Co łączy komercyjne loty w kosmos, producenta elektroniki z Doliny Krzemowej i wizytę w klubie fitness? Wszystko jest powiązane z muzyką. Virgin Galactic nie powstałoby, gdyby nie Virgin Records, Apple nie osiągnąłby sukcesu, gdyby nie kontent muzyczny w urządzeniach mobilnych, a wizycie na siłowni zawsze w tle towarzyszy muzyka.
Trudno wyobrazić sobie dzisiejszy świat bez muzyki. Jest obecna we wszystkich przejawach życia. Nie inaczej jest w przypadku biznesu. Muzyka jest nieodłączną częścią sukcesu wielu najbardziej znanych światowych marek. Przyczynia się do ich powstawania, zwiększa zyski i buduje ich wartość.
Brytyjska firma Virgin stanowi przykład organizacji, która została zbudowana na muzyce. Wytwórnia płytowa została założona przez Richarda Bransona, Simona Drapera i Nicka Powella w 1972 roku. Przedsiębiorstwo odniosło światowy sukces, podpisując kontrakty z tak znanymi wykonawcami jak m.in. Keith Richards, Lenny Kravitz czy Genesis. Dziś to konglomerat spółek działających pod wspólną marką. Podstawowe branże, w jakich działa to podróże (niedługo również w kosmos), rozrywka i styl życia. Grupa zatrudnia 50 000 osób na całym świecie, a jej wartość oscyluje w okolicach 20 miliardów funtów. Do dzisiaj Richard Branson lubi podkreślać, że wszystko zaczęło się od muzyki.
Kolejną zbudowaną na muzyce firmą o niepodważalnej w swojej branży pozycji jest Apple. Smartfony i tablety tej marki dały początek wszystkim „smart” urządzeniom. Produkty spod znaku jabłka stały się ikoną nowoczesnej linii wzornictwa i zbudowały wokół siebie swoistą subkulturę. Oczywiście sukces ten nie byłby możliwy, gdyby nie oferowana wraz z urządzeniami możliwość odsłuchiwania i przechowywania muzyki.
To właśnie dzięki niezliczonym zasobom muzyki dostępnym w serwisie iTunes, firma odbudowała swoją pozycję rynkową i w ciągu kilku lat stała się jedną z najdroższych marek na świecie. Tegoroczny ranking „Najcenniejsze marki świata”, przygotowany przez Millward Brown, szacuje wartość firmy na 147,88 miliarda dolarów. Jak ważna jest muzyka w strategii rozwoju tego giganta z Doliny Krzemowej pokazuje ostatnia transakcja, w ramach której przejęto firmę Beats (producenta wysokiej jakości słuchawek muzycznych). Wartość przejęcia szacuje się na 3 miliardy dolarów. Tim Cook, dyrektor generalny Apple, tak wypowiedział się o tej transakcji: „Muzyka jest bardzo ważną częścią naszego życia i zajmuje szczególne miejsce w naszych sercach w Apple. Dlatego nieustannie inwestowaliśmy w muzykę i chcieliśmy połączenia tych dwóch niezwykłych drużyn, dzięki czemu możemy kontynuować tworzenie najbardziej innowacyjnych produktów i usług muzycznych na świecie.”
Świadomość siły muzyki w biznesie nie jest jednak zarezerwowana wyłącznie dla tych największych. Coraz częściej fakt, ile znaczy muzyka dla małego biznesu dostrzegalny jest przez firmy z sektora MSP. Kluby fitness, restauracje, bary, kawiarnie, wszystkie te miejsca trudno sobie wyobrazić bez odpowiedniej, nastrojowej muzyki. Właściciele takich miejsc już dawno odkryli, że dzięki muzyce mogą budować odpowiedni klimat i być bardziej konkurencyjni na rynku.
Według przeprowadzonych w 2011 r. przez TNS OBOP badań na temat wartości muzyki w większości badanych obiektów, muzyka jest odtwarzana przez cały czas w 72% lokali gastronomicznych, 56% obiektów rekreacyjnych, 54% zakładów usługowych i 26% sklepów. Wyraźnie widać także, jak muzyka zmienia swoje znaczenie w zależności od typu obiektu. Zdecydowanie większy wpływ na klientów ma muzyka odtwarzana w pubie lub klubie niż muzyka puszczana w tanim barze. Podobnie muzyka w fitness klubie jest ważniejsza od muzyki na basenie. Wynika z tego, że rezygnacja z odtwarzania muzyki, wiązałaby się z utratą części przychodu, ze względu na wycofanie się części klientów do konkurencji.
Rozmawiając o tym, jak muzyka przyczynia się do zwiększenia zysków wielu przedsiębiorstw, nie można zapomnieć o jej twórcach. Gdyby nie autorzy tekstów, kompozytorzy, wykonawcy i producenci gospodarka straciłaby swoją siłę napędową. Dlatego, gdy następnym razem sięgniemy po nasze smartfony, warto chwilę pomyśleć o tym, co sprawia, że te narzędzia są tak wartościowe, czyli co czyni je naprawdę „smart”.
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
MSLGROUP
Nasza praca to tworzenie i dostarczanie klientom wartości, która polega na łączeniu umiejętnego sprawiania bycia słyszanym (poprzez zaangażowanie) z siłą przekonywania (poprzez stosowność).
Dzisiaj żyjemy w świecie realnych społeczności, w którym jednostki z chęcią angażują się
w relacje z innymi ludźmi, markami i organizacjami. Nawiązują znajomości, prowadzą rozmowy i dzielą się z nimi informacjami – ale tylko z tymi podmiotami, które w zamian za ich czas i atencję oferują im konkretną, oczekiwaną wartość.
Jesteśmy pasjonatami nauki i sztuki słuchania oraz angażowania ludzi. Z wyczuciem,
ze zrozumieniem i z odpowiedzią, że jest to przydatne i wartościowe. Pomagamy firmom, markom i organizacjom przejść od kampanii do narracji, od narzucania się do angażowania, od konsumentów do społeczności.
Zrealizowaliśmy dla nich kilkadziesiąt kampanii, które zmieniły ich pozycję rynkową. Zdobyliśmy za nie wiele nagród, w tym tę najcenniejszą, czyli przyznawaną przez prestiżowy Holmes Report tytuł 2015 Eastern European Consultancy of the Year.
Należymy do Grupy Publicis i zatrudniamy w Polsce blisko 100 konsultantów z wieloletnim doświadczeniem po stronie klienta, co gwarantuje zrozumienie branż, którym doradzamy. Nasze warszawskie biuro jest hubem na Centralną i Wschodnią Europę - w poprzednim roku otworzyliśmy biura w Rumunii, Bułgarii i Słowenii.
Jesteśmy MSLGROUP. Sprawiamy, że głos naszych klientów ma znaczenie.