – Wskaźniki finansowe i poziom zatrudniania najłatwiej zweryfikować na podstawie oficjalnych danych, standardowo wysyłanych do odpowiednich urzędów – komentuje Jerzy Ciszewski. – Taka procedura w oczywisty sposób  ogranicza chęć „chodzenia na skróty” tych, którzy chcieliby wypaść w dorocznym zestawieniu lepiej niż im to obiektywnie przynależne – historycznie tak bywało.

 

Jerzy Ciszewski komentuje audyt, stawiając pytania dotyczące najważniejszych zagadnień ujętych w rankingu. Zachęcam do zapoznania się z całą wypowiedzią na blogu Jerzego Ciszewskiego: www.ciszewskiblog.pl.

Kontakt dla mediów

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Kinga Dębiec-Czopowicz

Senior Account Executive

Ciszewski Public Relations

ul. Bobrowiecka 1A
00-728 Warszawa

www.ciszewskipr.pl