NowyMarketing podsumowuje rok 2016: Blogosfera/Vlogosfera / Wypowiedź Bartka Janika
Lista przynależnych kategorii publikacji
Najważniejszy sukces 2016
Ciężko wskazać jeden moment na rynku, ale choćby skala wydarzeń związanych z blogerami takie jak Orange Video Fest pokazały realną siłę polskiej blogosfery. Pojawienie się także kampanii banku z Michałem Sadowskim i kampanii w Q4 z blogerem Ekskluzywny Menel były jednymi z wielu kamieni milowych dla polskiej blogosfery w tym roku.
Największa porażka 2016
Największym zawodem roku były poczynania Twittera na rynku. Brak pomysłu na rozwój i zamknięcie Vine nie rokują dobrze dla tego kanału na kolejne lata. Nie pomagają też kolejne artykuły o utracie części użytkowników i zmniejszeniu się ich aktywności.
Najważniejsza zmiana w 2016
Ciężko wybrać jedną zmianę – wprowadzenie reakcji na Facebook bardzo szybko i skutecznie zostały zaakceptowane i wykorzystane przez użytkowników. To prawdopodobnie największa zmiana tego roku, bo odbyła się na jego początku i mieliśmy okazję przyjrzeć się dojrzewaniu idei i aklimatyzacji użytkowników z nią. Pomimo to, na pewno wszyscy mamy też na oku rewolucję na Instagram czy Facebook Messengerze, które mogą podyktować kierunki w przyszłym roku.
Najważniejsze wydarzenie w 2016
Rok był bardzo obfity w wydarzenia – od zmian na platformach przez endorsementy, lecz najciekawszym (i być może najbardziej proroczym) wydarzeniem roku była decyzja Caseyego Neistata o rezygnacji z codziennego wideobloga. Kiedy człowiek, który (pośrednio lub bezpośrednio) wytyczył kierunki videoblogów na świecie rezygnuje z obecnego formatu swojego bloga – ciężko na to przymknąć oko.
Najciekawsze trendy w 2016
Wideoblogi płatne, czyli telewizja internetowa. Choć można niewątpliwie godzinami deliberować nad tym, czy temat definicyjnie mieści się jeszcze w haśle, ciężko było nie zauważyć uruchomienia Netflixa w Polsce i przejścia do telewizji internetowych takich gwiazd znanych nam z małego ekranu jak Maciej Orłoś, który przeszedł do wp.tv. Formalizacja i silna komercjalizacja internetowego wideo staje się coraz to większą konkurencją dla dotychczasowych, domorosłych blogerów. Wisienką na torcie było przeniesienie się ekipy Top Gear z tradycyjnego BBC do telewizji internetowej Amazon. Choć jeszcze jest spora przepaść między telewizją internetową i wideoblogami – trzeba się spodziewać, że różnice będą coraz mniejsze, czego dowodem jest format z Jarosławem Kuźniarem w Onet rano, gdzie jakość produkcji zdecydowanie bardziej przypomina wideoblogową niż telewizyjną.
Najtrudniejsze wyzwania w 2016
Jak przy każdym stosunkowo nowym, rosnącym trendzie, pojawia się pytanie o przełożenie współpracy komercyjnej na biznes. Z tak dynamicznie rozwijającymi się kanałami, dodającymi ciągle nowe funkcjonalności wyzwaniem było utrzymanie w ryzach najefektywniejszych z perspektywy firmy sposobów współtworzenia treści i docierania do grupy odbiorców. W skrócie: analityka.
Najciekawsza kampania/akcja 2016
Kampania prezydencka w USA. Niezależnie od tego, czy same wyniki były satysfakcjonujące – można było zobaczyć prawdziwą siłę social media i wykorzystania blogerów i influencerów przez obie strony. Nigdy wcześniej obecność kandydatów i ich ambasadorów w social media nie była tak znacząca.
Ocena obecnej kondycji branży
Branża trzyma się dobrze, ale ciężko nie odnieść wrażenia, że stoi u skraju małej rewolucji. Coraz większe zainteresowanie blogosferą przez firmy i wręcz eksponencjalny wzrost liczby twórców spowoduje, że twórcy sami będą musieli zrewidować modele biznesowe i znaleźć sposób na skalowalny wzrost swojego biznesu oraz wyróżnienie się w coraz to liczniejszym tłumie.
Jakie zmiany czekają nas w 2017
2016 nauczył nas, że blogosfera jest coraz bardziej dynamicznym organizmem. Na pewno warto mieć oczy otwarte w poszukiwaniu nowych kanałów i twórców oraz nowych sposobów serwowania przez nich treści. Poza tym, można się spodziewać eksploracji komercyjnego zastosowania Dark Social i konkurencji na płaszczyźnie Facebook vs. Snapchat. Dodatkowo, idąc szablonem znanym już od lat – jeszcze większy wzrost znaczenia formatów wideo.
Jakie wyzwania czekają nas w 2017
Z perspektywy agencji, największym wyzwaniem przy trendzie wzrostowym liczby twórców blogów (ze szczególnością wideoblogów) – weryfikacja autentyczności zasięgów i określanie sposobów dopasowania produktów i marek do poszczególnych twórców. Również edukowanie rynku komercyjnego – realiów współpracy z influencerami, czyli podobnie jak w 2016, tylko: więcej twórców, więcej kanałów komunikacji i więcej firm zainteresowanych współpracą z influencerami.
Jakich trendów możemy spodziewać się w 2017
Na pewno warto bardzo bacznie obserwować poczynania Caseyego Neistata, który już nieraz pokazał, że znakomicie rozumie czego oczekują widzowie. Z uwagi na rosnące koszty promowania, można się spodziewać, że twórcy, łącznie Neistatem, przejdą z tworzenia codziennych blogów na tworzenie mniejszej liczby materiałów, ale dłuższych i z większą promocją płatną. Inną drogą ucieczki od rosnących kosztów docierania do własnej grupy odbiorców może się okazać przeniesienie trzonu komunikacji na inną platformę albo Dark Social.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w 2017
Wiarygodność i Dark Social. Branża komunikacyjna sięgnęła do blogerów najpierw ze względu na stosunkowo niskie koszty budowania zasięgu, a jak się okazało – najsilniejszym aspektem współpracy okazała się ich wiarygodność w oczach ich odbiorców. Obecne koszty współpracy z blogerami nie bronią się samymi zasięgami a coraz większa komercjalizacja blogów zaczyna rodzić coraz więcej znaków zapytania pod kątem ich wiarygodności. Co do Dark Social – ostatni kwartał 2016 zapowiada rewolucję w tym obszarze na 2017. Pojawienie się funkcjonalności podobnych do Snapchat na Instagram i Facebook Messenger oraz uruchomienie okularów Snapchat rokują duży potencjał biznesowy w Dark Social. Można też się spodziewać znaczącego wzrostu zainteresowania biznesu wokół grup facebookowych, które są coraz mocniej promowane przez Facebook, łącznie z zaszyciem w nich funkcjonalności s-commerce’owych.
Bartek Janik
Head of Digital
MSLGROUP Poland
Komentarz ukazał się w serwisie Nowy Marketing 14 grudnia 2016 r. PRZECZYTAJ ARTYKUŁ
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
MSLGROUP
Nasza praca to tworzenie i dostarczanie klientom wartości, która polega na łączeniu umiejętnego sprawiania bycia słyszanym (poprzez zaangażowanie) z siłą przekonywania (poprzez stosowność).
Dzisiaj żyjemy w świecie realnych społeczności, w którym jednostki z chęcią angażują się
w relacje z innymi ludźmi, markami i organizacjami. Nawiązują znajomości, prowadzą rozmowy i dzielą się z nimi informacjami – ale tylko z tymi podmiotami, które w zamian za ich czas i atencję oferują im konkretną, oczekiwaną wartość.
Jesteśmy pasjonatami nauki i sztuki słuchania oraz angażowania ludzi. Z wyczuciem,
ze zrozumieniem i z odpowiedzią, że jest to przydatne i wartościowe. Pomagamy firmom, markom i organizacjom przejść od kampanii do narracji, od narzucania się do angażowania, od konsumentów do społeczności.
Zrealizowaliśmy dla nich kilkadziesiąt kampanii, które zmieniły ich pozycję rynkową. Zdobyliśmy za nie wiele nagród, w tym tę najcenniejszą, czyli przyznawaną przez prestiżowy Holmes Report tytuł 2015 Eastern European Consultancy of the Year.
Należymy do Grupy Publicis i zatrudniamy w Polsce blisko 100 konsultantów z wieloletnim doświadczeniem po stronie klienta, co gwarantuje zrozumienie branż, którym doradzamy. Nasze warszawskie biuro jest hubem na Centralną i Wschodnią Europę - w poprzednim roku otworzyliśmy biura w Rumunii, Bułgarii i Słowenii.
Jesteśmy MSLGROUP. Sprawiamy, że głos naszych klientów ma znaczenie.