Różne oblicza wolontariatu – P&G celebruje Międzynarodowy Dzień Wolontariusza
Blisko 500 pracowników Procter & Gamble wzięło w tym roku dział w licznych inicjatywach wolontariackich współorganizowanych przez firmę. Aby mieć wpływ na otaczający ich świat, wsparli organizacje pozarządowe, placówki socjalne i lokalne społeczności w działaniach ekologicznych i społecznych. Z okazji dnia wolontariusza, P&G podsumowuje charytatywną działalność swoich pracowników, która obejmowała między innymi szkolne projekty edukacyjne, remont centrum terapeutycznego dla pacjentów z autyzmem, czy sprzątanie miejskich plaż.
Międzynarodowy Dzień Wolontariusza to ustanowione przez ONZ święto mające zwróć uwagę na tych, którzy bezinteresownie poświęcają swój czas oraz energię aby wesprzeć pozytywne zmiany w otaczającym ich świecie – lokalnych społecznościach, środowisku, czy miejscu pracy. Z roku na rok odsetek osób zaangażowanych w różne formy wolontariatu rośnie. Powód tej rosnącej popularności jest bardzo prosty – wolontariat przynosi obopólne korzyści, wśród których dla osób czynnie zaangażowanych wymienić można zwiększenie poczucia przynależności i życiowego celu, czy zdobywanie nowych umiejętności. Badania wskazują tez na wyższą samoocenę oraz pewność siebie wśród wolontariuszy w stosunku do osób nie angażujących się społecznie.
Co ważne, obecnie wolontariat potrafi przyjąć wiele różnych form, co zdecydowanie ułatwia wszystkim chętnym znalezienie celu, w którego realizację mogliby się zaangażować. Wybór odpowiedniego programu, w którego wsparcie przyszły wolontariusz szczerze wierzy, jest kluczem do sukcesu całego przedsięwzięcia, dlatego P&G wspiera swoich pracowników w angażowaniu się w różnorodne programy, aby każdy z nich mógł znaleźć coś dla siebie.
Powiedzenie „jeśli chcesz zmieniać świat zacznij od siebie” jest bardzo spójne ze sposobem w jaki działa P&G. Właśnie dlatego firma powołała do życia „Green Team”. W jego skład wchodzą wolontariusze, których misją jest pomagać swoim współpracownikom funkcjonować w sposób bardziej pro-ekologiczny. Zadaniem „Green Teamu” jest przygotowywanie materiałów edukacyjnych na temat segregacji, czy newsletterów ze wskazówkami na temat życia w duchu zero waste. Udało im się też zorganizować stację rowerową, która stanęła tuż obok biura P&G i fabryki Pampers na warszawskim Targówku. Każdego miesiąca ponad 600 osób wybiera dzięki temu rower zamiast transportu spalinowego, ograniczając tym samym związaną z nim emisję CO2 o 12 ton!
Wewnętrzne działania to dla pracowników P&G za mało. Edukacja dotycząca ekologii i zrównoważonego rozwoju była w tym roku jednym z głównych punktów w wolontariackim harmonogramie. W marcu, wolontariusze z P&G wzięli udział w programie Czysta Ziemia, w ramach którego przeprowadzili lekcje dla ponad 1800 dzieci ze szkół w Warszawie, Łodzi i Aleksandrowie Łódzkim. Po zajęciach teoretycznych wraz z uczniami sprzątali okoliczne parki, ulice, czy place zabaw.
Sprzątanie przestrzeni miejskiej wokół szkół to tylko jedna z odsłon akcji proekologicznych, w jakie angażują się pracownicy firmy. We wrześniu ponad 40 wolontariuszy z P&G i fundacji Nasza Ziemia wzięło udział w sprzątaniu nadwiślańskiej plaży Poniatówka w centrum Warszawy. W ciągu jednego dnia zebrali ponad 230 kilogramów, głównie plastikowych, śmieci.
Wolontariat stał się ważną częścią mojego życia. Poświęcając swój czas i energię dla dobrej sprawy, naprawdę mogę zmieniać świat w którym żyję. Możliwość zobaczenia niemal natychmiastowych efektów, takich jak czysta plaża, która jeszcze kilka godzin wcześniej pełna była śmieci, sprawia iż zdajesz sobie sprawę z tego jak ważne są twoje działania. To naprawdę inspirujące – podsumowuje akcję Magdalena Pyka-Steiner, specjalistka ds. komunikacji i jedna z wolontariuszek P&G.
Akcje skupione wokół środowiska i ekologii to nie jedyne w co mogą się zaangażować wolontariusze. Wspieranie lokalnych społeczności jest kolejnym ważnym i popularnym sposobem na niesienie bezinteresownej pomocy. W tym roku pracownicy P&G zaangażowali się w dwa projekty, organizowane przez firmę we współpracy z Habitat for Humanity Poland. Pomogli oni odnowić centrum terapeutyczne dla pacjentów z autyzmem oraz podjęli się odbudowy spalonego w wyniku pożaru mieszkania rodziny z czwórką dzieci.
Jak pokazują statystyki, prawie 11% mieszkań w Polsce to mieszkania substandardowe – czyli takie, gdzie nie ma np. dostępu do bieżącej wody, czy łazienki. Oznacza to, że ponad 5 mln Polek i Polaków mieszka w złych warunkach. Nasza fundacja stawia sobie za cel, aby każdy w Polsce miał godne miejsce do życia. Cieszymy się, że w realizacji naszej misji wspierają nas tacy partnerzy jak P&G – powiedziała Magdalena Ruszkowska – Cieślak, prezeska fundacji Habitat for Humanity Poland.
Dzień Wolontariusza nie oznacza jednak końca działalności charytatywnej w P&G na ten rok. Jak każdego roku w głównym holu firmy stanęła właśnie choinka udekorowana aniołkami na których zapisane są marzenia dzieci z niezamożnych rodzin, mieszkających w okolicy siedziby firmy. To wieloletnia tradycja, która cieszy się w Procter & Gamble dużym odzewem – pracownicy wybierają aniołka, a następnie prezent przekazują Mikołajowi, który dostarczy go do adresata. W zeszłym roku ponad 250 dziecięcych marzeń zostało spełnionych dzięki zaangażowaniu wolontariuszy.
Duże zaangażowanie w wolontariat jest spójne z misję P&G, którą jest poprawianie jakości życia naszych konsumentów oraz bycie siłą napędową do rozwoju i wzmacniania społeczności, w których funkcjonujemy. Jesteśmy dumni z tego, z jaką pasją i zaangażowaniem nasi pracownicy włączają się w akcje wolontariackie. Poświęcanie swojego czasu i serca aby wesprzeć innych zawsze jest godne podziwu, dlatego z tego miejsca chciałabym podziękować każdemu z niemal 500 zaangażowanych. - powiedziała Małgorzata Mejer, manager ds. Komunikacji Korporacyjnej P&G w Europie Centralnej.
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
O P&G:
P&G posiada jedno z najbardziej rozbudowanych portfolio wiodących marek, które cieszą się zaufaniem konsumentów na całym świecie. Są to m.in: Always®, AmbiPur®, Ariel®, Bounty®, Charmin®, Crest®, Dawn®, Downy®, Fairy®, Febreze®, Gain®, Gillette®, Head & Shoulders®, Lenor®, Olay®, Oral-B®, Pampers®, Pantene®, SK-II®, Tide®, Vicks® i Whisper®. P&G prowadzi działalność w około 70 krajach. Zapraszamy na stronę http://www.pg.com, aby dowiedzieć się więcej o firmie P&G i jej markach.
Polska odgrywa istotną rolę dla globalnego funkcjonowania P&G. Zlokalizowane w Polsce fabryki – pieluszek Pampers w Warszawie, kosmetyków w Aleksandrowie Łódzkim oraz największa na świecie fabryka maszynek i ostrzy Gillette - mają kluczowe znaczenie dla firmy. Warszawskie Biuro Główne P&G jest częścią regionalnej struktury Central Europe, która obsługuje 80 milionów konsumentów w 9 krajach regionu (Polska, Litwa, Łotwa, Estonia, Węgry, Czechy, Słowacja, Słowenia, Chorwacja). W Polsce zlokalizowano również centra usług, które wspierają jednostki spółki na całym świecie. Globalne Centrum Usług Biznesowych P&G w Warszawie (GBS) specjalizuje się w tworzeniu narzędzi i systemów wspomagających identyfikację produktów, planowanie łańcucha dostaw oraz rozwiązania w zakresie Business Intelligence i tzw. Big Data. Otwarte w 2013 roku Europejskie Centrum Planowania i Logistyki w Warszawie zajmuje się kompleksowym zarządzaniem łańcuchami dostaw na obszarze Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.