Tam, gdzie praca spotyka się z pasją. Dlaczego wolontariat pracowniczy jest potrzebny?
Rynek pracy dynamicznie się zmienia. Przy wyborze nowego pracodawcy decydującym czynnikiem nie jest już wyłącznie wynagrodzenie. Pracownicy oczekują, że wykonywane przez nich zadania będą ambitne, miały sens i cel. Chcą rozwijać kompetencje, ale też pasje. Odpowiedź na te potrzeby może stanowić wolontariat pracowniczy. Jedną z firm, które promują takie inicjatywy, jest Procter & Gamble, producent takich marek jak Ariel, Gillette, Head & Shoulders czy Pampers.
Filozofia Procter & Gamble w odniesieniu do wolontariatu pracowniczego opiera się na prostych zasadach. Koncern, który na terenie Polski posiada biuro główne, centra usług oraz trzy zakłady produkcyjne, wspiera działania i akcje charytatywne zarówno w sąsiedztwie swoich biur i fabryk, jak i w całym kraju. Dzięki temu pracownicy mają szansę wywierać realny wpływ na społeczności, w których sami na co dzień żyją i pracują.
- Akcje wolontariackie cieszą się wśród naszych pracowników dużą popularnością. Biorą w nich udział osoby z różnych działów, pracujące na różnych szczeblach. W ten sposób nie tylko realizują swoją pasję, jaką jest niesienie pomocy innym. Dzięki wspólnej pracy w słusznej sprawie i spędzaniu razem czasu zespół dodatkowo się integruje – mówi Justyna Rymkiewicz, Dyrektor ds. Komunikacji Korporacyjnej Procter & Gamble w Europie Centralnej.
W zgodzie z wartościami firmy
Celem Procter & Gamble jest wprowadzanie pozytywnych zmian w życiu swoich konsumentów. Ta sama idea przyświeca podejmowanym przez firmę akcjom społecznym. Koncern regularnie organizuje darowizny produktów dla fundacji i organizacji pomocowych. Firma działa również aktywnie na rzecz lokalnych społeczności, angażując w te inicjatywy swoich pracowników.
Przykładem takiego projektu są Szkolne Parki Kieszonkowe. W ramach tej inicjatywy P&G we współpracy z organizacją Dotlenieni.org stworzyła zielone przestrzenie przy szkołach na warszawskim Targówku, w sąsiedztwie należącej do koncernu fabryki Pampers. W tworzeniu parków kieszonkowych udział wzięli pracownicy fabryki.
Korporacyjny know-how w słusznej sprawie
Procter & Gamble poprzez swoje działania udowadnia, że wsparcie lokalnych społeczności może i powinno przejawiać się w wielu formach. To nie tylko angażowanie czasu i pracy czy darowizny najbardziej potrzebnych produktów, ale również dzielenie się wiedzą i zasobami.
Przykładem jest tutaj organizowany przez koncern hackathon, w ramach którego wolontariusze - pracownicy P&G z warszawskiego centrum IT - mają okazję wykorzystać swoją wiedzę i doświadczenie, by opracować rozwiązania dla konkretnej instytucji lub organizacji.
W tegorocznej edycji programiści P&G tworzyli aplikacje, które będą wspierać lekarzy i pacjentów w diagnozowaniu neurologicznych chorób rzadkich. Jak podkreślają uczestnicy akcji, możliwość zapewnienia tego rodzaju wsparcia wiązała się dla nich z ogromną satysfakcją.
Pracownicy decydują, jak chcą pomagać
Procter & Gamble rozumie, jak ważne są dla pracowników autonomia i decyzyjność. Dlatego to właśnie pracownicy mogą mieć wpływ, w których organizowanych przez firmę inicjatywach pomocowych chcą wziąć udział. Koncern poszedł też jednak o krok dalej. W P&G każdy pracownik ma rocznie do dyspozycji dwa w pełni płatne dni, które może poświęcić na udział w dowolnej inicjatywie charytatywnej, zgodnie ze swoimi potrzebami i wartościami.
Akcje, w których pracownicy biorą udział, są bardzo różne. To między innymi Szlachetna Paczka, ale też zbieranie funduszy na wybrany cel charytatywny podczas wewnętrznie organizowanych akcji pieczenia słodkości czy akcje rozdawania kanapek osobom potrzebującym, realizowane w ramach działań Fundacji „Daj Herbatę”.
Wspólne pomaganie buduje relacje
Poprzez długofalowe inicjatywy wolontariackie, które stają się pewnego rodzaju firmowymi tradycjami, Procter & Gamble wzmacnia wewnętrzną społeczność firmy. Jedną z najdłuższych tradycji P&G jest program „Choinka Marzeń”. Pracownicy firmy łączą siły, aby spełnić życzenia świąteczne dzieci w potrzebie. W ramach akcji dzieci piszą listy do Mikołaja, które trafiają następnie na choinki w siedzibach P&G. Pracownicy mogą wybrać, które życzenie chcą spełnić, a następnie kupują prezenty.
Podejmowane przez P&G inicjatywy pokazują, że wolontariat pracowniczy to szereg korzyści – dla firmy, ale przede wszystkim dla pracowników. Działając razem w słusznej sprawie, zyskują satysfakcję z realizowania swoich pasji, a przy okazji rozszerzają również zawodowe perspektywy i zdobywają nowe kompetencje.
Kontakt dla mediów
Masz pytania? Skontaktuj się z nami
O P&G:
P&G posiada jedno z najbardziej rozbudowanych portfolio wiodących marek, które cieszą się zaufaniem konsumentów na całym świecie. Są to m.in: Always®, AmbiPur®, Ariel®, Bounty®, Charmin®, Crest®, Dawn®, Downy®, Fairy®, Febreze®, Gain®, Gillette®, Head & Shoulders®, Lenor®, Olay®, Oral-B®, Pampers®, Pantene®, SK-II®, Tide®, Vicks® i Whisper®. P&G prowadzi działalność w około 70 krajach. Zapraszamy na stronę http://www.pg.com, aby dowiedzieć się więcej o firmie P&G i jej markach.
Polska odgrywa istotną rolę dla globalnego funkcjonowania P&G. Zlokalizowane w Polsce fabryki – pieluszek Pampers w Warszawie, kosmetyków w Aleksandrowie Łódzkim oraz największa na świecie fabryka maszynek i ostrzy Gillette - mają kluczowe znaczenie dla firmy. Warszawskie Biuro Główne P&G jest częścią regionalnej struktury Central Europe, która obsługuje 80 milionów konsumentów w 9 krajach regionu (Polska, Litwa, Łotwa, Estonia, Węgry, Czechy, Słowacja, Słowenia, Chorwacja). W Polsce zlokalizowano również centra usług, które wspierają jednostki spółki na całym świecie. Globalne Centrum Usług Biznesowych P&G w Warszawie (GBS) specjalizuje się w tworzeniu narzędzi i systemów wspomagających identyfikację produktów, planowanie łańcucha dostaw oraz rozwiązania w zakresie Business Intelligence i tzw. Big Data. Otwarte w 2013 roku Europejskie Centrum Planowania i Logistyki w Warszawie zajmuje się kompleksowym zarządzaniem łańcuchami dostaw na obszarze Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki.