NowyMarketing podsumowuje rok 2015: PR / Wypowiedź Sebastiana Hejnowskiego
Lista przynależnych kategorii publikacji
Najważniejszy sukces 2015
Ciężko jest doszukać się spektakularnych sukcesów w branży. Niewątpliwie jednym z większych jest kolejny ranking agencji PR według fee income. Pokazuje on rzeczywisty ogląd rynku. W tym roku na udział w nim zdecydowała się znacznie większa liczba firm. Kolejnym sukcesem jest powstanie wielu nowych agencji PR. Było to rok narodzin dziesiątków nowych biznesów PRowych, a setki osób pracujących dotychczas w innych branżach poszukuje obecnie pracy jako PRowcy. To budujące.
Największa porażka 2015
Niewątpliwe nie da się nie myśleć o 2015 roku w kategoriach innych niż porażka wizerunkowa oraz wyborcza Prezydenta Komorowskiego i Platformy Obywatelskiej. Kampania prezydencka mogła odwrócić wynik wyboru i przekonać Polaków do zaufania Bronisławowi Komorowskiemu. Zawiodło przygotowanie i egzekucja. Można było odnieść wrażenie, że partia rządząca była pewna zwycięstwa.
Najciekawszy trend 2015
Trend i kierunek, w którym powinna podążać branża PR został wyznaczony na wielu tegorocznych konkursach, m.in.: w Cannes czy w Portoroż. Coraz częściej mówimy o emocjach w komunikacji , ale nie można zapomnieć o uzupełnieniu ich o wartość merytoryczną. Żyjemy w świecie, w którym praktycznie na każdym kroku spotykamy wiele dystraktorów. Tym samym tradycyjne formy komunikacji – nawet najlepiej opakowane, nie dotrą do wszystkich. Masz 20 sekund – albo zainteresujesz kogoś i zaczniesz rozmowę, albo pójdzie dalej. Mając fenomenalny pomysł i insight – trzeba jeszcze poprowadzić dialog ze społecznościami. Trzeba go ubarwić i sprawić, że będzie kontynuowany. Sprawić, że temat kampanii będzie szeroko dyskutowany, a rozmowa zaangażuje tysiące, a nawet miliony ludzi.
Trendy, które powinniśmy obserwować w 2016
W tym roku znów redefiniujemy czym jest PR, jaka jest jego rola i znaczenie w procesie komunikacji. W przyszłym roku relacja konsument - firma przełoży się na realne zmiany po stronie klientów i weryfikację rynku agencji. Skoro narracja i storytelling zyskują na znaczeniu, wymagają większej atencji oraz nakładu pracy. Tym samym działania, kompetencje i działy PR (PR brandowy) będą coraz częściej inkorporowane do działów marketingu. Dla branży oznacza to, że agencje reklamowe przejmą budżety PR, ale może też oznaczać, że to właśnie agencje PR staną się partnerami dla marketerów. Dziś są one w uprzywilejowanej sytuacji, bo to one od lat pracują ze społecznościami i to tam mogą powstawać adekwatne do dzisiejszych potrzeb pomysły na strategie i komunikacje marek.
Wyzwania na 2016
Fuzje, przejęcia i integracje. Klienci na nowo oczekują zintegrowanego podejścia oraz one-stop-shop. Agencje na potęgę rozbudowują kompetencje i nie obejdzie się bez kolejnych przejęć.
Najlepsza kampania/akcja 2015 roku
Bez wątpienia najlepszą kampanią, która w 2015 roku zmieniła podejście do komunikacji marketingowej jest #likeagirl. Przygotowana dla marki Always kampania miała za zadanie zmierzyć się ze stereotypowym rozumieniem sformułowania „robić coś jak dziewczyna”. Dziś oznacza to wykonywanie jakiejś czynności w sposób niewłaściwy – w każdym razie zdecydowanie gorzej niż robią to postrzegani jako szybsi, sprawniejsi i sprytniejsi chłopcy. Dlatego twórcy kampanii postanowili zmierzyć się z tym stwierdzeniem i zdefiniować to określenie na nowo tak, by oznaczało coś pozytywnego. Ponieważ tematyka związana z postrzeganiem kobiet należy do zagadnień poruszających opinię publiczną, kampania, którą można było zobaczyć w aż 20 krajach, spotkała się z ogromnym zainteresowaniem. Dziś 3 minutowy film ma ponad 100 mln wyświetleń na Youtubie i liczba ta codziennie rośnie.
Komentarz ukazał się w serwisie Nowy Marketing 15 stycznia 2016 r. r. PRZECZYTAJ ARTYKUŁ
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
MSLGROUP
Nasza praca to tworzenie i dostarczanie klientom wartości, która polega na łączeniu umiejętnego sprawiania bycia słyszanym (poprzez zaangażowanie) z siłą przekonywania (poprzez stosowność).
Dzisiaj żyjemy w świecie realnych społeczności, w którym jednostki z chęcią angażują się
w relacje z innymi ludźmi, markami i organizacjami. Nawiązują znajomości, prowadzą rozmowy i dzielą się z nimi informacjami – ale tylko z tymi podmiotami, które w zamian za ich czas i atencję oferują im konkretną, oczekiwaną wartość.
Jesteśmy pasjonatami nauki i sztuki słuchania oraz angażowania ludzi. Z wyczuciem,
ze zrozumieniem i z odpowiedzią, że jest to przydatne i wartościowe. Pomagamy firmom, markom i organizacjom przejść od kampanii do narracji, od narzucania się do angażowania, od konsumentów do społeczności.
Zrealizowaliśmy dla nich kilkadziesiąt kampanii, które zmieniły ich pozycję rynkową. Zdobyliśmy za nie wiele nagród, w tym tę najcenniejszą, czyli przyznawaną przez prestiżowy Holmes Report tytuł 2015 Eastern European Consultancy of the Year.
Należymy do Grupy Publicis i zatrudniamy w Polsce blisko 100 konsultantów z wieloletnim doświadczeniem po stronie klienta, co gwarantuje zrozumienie branż, którym doradzamy. Nasze warszawskie biuro jest hubem na Centralną i Wschodnią Europę - w poprzednim roku otworzyliśmy biura w Rumunii, Bułgarii i Słowenii.
Jesteśmy MSLGROUP. Sprawiamy, że głos naszych klientów ma znaczenie.